Jak publikować oświadczenia majątkowe w internecie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) nie przewidują ściśle określonego w dniach terminu, w ciągu którego wojewoda powinien dokonać analizy złożonych do tego organu oświadczeń majątkowych określonej kategorii funkcjonariuszy samorządowych, niemniej jednak wskazują niejako graniczną datę, przed upływem której taka analiza winna zostać zakończona. Zgodnie bowiem z art. 24h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym, podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do 30 października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie, o nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia oraz o działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych. Nie oznacza to jednak, iż organ uprawniony po upływie określonego w przepisie terminu nie może przeanalizować oświadczeń. Jest to możliwe np. w sytuacji ujawnienia wcześniej nieznanych okoliczności dotyczących składającego, w terminie nieprzekraczającym 6-letniego okresu przewidzianego na przechowywanie oświadczeń.
REKLAMA
Z kolei obowiązek publikowania oświadczeń majątkowych samorządowych funkcjonariuszy publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej wprowadzony został przez ustawę z 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 214, poz. 1806 ze zm.). W przypadku gminnych samorządowych funkcjonariuszy publicznych obowiązek ten wynika z art. 24i ustawy o samorządzie gminnym, natomiast w odniesieniu do powiatowych i wojewódzkich samorządowych funkcjonariuszy publicznych odpowiednio z ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz z ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 ze zm.).
REKLAMA
Zgodnie z art. 24i ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości. Jawne informacje zamieszczone w oświadczeniu majątkowym są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej. Zamieszczenie powyższych informacji w BIP służyć ma zwiększeniu społecznej kontroli nad samorządowymi funkcjonariuszami publicznymi, dając możliwość zapoznania się z tymi informacjami każdemu zainteresowanemu, w tym również potencjalnemu wyborcy.
Jakkolwiek przepisy ustaw samorządowych nakładają obowiązek ujawnienia informacji o stanie majątkowym w BIP, to jednocześnie nie wskazują terminów, w jakich informacje te powinny zostać umieszczone. Można jednak przyjąć, iż winno to nastąpić bez zbędnej zwłoki, na co wskazywać może treść art. 3 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), zgodnie z którym prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych. Należy również zauważyć, iż przepisy nie przewidują wstrzymywania publikacji oświadczeń w BIP do czasu zakończenia ich analizy (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 5246).
TOMASZ SIEMONIAK
sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
Podstawa prawna
• Art. 24h ust. 12, 24i ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).
• Ustawa z 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 214, poz. 1806 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA