REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przedwyborcze obowiązki wójta/ Fot. Fotolia
Przedwyborcze obowiązki wójta/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na czas tuż przed wyborami prezydenckimi, jak również w dniu wyborów, przewidziano dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wiele zadań, które w istotny sposób wpływają na poprawność i sprawność głosowania.

W dziewiątym dniu przed dniem wyborów (4 maja br.) upływa termin składania (przez wyborcę o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także przez wyborcę, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 75 lat) do wójta gminy, w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców, wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania. Wójt, w terminie trzech dni od dnia otrzymania wniosku, wzywa wyborcę do usunięcia ewentualnych wad wniosku.

REKLAMA

REKLAMA

Najpóźniej w piątym dniu przed dniem wyborów (5 maja br.) wyborca może złożyć do urzędu gminy pisemny wniosek o dopisanie go do spisu wyborców w wybranym przez niego obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania albo gminy, w której czasowo przebywa. O dopisaniu lub wpisaniu do spisu wyborców osób niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania lub ostatniego zameldowania na pobyt stały. W tym samym terminie (nie później niż 5 maja br.) osoba kierująca placówką, w której utworzony został odrębny obwód głosowania, przekazuje do urzędu gminy wykaz osób, które będą przebywały w tych jednostkach w dniu wyborów.

Polecamy serwis: Organizacja

Na dwa dni przed wyborami (8 maja br.) do wójta składane są oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa do głosowania. W tym samym dniu konsul oraz kapitan statku, drogą elektroniczną lub za pomocą innych dostępnych środków, zawiadamia właściwy urząd gminy o wpisaniu lub dopisaniu do spisu wyborców wyborcy stale zamieszkałego w kraju na terenie gminy właściwej dla danego wójta. Wójt wykreśla daną osobę ze spisu wyborców w gminie. Również nie później niż na dwa dni przed wyborami urząd gminy ma obowiązek, na wniosek wyborcy zmieniającego przed dniem wyborów miejsce pobytu, wydania zaświadczenia o jego prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów. Wyborca, który przed dniem pierwszego głosowania złożył wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania, otrzyma dwa zaświadczenia. Zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. W przypadku utraty zaświadczenia, bez względu na przyczynę, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania. W tym samym czasie upływa termin na doręczenie wójtowi przez dyrektora jednostki samorządowej gminy, w której utworzony został odrębny obwód głosowania, dodatkowego wykazu wyborców przybyłych do tej jednostki później niż na pięć dni przed wyborami.

REKLAMA

Nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów dokonywany jest wydruk spisu wyborców. W przeddzień wyborów wójt ma obowiązek przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej egzemplarza spisu wyborców. Wraz ze spisem wyborców komisja odbiera karty do głosowania, formularze protokołu głosowania, pieczęć oraz listę wyborców, którzy udzielili pełnomocnictwa do głosowania, wpisanych do spisu wyborców. Komisja ustala także miejsce i sposób przechowywania odebranych materiałów do dnia wyborów, którym to miejscem najczęściej jest urząd gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wójt odpowiada za przygotowanie i obsługę lokalu wyborczego w ciągu całego dnia wyborczego, aż do czasu zakończenia głosowania. Ma także obowiązek zapewnić formularze zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo wyborcy w głosowaniu, które muszą być wydane na żądanie każdemu, kto się o nie zwróci do obwodowej komisji wyborczej. Do obowiązków wójta należy również przyjmowanie w depozyt i przechowywanie dokumentów oraz pieczęci komisji wyborczych po zakończonym głosowaniu.

TOMASZ GĄSIOR

Autor jest pracownikiem Krajowego Biura Wyborczego, opublikował wiele prac związanych z tematyką wyborczą

PODSTAWA PRAWNA

● art. 9 § 2, art. 28 § 1, art. 29 § 3 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 121; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)

Zobacz również: Prawa niepełnosprawnych wyborców

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA