REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałkowie będą wdrażać Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podpisało z samorządami województw porozumienie regulujące zasady wdrażania regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową, marszałkowie będą Instytucjami Pośredniczącymi dla wojewódzkiej części programu, na wdrożenie której otrzymają ok. 7 mld euro.

 

 

Najprawdopodobniej pierwszym realizowanym w Polsce programem unijnym na lata 2007-2013 będzie Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL).

Komisja Europejska 11 czerwca br. zaakceptowała ogólny kształt dokumentu, natomiast 22 czerwca br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR), jako Instytucja Zarządzająca, podpisało z marszałkami, jako Instytucjami Pośredniczącymi, porozumienie określające zasady realizacji komponentu regionalnego PO KL.

Zgodnie z umową, samorządy województw w latach 2007-2013 z PO KL otrzymają 7 mld euro na projekty dotyczące rynku pracy.

Zadania samorządów

Porozumienie określa m.in. podział obowiązków między MRR - Instytucję Zarządzającą a marszałków - Instytucje Pośredniczące.

Według umowy, zadaniem samorządów województw będzie m.in.:

l dokonywanie wyboru projektów, które będą dofinansowane ze środków komponentu regionalnego,

l zawieranie umów z beneficjentami o dofinansowanie projektu,

l rozpatrywanie protestów zgłaszanych przez beneficjentów,

l dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów,

l weryfikacja i poświadczanie wydatków,

l odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom,

l kontrola realizacji dofinansowanych projektów,

l monitorowanie postępów w realizacji komponentu regionalnego, w tym przygotowywanie prognoz wydatków,

l prowadzenie ewaluacji programu,

l zapewnienie realizacji projektów innowacyjnych i ponadnarodowych do wysokości 5 proc. kwoty środków publicznych przeznaczonych na realizację komponentu regionalnego,

l prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych,

l osiąganie celów komponentu regionalnego określonych w szczegółowym opisie priorytetów programu w formie wskaźników rezultatu i produktu.

Samorządy województw mogą delegować część swoich uprawnień na inne instytucje. Umożliwia im to ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz porozumienie z MRR.

Zadania ministerstwa

Mimo że ministerstwo, jako Instytucja Zarządzająca, przekazało część funkcji związanych z realizacją PO KL Instytucjom Pośredniczącym, to zachowało całkowitą odpowiedzialność za całość realizacji programu. Ponadto do jego zadań będzie należeć m.in.:

l wypełnianie obowiązków wynikających z unijnych rozporządzeń, m.in. zapewnienie zgodności wyboru projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do programu operacyjnego oraz zasadami wspólnotowymi i krajowymi,

l weryfikacja realizacji projektów i poniesionych wydatków, dostarczanie Komisji informacji umożliwiających jej dokonanie oceny dużych projektów, opracowywanie i przedkładanie Komisji rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji,

l przygotowanie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego,

l przygotowanie i przekazanie do zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru projektów,

l określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem,

l określenie systemu realizacji programu operacyjnego.

Priorytety regionalne

Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie realizowany równolegle na poziomie centralnym i regionalnym.

Na komponent wojewódzki przeznaczono ok. 62 proc. wszystkich środków programu, ponad 7,1 mld euro. Kwota na komponent centralny wynosi niecałe 3,9 mld euro (34 proc. całości). Pozostałe 4 proc. (ok. 456 mln euro) zostanie przekazane na pomoc techniczną.

Z pieniędzy, które otrzymają marszałkowie, będą wspierane przedsięwzięcia na rzecz osób i grup społecznych, natomiast ze środków centralnych mają być dotowane projekty podnoszące efektywność struktur i systemów.

Zgodnie z umową z ministerstwem, marszałkowie będą wdrażać cztery, spośród jedenastu priorytetów. Będą to:

l Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich,

l Priorytet VII - Promocja integracji społecznej,

l Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki,

l Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.

Ze środków przeznaczonych na te priorytety będą wspierane przedsięwzięcia związane m.in. ze zwiększeniem zatrudnienia, edukacją na rzecz rynku pracy, integracją społeczną, rozwojem potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z rozwojem zasobów ludzkich na terenach wiejskich, budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli oraz promocją zdrowia zasobów pracy.

To nie koniec negocjacji

Akceptacja KE dla kształtu programu i podpisanie porozumienia z marszałkami nie kończy procesu przygotowywania dokumentu. MRR pracuje jeszcze nad ostateczną treścią programu, która zostanie skierowana do KE, do formalnej akceptacji.

Według MRR, można się jej spodziewać we wrześniu br. Do końca września ma być również gotowy, przygotowywany przez ministerstwo, system wdrażania programu.

Gdy uda się zachować planowane terminy, to pierwsze konkursy z PO KL mogłyby zostać ogłoszone już w październiku, a pierwsze umowy podpisane pod koniec roku.



Wioletta Kępka

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA