REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałkowie będą wdrażać Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Wioletta Kępka

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podpisało z samorządami województw porozumienie regulujące zasady wdrażania regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową, marszałkowie będą Instytucjami Pośredniczącymi dla wojewódzkiej części programu, na wdrożenie której otrzymają ok. 7 mld euro.

 

 

Najprawdopodobniej pierwszym realizowanym w Polsce programem unijnym na lata 2007-2013 będzie Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL).

Komisja Europejska 11 czerwca br. zaakceptowała ogólny kształt dokumentu, natomiast 22 czerwca br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR), jako Instytucja Zarządzająca, podpisało z marszałkami, jako Instytucjami Pośredniczącymi, porozumienie określające zasady realizacji komponentu regionalnego PO KL.

Zgodnie z umową, samorządy województw w latach 2007-2013 z PO KL otrzymają 7 mld euro na projekty dotyczące rynku pracy.

Zadania samorządów

Porozumienie określa m.in. podział obowiązków między MRR - Instytucję Zarządzającą a marszałków - Instytucje Pośredniczące.

Według umowy, zadaniem samorządów województw będzie m.in.:

l dokonywanie wyboru projektów, które będą dofinansowane ze środków komponentu regionalnego,

l zawieranie umów z beneficjentami o dofinansowanie projektu,

l rozpatrywanie protestów zgłaszanych przez beneficjentów,

l dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów,

l weryfikacja i poświadczanie wydatków,

l odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom,

l kontrola realizacji dofinansowanych projektów,

l monitorowanie postępów w realizacji komponentu regionalnego, w tym przygotowywanie prognoz wydatków,

l prowadzenie ewaluacji programu,

l zapewnienie realizacji projektów innowacyjnych i ponadnarodowych do wysokości 5 proc. kwoty środków publicznych przeznaczonych na realizację komponentu regionalnego,

l prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych,

l osiąganie celów komponentu regionalnego określonych w szczegółowym opisie priorytetów programu w formie wskaźników rezultatu i produktu.

Samorządy województw mogą delegować część swoich uprawnień na inne instytucje. Umożliwia im to ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz porozumienie z MRR.

Zadania ministerstwa

Mimo że ministerstwo, jako Instytucja Zarządzająca, przekazało część funkcji związanych z realizacją PO KL Instytucjom Pośredniczącym, to zachowało całkowitą odpowiedzialność za całość realizacji programu. Ponadto do jego zadań będzie należeć m.in.:

l wypełnianie obowiązków wynikających z unijnych rozporządzeń, m.in. zapewnienie zgodności wyboru projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do programu operacyjnego oraz zasadami wspólnotowymi i krajowymi,

l weryfikacja realizacji projektów i poniesionych wydatków, dostarczanie Komisji informacji umożliwiających jej dokonanie oceny dużych projektów, opracowywanie i przedkładanie Komisji rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji,

l przygotowanie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego,

l przygotowanie i przekazanie do zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru projektów,

l określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem,

l określenie systemu realizacji programu operacyjnego.

Priorytety regionalne

Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie realizowany równolegle na poziomie centralnym i regionalnym.

Na komponent wojewódzki przeznaczono ok. 62 proc. wszystkich środków programu, ponad 7,1 mld euro. Kwota na komponent centralny wynosi niecałe 3,9 mld euro (34 proc. całości). Pozostałe 4 proc. (ok. 456 mln euro) zostanie przekazane na pomoc techniczną.

Z pieniędzy, które otrzymają marszałkowie, będą wspierane przedsięwzięcia na rzecz osób i grup społecznych, natomiast ze środków centralnych mają być dotowane projekty podnoszące efektywność struktur i systemów.

Zgodnie z umową z ministerstwem, marszałkowie będą wdrażać cztery, spośród jedenastu priorytetów. Będą to:

l Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich,

l Priorytet VII - Promocja integracji społecznej,

l Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki,

l Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.

Ze środków przeznaczonych na te priorytety będą wspierane przedsięwzięcia związane m.in. ze zwiększeniem zatrudnienia, edukacją na rzecz rynku pracy, integracją społeczną, rozwojem potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z rozwojem zasobów ludzkich na terenach wiejskich, budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli oraz promocją zdrowia zasobów pracy.

To nie koniec negocjacji

Akceptacja KE dla kształtu programu i podpisanie porozumienia z marszałkami nie kończy procesu przygotowywania dokumentu. MRR pracuje jeszcze nad ostateczną treścią programu, która zostanie skierowana do KE, do formalnej akceptacji.

Według MRR, można się jej spodziewać we wrześniu br. Do końca września ma być również gotowy, przygotowywany przez ministerstwo, system wdrażania programu.

Gdy uda się zachować planowane terminy, to pierwsze konkursy z PO KL mogłyby zostać ogłoszone już w październiku, a pierwsze umowy podpisane pod koniec roku.



Wioletta Kępka

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA