REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałkowie będą wdrażać Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podpisało z samorządami województw porozumienie regulujące zasady wdrażania regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową, marszałkowie będą Instytucjami Pośredniczącymi dla wojewódzkiej części programu, na wdrożenie której otrzymają ok. 7 mld euro.

 

 

Najprawdopodobniej pierwszym realizowanym w Polsce programem unijnym na lata 2007-2013 będzie Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL).

Komisja Europejska 11 czerwca br. zaakceptowała ogólny kształt dokumentu, natomiast 22 czerwca br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR), jako Instytucja Zarządzająca, podpisało z marszałkami, jako Instytucjami Pośredniczącymi, porozumienie określające zasady realizacji komponentu regionalnego PO KL.

Zgodnie z umową, samorządy województw w latach 2007-2013 z PO KL otrzymają 7 mld euro na projekty dotyczące rynku pracy.

Zadania samorządów

Porozumienie określa m.in. podział obowiązków między MRR - Instytucję Zarządzającą a marszałków - Instytucje Pośredniczące.

Według umowy, zadaniem samorządów województw będzie m.in.:

l dokonywanie wyboru projektów, które będą dofinansowane ze środków komponentu regionalnego,

l zawieranie umów z beneficjentami o dofinansowanie projektu,

l rozpatrywanie protestów zgłaszanych przez beneficjentów,

l dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów,

l weryfikacja i poświadczanie wydatków,

l odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom,

l kontrola realizacji dofinansowanych projektów,

l monitorowanie postępów w realizacji komponentu regionalnego, w tym przygotowywanie prognoz wydatków,

l prowadzenie ewaluacji programu,

l zapewnienie realizacji projektów innowacyjnych i ponadnarodowych do wysokości 5 proc. kwoty środków publicznych przeznaczonych na realizację komponentu regionalnego,

l prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych,

l osiąganie celów komponentu regionalnego określonych w szczegółowym opisie priorytetów programu w formie wskaźników rezultatu i produktu.

Samorządy województw mogą delegować część swoich uprawnień na inne instytucje. Umożliwia im to ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz porozumienie z MRR.

Zadania ministerstwa

Mimo że ministerstwo, jako Instytucja Zarządzająca, przekazało część funkcji związanych z realizacją PO KL Instytucjom Pośredniczącym, to zachowało całkowitą odpowiedzialność za całość realizacji programu. Ponadto do jego zadań będzie należeć m.in.:

l wypełnianie obowiązków wynikających z unijnych rozporządzeń, m.in. zapewnienie zgodności wyboru projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do programu operacyjnego oraz zasadami wspólnotowymi i krajowymi,

l weryfikacja realizacji projektów i poniesionych wydatków, dostarczanie Komisji informacji umożliwiających jej dokonanie oceny dużych projektów, opracowywanie i przedkładanie Komisji rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji,

l przygotowanie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego,

l przygotowanie i przekazanie do zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru projektów,

l określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem,

l określenie systemu realizacji programu operacyjnego.

Priorytety regionalne

Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie realizowany równolegle na poziomie centralnym i regionalnym.

Na komponent wojewódzki przeznaczono ok. 62 proc. wszystkich środków programu, ponad 7,1 mld euro. Kwota na komponent centralny wynosi niecałe 3,9 mld euro (34 proc. całości). Pozostałe 4 proc. (ok. 456 mln euro) zostanie przekazane na pomoc techniczną.

Z pieniędzy, które otrzymają marszałkowie, będą wspierane przedsięwzięcia na rzecz osób i grup społecznych, natomiast ze środków centralnych mają być dotowane projekty podnoszące efektywność struktur i systemów.

Zgodnie z umową z ministerstwem, marszałkowie będą wdrażać cztery, spośród jedenastu priorytetów. Będą to:

l Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich,

l Priorytet VII - Promocja integracji społecznej,

l Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki,

l Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.

Ze środków przeznaczonych na te priorytety będą wspierane przedsięwzięcia związane m.in. ze zwiększeniem zatrudnienia, edukacją na rzecz rynku pracy, integracją społeczną, rozwojem potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z rozwojem zasobów ludzkich na terenach wiejskich, budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli oraz promocją zdrowia zasobów pracy.

To nie koniec negocjacji

Akceptacja KE dla kształtu programu i podpisanie porozumienia z marszałkami nie kończy procesu przygotowywania dokumentu. MRR pracuje jeszcze nad ostateczną treścią programu, która zostanie skierowana do KE, do formalnej akceptacji.

Według MRR, można się jej spodziewać we wrześniu br. Do końca września ma być również gotowy, przygotowywany przez ministerstwo, system wdrażania programu.

Gdy uda się zachować planowane terminy, to pierwsze konkursy z PO KL mogłyby zostać ogłoszone już w październiku, a pierwsze umowy podpisane pod koniec roku.



Wioletta Kępka

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA