REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać urzędnikiem w Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Od ponad 2 lat Polacy mogą starać się o pracę w unijnych instytucjach. Aby zostać eurourzędnikiem, trzeba jednak wziąć udział w konkursie organizowanym przez Europejskie Biuro Selekcji.

W różnych instytucjach Unii pracuje już 698 Polaków. Z tego eurourzędnikami jest aż 488 osób. Każdy, kto chce zostać mianowanym urzędnikiem w unijnej instytucji, musi jednak przystąpić do trwającej niemal rok procedury konkursowej przeprowadzanej przez Europejskie Biuro Selekcji Kadr (EPSO). Jej pomyślne przejście nie gwarantuje jednak natychmiastowego zatrudnienia. Najlepsi kandydaci trafiają na tzw. listę rezerwową. Z niej dyrektorzy wydziałów wybierają osoby na wolne stanowiska. Przed mianowaniem każdy urzędnik musi odbyć 3-albo 6-miesięczny okres próbny.

Czy każdy może startować na stanowisko urzędnika UE

Czy jeśli ktoś nie ma uregulowanego stosunku do służby wojskowej, może przystępować do konkursu na stanowisko urzędnika w Unii Europejskiej?

Nie

Aby wziąć udział w konkursie, należy: w posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE,

l korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

l mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej oraz nienaganną reputację potwierdzoną zaświadczeniem o niekaralności.

Szczegółowe informacje dotyczące warunków, jakie musi spełnić osoba przystępująca do konkursu wraz z formularzem rejestracyjnym i przewodnikiem kandydata zawierają ogłoszenia o konkursach publikowane w Dzienniku Urzędowym UE (ang. Official Journal of the European Union, fr. Journal officiel de l''''Union européenn dostępnym na stronie http://europa.eu.int/eur-lex). Od kandydatów często wymagana jest znajomość minimum dwóch języków obcych, ukończenia studiów wyższych trwających przynajmniej 3 lata i posiadania dyplomu uczelni wyższej.

Czy jest ustalony przebieg egzaminu na stanowiska

Jakie egzaminy trzeba zdać, aby zostać urzędnikiem Unii Europejskiej. Czy egzamin dotyczy określonych specjalności? Czy po egzaminie sporządzana jest lista osób, które przeszły pozytywnie postępowanie konkursowe?

Tak

Większość konkursów składa się z trzech etapów. Etap pierwszy to test wstępny, drugi - egzamin pisemny, a trzeci - egzamin ustny.

Test wstępny wielokrotnego wyboru przeprowadzany jest w jednym z trzech języków roboczych UE: angielskim, francuskim lub niemieckim. Jest to sprawdzian wiedzy z wybranej przez kandydata specjalności, np. z prawa, ekonomii, audytu, ochrony środowiska oraz wiedzy ogólnej o Unii. Ważna jest znajomość bieżących przepisów. Dlatego osoby, które już zdawały egzaminy, radzą czytać dokładnie gazety. Egzamin pisemny to test wyboru i dłuższa wypowiedź pisemna. Kandydaci piszą wypracowanie na jeden z trzech podanych tematów oraz wypełniają test sprawdzający wiedzę specjalistyczną, zdolność rozumienia informacji, analizy oraz syntezowania danych. W praktyce etap pierwszy i drugi odbywa się jednocześnie w jednym lub w kilkunastu krajach.

Egzamin ustny, czyli rozmowa kwalifikacyjna, prowadzony jest w jednym z oficjalnych języków UE. Odbywa się w Brukseli i zapraszani są na niego tylko zdobywcy określonej liczby punktów, zazwyczaj bardzo wysokiej. Kandydaci otrzymują ryczałtem kwotę na pokrycie kosztów podróży i utrzymania na czas egzaminu.

Po zakończeniu konkursu komisja rekrutacyjna sporządza listę kandydatów najlepiej przygotowanych do objęcia wolnej posady. Jest to tzw. lista rezerwowa, publikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Dostanie się na taką listę gwarantuje zatrudnienie - wcześniej czy później - w unijnych instytucjach.

Czy dostanę umowę na czas nieokreślony

Jeśli przejdę całą procedurę konkursową i otrzymam ofertę pracy, mogę liczyć na umowę na czas nieokreślony?

Nie

Osoby wyłonione z listy EPSO zatrudniane są najpierw na okres próbny. Dopiero po jego pomyślnym ukończeniu zostają urzędnikami mianowanymi, czyli otrzymują umowę o pracę na czas nieokreślony. Okres próbny dla funkcjonariuszy kategorii AD wynosi dziewięć miesięcy, a dla AST - sześć. Podobnie jak w Polsce, przed zatrudnieniem należy przejść obowiązkowe, bezpłatne badania lekarskie. Oprócz funkcjonariuszy, instytucje unijne mogą zatrudniać personel tymczasowy. Z nimi kontrakty podpisywane są zazwyczaj na rok, ale mogą być automatycznie przedłużane przez kolejne 3 lata.

Czy do EPSO trzeba wysyłać oryginały dokumentów

Aby wziąć udział w konkursie, poza zalogowaniem się na stronie EPSO, muszę też wysyłać dokumenty, np. dyplom, świadectwo pracy, akt urodzenia. Czy powinnam wysłać oryginały tych dokumentów?

Nie

Europejskie Biuro Selekcji Kadr nigdy nie wymaga oryginałów dokumentów. Wystarczą kopie. Warto jednak je poświadczyć, np. notarialnie, przez pracodawcę czy urzędnika gminy. Jeśli ktoś jednak prześle oryginały, może mieć kłopot z ich odzyskaniem. Kontakt z EPSO kończy się po zakończeniu procedury konkursowej. Potem dochodzi już do rozmów z bezpośrednim pracodawcom, a to są różne instytucje, często niemające ze sobą nic wspólnego. Tymczasem pracodawca zapewne będzie chciał zobaczyć oryginały dokumentów, które odzyskać z EPSO nie będzie łatwo.

Czy podatek zapłacę w Polsce

Przeszedłem pozytywnie procedurę konkursową i dostałem propozycję pracy w Komisji Europejskiej. Mam zacząć od grudnia. Czy będę musiał zapłacić podatek w Polsce od pieniędzy zarobionych w Brukseli?

Nie

Urzędnicy unijni są zwolnieni z podatku krajowego. Oznacz to, że płacą jedynie podatek wspólnotowy w wysokości od 8 do 45 proc. pensji. Oczywiście z dochodów uzyskanych w Polsce trzeba się rozliczyć z polskim fiskusem. Ważne jest również, że eurourzędnicy są również automatycznie zwolnieni z procedury imigracyjnej i obowiązku rejestracji jako obcokrajowiec.

Ponadto administracja unijna ma własny system emerytalny. Korzysta z niego każdy, kto pracował w unijnych instytucjach przez co najmniej 10 lat. Składka emerytalna wynosi ok. 8 proc. pensji. Obowiązkowo przechodzą na emeryturę urzędnicy po ukończeniu 65 lat.

Czy otrzymam pieniądze na zagospodarowanie

Nie mam oszczędności i boje się, że będzie mi trudno przeżyć pierwszy miesiąc w Brukseli. Czy nowi urzędnicy mogą liczyć na jakieś wsparcie?

Tak

Każdy nowo zatrudniony urzędnik przez pierwsze 15 dni otrzymuje zasiłek na zamieszkanie, np. kategorii C, w wysokości ok. 66 euro na dzień. Obok wynagrodzenia podstawowego pracownik otrzymuje różnego rodzaju dodatki. Po miesiącu każdy otrzyma pensje, która składa się z wynagrodzenia podstawowego oraz dodatków:

l za pracę poza krajem ojczystym (ok. 16 proc. pensji);

l na koszty zakwaterowania za granicą (ok. 5 proc. pensji);

l na rodzinę;

l na dzieci;

l na kształcenie.

Natomiast wysokość pensji zależy od kategorii do jakiej zostanie się zakwalifikowanym. Średnio nowi urzędnicy otrzymują ok. 3,5 tys. euro. Kwota ta musi starczyć na wynajem mieszkania (ok. 1,5 tys. euro) i życie - wydatki są prawie cztery razy wyższe niż w Polsce.

Gdzie szukać informacji

Na stronie www.europa.eu.int/epso można znaleźć wszystkie informacje o planowanych i trwających konkursach, ich przebiegu oraz zasadach zatrudniania. Osoby zainteresowane stanowiskami unijnymi powinny odwiedzać ją codziennie. Znajdą na niej: przewodnik dla kandydatów, przykładowe testy, informacje o przebiegu konkursów, wzór CV, statystyki.

Jolanta Góra

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA