REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wizerunek Polski dzięki Euro 2012

Rozmawiał Marek Sołtysiak

REKLAMA

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r., to ogromna szansa na promocję naszego kraju za granicą. Jej efekty odczują zarówno miasta-gospodarze, jak i inne gminy i regiony naszego kraju.

Dr. Adam Zaborowski, doradca prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, pełnomocnik ds. UEFA EURO 2012™ w Polskiej Organizacji Turystycznej

REKLAMA

Jacek Janowski, sekretarz Zespołu ds. UEFA EURO 2012™ w Polskiej Organizacji Turystycznej

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (dalej: Euro 2012) mają być ogromną promocją Polski. Na czym tak konkretnie będzie ona polegać?

REKLAMA

– Adam Zaborowski: Doświadczenia krajów-gospodarzy wcześniejszych finałów mistrzostw Europy oraz mistrzostw świata w piłce nożnej wskazują, że największe imprezy sportowe są doskonałą okazją do promocji. W naturalny sposób skupiają one na organizatorze danego wydarzenia uwagę wielu milionów osób, umożliwiając zaprezentowanie kraju i jego mieszkańców tysiącom gości decydujących się na przyjazd i bezpośredni w nich udział oraz miliardom ludzi pośrednio, w trakcie oglądania relacji telewizyjnych.

Ich uwagę przykuje nie tylko sam turniej, ale i miejsce, gdzie się odbywa. Dlatego prestiż i rozmach towarzyszący Euro 2012 powinien być wykorzystany w większości komunikatów promujących Polskę oraz jej regiony i to we wszystkich aspektach: kulturalnym, gospodarczym oraz turystycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest pomysł Polskiej Organizacji Turystycznej (dalej: POT) na wykorzystanie organizacji Euro 2012 przy promocji Polski na świecie?

REKLAMA

– A.Z.: Mistrzostwa Europy w piłce nożnej będą główną osią działań promocyjnych POT w latach 2011-2012. Kampania rozpoczęła się 8 czerwca 2011 r., równo rok przed rozpoczęciem turnieju i potrwa do końca lipca 2012 r. (okres bezpośrednio po zakończeniu mistrzostw).

Ideą przewodnią kampanii jest pokazanie naszego kraju oczami zadowolonego turysty, który rekomenduje Polskę swoim znajomym, bo przeżył w niej niezapomniane wrażenia, doświadczył wielu wspaniałych przygód i zobaczył wiele atrakcyjnych miejsc. W kampanii stawiamy bardzo mocno na emocje i pozytywne skojarzenia. Pokazujemy, że przyjazd do Polski jest zawsze czymś wyjątkowym. Każda z odsłon kampanii skupia się na czymś innym. Przedstawione są atrakcje z turystyki kulturowej, wypoczynku w naturze, turystyki aktywnej oraz przemysłu spotkań (czyli turystyki związanej z kongresami i konferencjami).

Czy kibice, którzy przylecą na krótko, będą mieli czas, aby zobaczyć cokolwiek oprócz środków transportu i stadionu? Jak zachęcić ich, żeby następnym razem wrócili do nas jako turyści?

– Jacek Janowski: Do przyjęcia kibiców przygotowują się przede wszystkim miasta-gospodarze Euro 2012 i to w ten sposób, aby ci wrócili potem jako turyści. My, w ścisłej współpracy z samorządami, również będziemy zachęcać do tego, aby oprócz stadionów i dworców kolejowych czy lotniczych kibice zobaczyli najbardziej atrakcyjne miejsca oraz żeby dowiedzieli się o ważnych wydarzeniach w mieście oraz regionie. Oczywiście, będą kibice, którzy zaplanują jednodniowy pobyt w Polsce, przyjeżdżając jedynie na mecz. Tych będziemy chcieli w sposób szczególny zachęcić do tego, aby wrócili jako turyści. We współpracy z przewoźnikami, dworcami oraz lotniskami postaramy się, aby materiały promujące Polskę (nie tylko miasta, lecz również regiony) były łatwo dostępne właśnie w takich miejscach, z którymi kibic zetknie się na samym początku i końcu pobytu w Polsce. Poza tym mamy świadomość, że ogromna część kibiców będzie oglądać mecze w strefach kibiców. W związku z tym będziemy także współpracować z organizatorami tych stref. Chcemy m.in., aby funkcjonowały w nich stoiska informacyjno-promocyjne z materiałami o całej Polsce i były emitowane specjalnie przygotowane filmy i spoty promocyjne.


Zdecydowanie największymi wygranymi, jeśli chodzi o zyskanie rozgłosu, będą cztery miasta-gospodarze: Gdańsk, Poznań, Warszawa i Wrocław. Czy staną się one pomostem między zagranicą a resztą Polski czy może oswojonymi przez gości wyspami na turystycznej mapie Polski?

– A.Z.: Najistotniejszym wyróżnikiem wizerunku atrakcyjności turystycznej Polski jest i będzie turystyka miejska i kulturowa. Miasta stanowią produkt, którego sprzedaż i wartość są największe, a więc intensyfikując ich promocję, możemy oczekiwać, że to one „pociągną” pozostałe produkty. Uzupełnieniem w kształtowaniu wizerunku Polski będzie turystyka biznesowa: organizacja konferencji, kongresów i podróży motywacyjnych w Polsce. Chcemy pozyskiwać dla Polski organizację dużych imprez tego typu. Turystyka biznesowa obejmująca cztery grupy (konferencje/kongresy, szkolenia/seminaria, wyjazdy motywacyjne oraz targi i wystawy) to tzw. wyższa półka w turystyce. Powszechnie szacuje się, że turysta biznesowy wydaje trzy, cztery więcej niż „zwykły” turysta. Naszym mankamentem w rozwijaniu turystyki określanej mianem „przemysłu spotkaniowego” był do tej pory brak obiektów, centrów konferencyjnych. Teraz, wraz z nowymi stadionami oraz budowanymi nowymi centrami konferencyjnymi w Krakowie i Katowicach, przed Polską otwierają się nowe szanse.

Jak organizacja Euro 2012 może pomóc w promocji innych miast, regionów czy gmin? Jest to ważne zwłaszcza dla tych części naszego kraju, których organizacja turnieju w żaden sposób bezpośrednio nie dotknie. Czy one również coś zyskają?

– J.J.: Oczywiście, ideałem byłoby, aby wszystkie regiony i miasta skorzystały promocyjnie na tym wydarzeniu, jednak nie jest to realne. Sukcesem promocyjnym Polski na pewno będzie efekt wizerunkowy, gdyż nazwa naszego kraju jako współgospodarza Euro 2012 będzie przez okres trwania mistrzostw wielokrotnie przewijać się w mediach. Bardzo dużo zależy od inwencji miast i regionów, od tego, czy zdołają zainteresować kibiców, którzy wrócą po Euro 2012 w celach stricte turystycznych. To, czy uda nam się zbudować pozytywny wizerunek naszego kraju, zależy od wielu czynników, np. czy zdążymy na czas z infrastrukturą stadionową, komunikacyjną, informacyjną, od wyników polskiej reprezentacji, sposobu przyjęcia kibiców przez mieszkańców Polski itd. Istotną rolę w tym zakresie będzie odgrywać kampania Polski za granicą. Efekty tych wszystkich elementów powinny przełożyć się na pozytywne postrzeganie naszego kraju jako przyjaznej, nowoczesnej i atrakcyjnej destynacji turystycznej. To będzie miało oczywiście wpływ na wzrost przyjazdów do Polski z zagranicy, co powinny odczuć wszystkie regiony.

 Jakie działania promocyjne poleciłby Pan samorządom?

– J.J.: Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Odpowiednio przygotowana, a przede wszystkim innowacyjna kampania promocyjna, z należycie dobranymi narzędziami komunikacyjnymi, z pewnością przyniosłaby odpowiednie efekty. Jednakże należy pamiętać, że w natłoku wielu informacji, jaki będzie przy okazji Euro 2012, trudno znaleźć efektywne „kanały komunikacyjne”. Jeśli jednak to się uda, to oczywiście będzie to sukces dla gminy, czy regionu. Aktualnie mamy informacje, że samorządy przygotowują się do różnego rodzaju działań podczas mistrzostw, mimo że lokalizacyjnie znajdują się z dala od aren piłkarskich. Takim przykładem jest Uniejów, który planuje podczas mistrzostw zorganizowanie strefy dla kibiców oraz turniej piłkarski. Są też miasta, które promują się jako strefy bez mistrzostw, co też wydaje się oryginalnym pomysłem, choć skierowanym głównie do Polaków.

Jaka będzie wartość promocji Polski w związku z organizacją Euro 2012?

– A.Z.: Z analiz wynika, że dzięki Euro 2012 w latach 2008-2020 polski PKB wzrośnie o 27,9 mld zł. Przyrost turystów na wynieść ok. 500 tys. rocznie, a wzrost przychodów w turystyce – 5 mld zł. To znaczące efekty. Wierzymy w polski sukces.

Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA