REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wizerunek Polski dzięki Euro 2012

Rozmawiał Marek Sołtysiak

REKLAMA

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie w czerwcu 2012 r., to ogromna szansa na promocję naszego kraju za granicą. Jej efekty odczują zarówno miasta-gospodarze, jak i inne gminy i regiony naszego kraju.

Dr. Adam Zaborowski, doradca prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, pełnomocnik ds. UEFA EURO 2012™ w Polskiej Organizacji Turystycznej

REKLAMA

Jacek Janowski, sekretarz Zespołu ds. UEFA EURO 2012™ w Polskiej Organizacji Turystycznej

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (dalej: Euro 2012) mają być ogromną promocją Polski. Na czym tak konkretnie będzie ona polegać?

REKLAMA

– Adam Zaborowski: Doświadczenia krajów-gospodarzy wcześniejszych finałów mistrzostw Europy oraz mistrzostw świata w piłce nożnej wskazują, że największe imprezy sportowe są doskonałą okazją do promocji. W naturalny sposób skupiają one na organizatorze danego wydarzenia uwagę wielu milionów osób, umożliwiając zaprezentowanie kraju i jego mieszkańców tysiącom gości decydujących się na przyjazd i bezpośredni w nich udział oraz miliardom ludzi pośrednio, w trakcie oglądania relacji telewizyjnych.

Ich uwagę przykuje nie tylko sam turniej, ale i miejsce, gdzie się odbywa. Dlatego prestiż i rozmach towarzyszący Euro 2012 powinien być wykorzystany w większości komunikatów promujących Polskę oraz jej regiony i to we wszystkich aspektach: kulturalnym, gospodarczym oraz turystycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest pomysł Polskiej Organizacji Turystycznej (dalej: POT) na wykorzystanie organizacji Euro 2012 przy promocji Polski na świecie?

REKLAMA

– A.Z.: Mistrzostwa Europy w piłce nożnej będą główną osią działań promocyjnych POT w latach 2011-2012. Kampania rozpoczęła się 8 czerwca 2011 r., równo rok przed rozpoczęciem turnieju i potrwa do końca lipca 2012 r. (okres bezpośrednio po zakończeniu mistrzostw).

Ideą przewodnią kampanii jest pokazanie naszego kraju oczami zadowolonego turysty, który rekomenduje Polskę swoim znajomym, bo przeżył w niej niezapomniane wrażenia, doświadczył wielu wspaniałych przygód i zobaczył wiele atrakcyjnych miejsc. W kampanii stawiamy bardzo mocno na emocje i pozytywne skojarzenia. Pokazujemy, że przyjazd do Polski jest zawsze czymś wyjątkowym. Każda z odsłon kampanii skupia się na czymś innym. Przedstawione są atrakcje z turystyki kulturowej, wypoczynku w naturze, turystyki aktywnej oraz przemysłu spotkań (czyli turystyki związanej z kongresami i konferencjami).

Czy kibice, którzy przylecą na krótko, będą mieli czas, aby zobaczyć cokolwiek oprócz środków transportu i stadionu? Jak zachęcić ich, żeby następnym razem wrócili do nas jako turyści?

Autopromocja

– Jacek Janowski: Do przyjęcia kibiców przygotowują się przede wszystkim miasta-gospodarze Euro 2012 i to w ten sposób, aby ci wrócili potem jako turyści. My, w ścisłej współpracy z samorządami, również będziemy zachęcać do tego, aby oprócz stadionów i dworców kolejowych czy lotniczych kibice zobaczyli najbardziej atrakcyjne miejsca oraz żeby dowiedzieli się o ważnych wydarzeniach w mieście oraz regionie. Oczywiście, będą kibice, którzy zaplanują jednodniowy pobyt w Polsce, przyjeżdżając jedynie na mecz. Tych będziemy chcieli w sposób szczególny zachęcić do tego, aby wrócili jako turyści. We współpracy z przewoźnikami, dworcami oraz lotniskami postaramy się, aby materiały promujące Polskę (nie tylko miasta, lecz również regiony) były łatwo dostępne właśnie w takich miejscach, z którymi kibic zetknie się na samym początku i końcu pobytu w Polsce. Poza tym mamy świadomość, że ogromna część kibiców będzie oglądać mecze w strefach kibiców. W związku z tym będziemy także współpracować z organizatorami tych stref. Chcemy m.in., aby funkcjonowały w nich stoiska informacyjno-promocyjne z materiałami o całej Polsce i były emitowane specjalnie przygotowane filmy i spoty promocyjne.


Zdecydowanie największymi wygranymi, jeśli chodzi o zyskanie rozgłosu, będą cztery miasta-gospodarze: Gdańsk, Poznań, Warszawa i Wrocław. Czy staną się one pomostem między zagranicą a resztą Polski czy może oswojonymi przez gości wyspami na turystycznej mapie Polski?

– A.Z.: Najistotniejszym wyróżnikiem wizerunku atrakcyjności turystycznej Polski jest i będzie turystyka miejska i kulturowa. Miasta stanowią produkt, którego sprzedaż i wartość są największe, a więc intensyfikując ich promocję, możemy oczekiwać, że to one „pociągną” pozostałe produkty. Uzupełnieniem w kształtowaniu wizerunku Polski będzie turystyka biznesowa: organizacja konferencji, kongresów i podróży motywacyjnych w Polsce. Chcemy pozyskiwać dla Polski organizację dużych imprez tego typu. Turystyka biznesowa obejmująca cztery grupy (konferencje/kongresy, szkolenia/seminaria, wyjazdy motywacyjne oraz targi i wystawy) to tzw. wyższa półka w turystyce. Powszechnie szacuje się, że turysta biznesowy wydaje trzy, cztery więcej niż „zwykły” turysta. Naszym mankamentem w rozwijaniu turystyki określanej mianem „przemysłu spotkaniowego” był do tej pory brak obiektów, centrów konferencyjnych. Teraz, wraz z nowymi stadionami oraz budowanymi nowymi centrami konferencyjnymi w Krakowie i Katowicach, przed Polską otwierają się nowe szanse.

Jak organizacja Euro 2012 może pomóc w promocji innych miast, regionów czy gmin? Jest to ważne zwłaszcza dla tych części naszego kraju, których organizacja turnieju w żaden sposób bezpośrednio nie dotknie. Czy one również coś zyskają?

– J.J.: Oczywiście, ideałem byłoby, aby wszystkie regiony i miasta skorzystały promocyjnie na tym wydarzeniu, jednak nie jest to realne. Sukcesem promocyjnym Polski na pewno będzie efekt wizerunkowy, gdyż nazwa naszego kraju jako współgospodarza Euro 2012 będzie przez okres trwania mistrzostw wielokrotnie przewijać się w mediach. Bardzo dużo zależy od inwencji miast i regionów, od tego, czy zdołają zainteresować kibiców, którzy wrócą po Euro 2012 w celach stricte turystycznych. To, czy uda nam się zbudować pozytywny wizerunek naszego kraju, zależy od wielu czynników, np. czy zdążymy na czas z infrastrukturą stadionową, komunikacyjną, informacyjną, od wyników polskiej reprezentacji, sposobu przyjęcia kibiców przez mieszkańców Polski itd. Istotną rolę w tym zakresie będzie odgrywać kampania Polski za granicą. Efekty tych wszystkich elementów powinny przełożyć się na pozytywne postrzeganie naszego kraju jako przyjaznej, nowoczesnej i atrakcyjnej destynacji turystycznej. To będzie miało oczywiście wpływ na wzrost przyjazdów do Polski z zagranicy, co powinny odczuć wszystkie regiony.

 Jakie działania promocyjne poleciłby Pan samorządom?

– J.J.: Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Odpowiednio przygotowana, a przede wszystkim innowacyjna kampania promocyjna, z należycie dobranymi narzędziami komunikacyjnymi, z pewnością przyniosłaby odpowiednie efekty. Jednakże należy pamiętać, że w natłoku wielu informacji, jaki będzie przy okazji Euro 2012, trudno znaleźć efektywne „kanały komunikacyjne”. Jeśli jednak to się uda, to oczywiście będzie to sukces dla gminy, czy regionu. Aktualnie mamy informacje, że samorządy przygotowują się do różnego rodzaju działań podczas mistrzostw, mimo że lokalizacyjnie znajdują się z dala od aren piłkarskich. Takim przykładem jest Uniejów, który planuje podczas mistrzostw zorganizowanie strefy dla kibiców oraz turniej piłkarski. Są też miasta, które promują się jako strefy bez mistrzostw, co też wydaje się oryginalnym pomysłem, choć skierowanym głównie do Polaków.

Jaka będzie wartość promocji Polski w związku z organizacją Euro 2012?

– A.Z.: Z analiz wynika, że dzięki Euro 2012 w latach 2008-2020 polski PKB wzrośnie o 27,9 mld zł. Przyrost turystów na wynieść ok. 500 tys. rocznie, a wzrost przychodów w turystyce – 5 mld zł. To znaczące efekty. Wierzymy w polski sukces.

Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy w czasie przerwy świątecznej szkoła zapewni dzieciom opiekę? To zależy od dyrektora. Sprawdź czy masz na to wpływ.

    Dni wolne w szkole zawsze rodzą to samo pytanie – czy placówka ma obowiązek zapewnić w tym czasie opiekę najmłodszym uczniom? I choć pewnie większość rodziców przywykła do myśli, że w czasie zimowej przerwy świątecznej muszą zorganizować się przy pomocy rodziny i sąsiadów, to warto przypomnieć, że organizacja w tym czasie zajęć opiekuńczych jest możliwa i zależy jedynie od decyzji dyrektora placówki.

    350 000 zł na wsparcie niepełnosprawnych w tym wynagrodzenia dla usług opiekuńczych i asystenckich [budżet 300 mln zł]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej - samorządy otrzymają ok. 300 mln zł na zlecanie usług społecznych podmiotom ekonomii społecznej. Ściślej pieniądze mają trafić do organizacji non profit za pośrednictwem gmin, a z organizacji do potrzebujących pomocy.

    Czym jest premia społeczna? I kto się będzie mógł o nią ubiegać?

    MRiPS zaplanowało projekt "Premia społeczna", którego celem ma być wykorzystanie potencjału sektora ekonomii społecznej do realizacji usług społecznych, a jednocześnie generowania szeregu korzyści społecznych. Na czym to będzie polegać?

    Wybierasz się w Tatry na weekend? Uważaj warunki turystyczne są trudne

    Służby Tatrzańskiego Parku Narodowego poinformowały o 2. stopniu zagrożenia lawinowego. W wyższych partiach gór leży dużo nieprzedeptanego śniegu i są głębokie zaspy. Warunki turystyczne są trudne. 

    REKLAMA

    12 650 zł miesięcznego stypendium za złoty medal olimpijski. Od 2024 roku wyższe stypendia dla sportowców – nawet za 8 miejsce na największych imprezach

    W 2024 roku będą obowiązywały wyższe kwoty stypendiów sportowych dla sportowców osiągających sukcesy na największych imprezach międzynarodowych: igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy. Aktualnie obowiązujące stawki stypendiów były wprowadzone w 2012 r. i 2017 r. nie były dotąd zmieniane. 

    Dokąd trzeba pojechać, aby obaczyć największą na świecie szopkę bożonarodzeniową? Samo Dzieciatko Jezus mierzy ponad trzy metry

    Największa szopka bożonarodzeniowa na świecie stanęła na głównym placu hiszpańskiego miasta Alicante. Figury Świętej Rodziny są gigantyczne. 

    MSZ: zmiany traktatów UE mają być procedowane w ciszy i wolniej; reforma traktatowa na Radzie Europejskiej wiosną 2024 roku

    Zgodnie z nowym pomysłem, zmiany traktatów UE mają być procedowane w ciszy i wolniej; najpierw propozycje mają trafić do Rady ds. Środowiska, na wiosnę mają być procedowane na Radzie Europejskiej; dlatego tak ważne jest, by presja w tej sprawie była kontynuowana - powiedział minister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk.

    Zamówienia publiczne 2024 - nowe progi unijne i nowy średni kurs złotego do euro

    Wiemy już jakie są progi unijne dla celów zamówień publicznych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średni kursu złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.

    REKLAMA

    Darmowe odblaski zawieszone na świątecznych choinkach w Warszawie. Do kiedy można odbierać?

    Jeszcze do 8 grudnia można w 35 punktach w Warszawie odebrać darmowe odblaski. Zawieszki znajdują się na świątecznych choinkach a cała akcja odbywa się w ramach wspólnej inicjatywy profilaktyczno-edukacyjnej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie oraz Straży Miejskiej m.st. Warszawy już po raz dziewiąty. 

    Dodatek osłonowy od 228,8 zł do 822,25 zł. Wnioski od 1 stycznia do 30 kwietnia 2024 r. Także przez Internet. Wypłata do końca czerwca 2024 r.

    Dodatek osłonowy od 228,8 zł do 822,25 zł. Wnioski od 1 stycznia do 30 kwietnia 2024 r. Wypłata do końca czerwca 2024 r. Takie są parametry zwaloryzowanego dodatku osłonowego. Nowe przepisy są już u prezydenta Andrzeja Dudy. I czekają na jego decyzję, co do podpisu.

    REKLAMA