REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zasady powinna przyjąć gmina, aby nie naruszać zasad konkurencji

Łs
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak formułować treść przepisów w aktach prawa miejscowego, aby nie naruszać przepisów prawa ochrony konkurencji i konsumentów, a tym samym nie wykorzystywać swojej pozycji dominującej na rynku lokalnych usług?

Bartosz FrĄczyk

REKLAMA

radca prawny Kancelaria Frączyk & Frączyk w Krakowie

REKLAMA

Potrzeba ochrony konkurentów, kontrahentów i konsumentów przed działaniami przedsiębiorców dopuszczających się zakazanych praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających interesy konsumentów ujawnia się szczególnie na tych rynkach, które charakteryzują się wysokim stopniem zdominowania lub wręcz monopolizacji przez jeden podmiot. Właśnie taka sytuacja najczęściej występuje na rynkach usług komunalnych, za których prawidłowe funkcjonowanie odpowiada samorząd terytorialny - przede wszystkim gmina.

Jednostki samorządu terytorialnego powinny zwracać szczególną uwagę, by nie zarzucono im w podejmowanych działaniach nadużywania pozycji dominującej polegającej m.in. na: bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów czy stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji.

Oprócz praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej, zakazane jest zawieranie przez przedsiębiorców - a zatem również i gminy - porozumień ograniczających konkurencję, jeżeli ich celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Podobnie jak w przypadku praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera wyłącznie przykładowy katalog zakazanych zachowań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego też względu, biorąc pod uwagę bogate orzecznictwo Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz decyzje prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednostki samorządu terytorialnego przy tworzeniu aktów prawa miejscowego, powinny unikać m.in:

• narzucania konsumentom przez gminne przedsiębiorstwo rażąco wysokich cen, np. wody czy odbioru ścieków,

• ograniczania odpowiedzialności odszkodowawczej za skutki obniżenia poziomu jakości swoich usług, w tym przykładowo ustalać wysokość maksymalnego obniżenia należności za wodę w wypadku dostarczenia wody niespełniającej określonych wymagań jakościowych lub o ciśnieniu odbiegającym od ustalonego,

• wyłączania własnej odpowiedzialności w wypadkach, gdy niewykonanie zobowiązania spowodowane jest zawinionym działaniem przedsiębiorcy gminnego,

• podziału rynku lokalnego usług według kryteriów terytorialnych, w następstwie pobierania zróżnicowanych opłat za usługi w zależności od tego, czy dotyczyłyby mieszkańca gminy czy też osoby spoza niej,

• nakazywania zawierania umów sprzedaży nieruchomości gminnych przed określonym konkretnie notariuszem,

• ograniczania liczby sprzedawców detalicznych biletów okresowych na okaziciela,

• uniemożliwiania konkurencyjnym przedsiębiorcom na lokalnym rynku składowania odpadów komunalnych stałych poprzez uniemożliwienie konkurencji dostępu do gminnego wysypiska, co skutkuje ograniczeniem konkurencji na lokalnym rynku odbioru tej grupy odpadów,

• narzucania nadmiernie wygórowanej ceny za lokale wynajmowane z konkretnym przeznaczeniem,

• różnicowania opłaty za przyjęcie odpadów na wysypisko w zależności od tego, czy dostarczającym odpady jest gminne przedsiębiorstwo czy inny przedsiębiorca posiadający zezwolenie na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,

• nierównego traktowania przedsiębiorców świadczących usługi krajowego przewozu osób na linii komunikacyjnej polegającego na odmowie korzystania przez konkurencyjnym przedsiębiorców z miejskich przystanków autobusowych.

WNIOSEK

Działalność prowadzona w sektorze komunalnym podlega normalnym regułom gry rynkowej, podobnie jak w innych sektorach gospodarki.

 

ŁS

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA