REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zasady powinna przyjąć gmina, aby nie naruszać zasad konkurencji

Łs
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak formułować treść przepisów w aktach prawa miejscowego, aby nie naruszać przepisów prawa ochrony konkurencji i konsumentów, a tym samym nie wykorzystywać swojej pozycji dominującej na rynku lokalnych usług?

Bartosz FrĄczyk

REKLAMA

REKLAMA

radca prawny Kancelaria Frączyk & Frączyk w Krakowie

Potrzeba ochrony konkurentów, kontrahentów i konsumentów przed działaniami przedsiębiorców dopuszczających się zakazanych praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających interesy konsumentów ujawnia się szczególnie na tych rynkach, które charakteryzują się wysokim stopniem zdominowania lub wręcz monopolizacji przez jeden podmiot. Właśnie taka sytuacja najczęściej występuje na rynkach usług komunalnych, za których prawidłowe funkcjonowanie odpowiada samorząd terytorialny - przede wszystkim gmina.

Jednostki samorządu terytorialnego powinny zwracać szczególną uwagę, by nie zarzucono im w podejmowanych działaniach nadużywania pozycji dominującej polegającej m.in. na: bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów czy stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji.

REKLAMA

Oprócz praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej, zakazane jest zawieranie przez przedsiębiorców - a zatem również i gminy - porozumień ograniczających konkurencję, jeżeli ich celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Podobnie jak w przypadku praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera wyłącznie przykładowy katalog zakazanych zachowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego też względu, biorąc pod uwagę bogate orzecznictwo Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz decyzje prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednostki samorządu terytorialnego przy tworzeniu aktów prawa miejscowego, powinny unikać m.in:

• narzucania konsumentom przez gminne przedsiębiorstwo rażąco wysokich cen, np. wody czy odbioru ścieków,

• ograniczania odpowiedzialności odszkodowawczej za skutki obniżenia poziomu jakości swoich usług, w tym przykładowo ustalać wysokość maksymalnego obniżenia należności za wodę w wypadku dostarczenia wody niespełniającej określonych wymagań jakościowych lub o ciśnieniu odbiegającym od ustalonego,

• wyłączania własnej odpowiedzialności w wypadkach, gdy niewykonanie zobowiązania spowodowane jest zawinionym działaniem przedsiębiorcy gminnego,

• podziału rynku lokalnego usług według kryteriów terytorialnych, w następstwie pobierania zróżnicowanych opłat za usługi w zależności od tego, czy dotyczyłyby mieszkańca gminy czy też osoby spoza niej,

• nakazywania zawierania umów sprzedaży nieruchomości gminnych przed określonym konkretnie notariuszem,

• ograniczania liczby sprzedawców detalicznych biletów okresowych na okaziciela,

• uniemożliwiania konkurencyjnym przedsiębiorcom na lokalnym rynku składowania odpadów komunalnych stałych poprzez uniemożliwienie konkurencji dostępu do gminnego wysypiska, co skutkuje ograniczeniem konkurencji na lokalnym rynku odbioru tej grupy odpadów,

• narzucania nadmiernie wygórowanej ceny za lokale wynajmowane z konkretnym przeznaczeniem,

• różnicowania opłaty za przyjęcie odpadów na wysypisko w zależności od tego, czy dostarczającym odpady jest gminne przedsiębiorstwo czy inny przedsiębiorca posiadający zezwolenie na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,

• nierównego traktowania przedsiębiorców świadczących usługi krajowego przewozu osób na linii komunikacyjnej polegającego na odmowie korzystania przez konkurencyjnym przedsiębiorców z miejskich przystanków autobusowych.

WNIOSEK

Działalność prowadzona w sektorze komunalnym podlega normalnym regułom gry rynkowej, podobnie jak w innych sektorach gospodarki.

 

ŁS

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA