REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie szkoleń i instytucji rynku pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) został już zaakceptowany przez Komisję Europejską. W ramach tego programu finansowo wspierane będą m.in. projekty podnoszące kwalifikacje urzędników samorządowych, rozwój rynku pracy i instytucji pomocy społecznej. W kilku województwach ruszyły już konkursy pilotażowe.

Cały budżet PO KL wynosi około 11,5 mld euro, w tym są środki unijne i krajowe (z Europejskiego Funduszu Społecznego - 9,7 mld zł).

REKLAMA

REKLAMA

Priorytety i działania, na jakie zostaną przeznaczone te środki, określa Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Program składa się z dziesięciu Priorytetów, realizowanych zarówno na poziomie centralnym, jak i regionalnym.

Zatrudnienie i integracja

W ramach pierwszego priorytetu będzie można organizować system szkoleń podnoszących kwalifikacje służb zatrudnienia, w tym pracowników powiatowych urzędów pracy oraz informatyzacje tych służb. Na dofinansowanie mogą liczyć programy i projekty wpływające na rozwój usług rynku pracy, wprowadzenie nowych metod i instrumentów aktywizacji zawodowej.

Pomoc będzie realizowana dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Upowszechnione ma być pośrednictwo pracy i doradztwa zawodowego. W ramach PO KL wzmocnione będą różne formy partnerstwa z publicznymi służbami zatrudniania oraz z instytucjami pomocy społecznej.

REKLAMA

W Priorytecie II pomoc będzie udzielona m.in na projekty szkoleń i doradztwa dla pracowników i przedsiębiorców oraz partnerów społecznych działających na rzecz wzrostu zatrudnienia w gminie i powiecie. Realizowane mogą też być projekty przyczyniające się do podniesienia jakości i rozwoju usług szkoleniowych. Cele i zadania w tym priorytecie mogą być realizowane również przez instytucje samorządowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach Priorytetu III wzmacniana będzie zdolność systemu oświaty.

Dobre rządzenie

Priorytet V jest adresowany częściowo do jednostek samorządu terytorialnego. W ramach tego priorytetu przewidywane jest wsparcie polskiej administracji w realizacji programów i projektów udoskonalających proces stanowienia prawa, w tym prawa lokalnego. Realizowany będzie przegląd istniejących już aktów prawnych pod kątem możliwości ich upraszczania.

Poprawiona ma być jakość usług związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

Realizowane będą projekty współpracy partnerskiej administracji publicznej z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi.

Ciekawym, tzw. celem szczegółowym Ppriorytetu V, jest modernizacja procesów zarządzania w administracji publicznej i wymiarze sprawiedliwości. W ramach tego celu wspierane będą projekty, modernizujące zarządzanie finansowe poprzez wdrożenie systemu wieloletniego planowania budżetowego w ujęciu zadaniowym u wszystkich dysponentów środków budżetowych. Dofinansowane będą projekty wzmacniające zdolność w zakresie opracowywania i wdrażania strategii i programów rozwojowych o zasięgu lokalnym i regionalnym opracowywanych przez jednostki samorządowe.

Wdrożone będą także usprawnienia zarządcze w urzędach administracji samorządowej, w tym m.in. w zakresie zarządzania jakością usług administracyjnych, komunikowania wewnętrznego w urzędzie samorządowym oraz zarządzania ryzykiem.

Pomoc finansową można otrzymać na podnoszenie jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy samorządowe, w szczególności poprzez upowszechnienie standardów obsługi klienta i tworzenie biur obsługi klienta.

Rynek pracy

W ramach Priorytetu VI upowszechnione będzie pośrednictwo pracy i doradztwa zawodowego na poziomie regionalnym, w tym m.in. poprzez zwiększenie dostępu do usług oraz zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Wspierane będą projekty poprawiające dostęp do informacji o usługach świadczonych przez instytucje rynku pracy, w tym powiatowe urzędy pracy.

Wspierane będą również projekty realizowane przez samorządy, a przyczyniające się do:

• zmniejszenia bezrobocia w gminie i regionie,

• zwiększenia zatrudnienia wśród osób młodych,

• zwiększenia zatrudnienia osób starszych.

W Priorytecie VII stawia się na promocję integracji społecznej. Wsparcie otrzymają projekty poprawiające dostęp do rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Na pomoc mogą liczyć inicjatywy samorządowe przyczyniające się do rozwoju poziomu zatrudnienia na terenach wiejskich.

Z kolei w ramach Priorytetu VIII wspierane będą finansowo przedsięwzięcia nastawione na rozwój kadr dla gospodarki.

Natomiast w Priorytecie IX przewidziano cztery główne cele:

• zmniejszenie nierówności w upowszechnieniu edukacji, szczególnie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi,

• zmniejszenie nierówności w jakości usług edukacyjnych,

• podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego,

• wzmocnienie rozwoju zawodowego i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli w gminach wiejskich.

PRZYKŁAD

Z JAKIEGO PRIORYTETU I DZIAŁANIA POMOC FINANSOWA

Gmina z woj. zachodniopomorskiego będzie realizować w ramach PO KL dwa odrębne projekty o nazwie:

1. Stworzenie kodeksu etyki i standardów etycznych urzędnika i samorządowca.

2. Stworzenie strategii rozwoju gospodarczego i infrastrukturalnego gminy na okres 2008 - 2015.

Gmina będzie się starać o udzielenie pomocy finansowej z PO KL na stworzenie potrzebnych analiz, ekspertyz i prognoz. Wniosek jest wpisany w tym przypadku w Priorytet V - Dobre rządzenie i w cel szczegółowy - Modernizacja procesów zarządzania w administracji publicznej i wymiarze sprawiedliwości.

Priorytety w PO KL

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA