O czym trzeba pamiętać przygotowując wniosek o dofinansowanie projektu z PO KL
REKLAMA
REKLAMA
ANNA BLUMSZTAJN
REKLAMA
Fundacja Rozwoju Dzieci im. A. Komeńskiego w Warszawie
REKLAMA
Pisanie projektu należy rozpocząć od diagnozy demograficznej. Ustalić, ile dzieci w wieku od trzech do pięciu lat jest w poszczególnych miejscowościach gminy, ile jest dzieci młodszych. Przygotowując wniosek, należy też pamiętać o reformie obniżającej wiek szkolny.
Ośrodki warto zaplanować tak, aby w jednej grupie było maksimum 15 dzieci w różnym wieku. Większa liczba uniemożliwia nawiązanie dobrej relacji dzieci z nauczycielem. Jeśli w danej miejscowości jest więcej dzieci, warto stworzyć dwie grupy, które będą działały w mniejszym wymiarze godzin. Na przykład dwie dziesięcioosobowe grupy mające 12 godzin tygodniowo zajęć. Zdecydowanie należy unikać dowożenia dzieci do ośrodków. W niektórych województwach brak dowożenia traktowany jest jako kryterium strategiczne, za którego spełnienie przyznawane są dodatkowe punkty. Lepiej zatem tworzyć więcej mniejszych ośrodków. Dzięki temu też rodzice łatwiej zrozumieją, poprą i zaangażują się w taki projekt. W zajęciach z dziećmi zawsze bowiem powinien uczestniczyć jakiś rodzic czy członek rodziny.
Bardzo ważna jest jakość pracy ośrodka. Dlatego w planie finansowym należy przewidzieć szkolenia dla nauczycielek (przed otwarciem ośrodka i już w trakcie jego działania) oraz wsparcie specjalistów: logopedów, psychologów.
REKLAMA
Niektóre województwa przyznają dodatkowe punkty za partnerstwo. Partnerstwa gmin są bardzo dobrym, ale trudnym rozwiązaniem - jedna z gmin musi zostać liderem projektu i wziąć na siebie odpowiedzialność za jego realizację. Jednak jeśli dana gmina ma doświadczenie z Europejskim Funduszem Społecznym i godzi się na to - na pewno jest to korzystne. Z doświadczenia Fundacji Rozwoju Dzieci wynika, że warto, by w projekcie uczestniczyły różne podmioty w danego środowiska - to umacnia jego pozycję i zwiększa szansę powodzenia. Dla gminy partnerem może być organizacja pozarządowa. Warto pamiętać, że partnerem w projekcie może też być np. poradnia psychologiczna albo inna instytucja, która będzie odpowiedzialna za realizację określonego zadania w ramach projektu. Ważne, by umowa partnerska jasno dzieliła zadania pomiędzy partnerów.
Największym problemem przy realizacji projektu, zwłaszcza na obszarach wiejskich, może okazać się brak nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Dlatego warto ich poszukać w momencie pisania projektu, aby później nie opóźniać realizacji. Trzeba też pamiętać, że w tym przypadku nauczyciel jest odpowiedzialny za zarządzanie całą placówką. Dlatego ważne jest, by jego wynagrodzenie było określone na odpowiednim poziomie.
Podczas realizacji okazuje się często, że dużo nauczycielek rezygnuje pracy czy odchodzi na urlopy macierzyńskie. Dlatego warto zarezerwować fundusze na szkolenia ich następczyń.
Warto też przewidzieć inicjatywy, które integrują ośrodki przedszkolne z resztą środowiska edukacyjnego w gminie. Można zaplanować pikniki, wycieczki, spotkania dla dzieci z całej gminy. Z jednej strony będą one promocją całego przedsięwzięcia (można za to otrzymać dodatkowe punkty przy ocenie), a z drugiej atrakcją dla dzieci i okazja do integracji rodziców. Warto też pamiętać, że dodatkową działalność ośrodków przedszkolnych (wycieczki, spotkania z rodzicami itd.) można sfinansować z Poddziałania 9.5: oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
JG
REKLAMA
REKLAMA