REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać urzędnikiem w Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Od ponad 2 lat Polacy mogą starać się o pracę w unijnych instytucjach. Aby zostać eurourzędnikiem, trzeba jednak wziąć udział w konkursie organizowanym przez Europejskie Biuro Selekcji.

W różnych instytucjach Unii pracuje już 698 Polaków. Z tego eurourzędnikami jest aż 488 osób. Każdy, kto chce zostać mianowanym urzędnikiem w unijnej instytucji, musi jednak przystąpić do trwającej niemal rok procedury konkursowej przeprowadzanej przez Europejskie Biuro Selekcji Kadr (EPSO). Jej pomyślne przejście nie gwarantuje jednak natychmiastowego zatrudnienia. Najlepsi kandydaci trafiają na tzw. listę rezerwową. Z niej dyrektorzy wydziałów wybierają osoby na wolne stanowiska. Przed mianowaniem każdy urzędnik musi odbyć 3-albo 6-miesięczny okres próbny.

Czy każdy może startować na stanowisko urzędnika UE

Czy jeśli ktoś nie ma uregulowanego stosunku do służby wojskowej, może przystępować do konkursu na stanowisko urzędnika w Unii Europejskiej?

Nie

Aby wziąć udział w konkursie, należy: w posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE,

l korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

l mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej oraz nienaganną reputację potwierdzoną zaświadczeniem o niekaralności.

Szczegółowe informacje dotyczące warunków, jakie musi spełnić osoba przystępująca do konkursu wraz z formularzem rejestracyjnym i przewodnikiem kandydata zawierają ogłoszenia o konkursach publikowane w Dzienniku Urzędowym UE (ang. Official Journal of the European Union, fr. Journal officiel de l''''Union européenn dostępnym na stronie http://europa.eu.int/eur-lex). Od kandydatów często wymagana jest znajomość minimum dwóch języków obcych, ukończenia studiów wyższych trwających przynajmniej 3 lata i posiadania dyplomu uczelni wyższej.

Czy jest ustalony przebieg egzaminu na stanowiska

Jakie egzaminy trzeba zdać, aby zostać urzędnikiem Unii Europejskiej. Czy egzamin dotyczy określonych specjalności? Czy po egzaminie sporządzana jest lista osób, które przeszły pozytywnie postępowanie konkursowe?

Tak

Większość konkursów składa się z trzech etapów. Etap pierwszy to test wstępny, drugi - egzamin pisemny, a trzeci - egzamin ustny.

Test wstępny wielokrotnego wyboru przeprowadzany jest w jednym z trzech języków roboczych UE: angielskim, francuskim lub niemieckim. Jest to sprawdzian wiedzy z wybranej przez kandydata specjalności, np. z prawa, ekonomii, audytu, ochrony środowiska oraz wiedzy ogólnej o Unii. Ważna jest znajomość bieżących przepisów. Dlatego osoby, które już zdawały egzaminy, radzą czytać dokładnie gazety. Egzamin pisemny to test wyboru i dłuższa wypowiedź pisemna. Kandydaci piszą wypracowanie na jeden z trzech podanych tematów oraz wypełniają test sprawdzający wiedzę specjalistyczną, zdolność rozumienia informacji, analizy oraz syntezowania danych. W praktyce etap pierwszy i drugi odbywa się jednocześnie w jednym lub w kilkunastu krajach.

Egzamin ustny, czyli rozmowa kwalifikacyjna, prowadzony jest w jednym z oficjalnych języków UE. Odbywa się w Brukseli i zapraszani są na niego tylko zdobywcy określonej liczby punktów, zazwyczaj bardzo wysokiej. Kandydaci otrzymują ryczałtem kwotę na pokrycie kosztów podróży i utrzymania na czas egzaminu.

Po zakończeniu konkursu komisja rekrutacyjna sporządza listę kandydatów najlepiej przygotowanych do objęcia wolnej posady. Jest to tzw. lista rezerwowa, publikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Dostanie się na taką listę gwarantuje zatrudnienie - wcześniej czy później - w unijnych instytucjach.

Czy dostanę umowę na czas nieokreślony

Jeśli przejdę całą procedurę konkursową i otrzymam ofertę pracy, mogę liczyć na umowę na czas nieokreślony?

Nie

Osoby wyłonione z listy EPSO zatrudniane są najpierw na okres próbny. Dopiero po jego pomyślnym ukończeniu zostają urzędnikami mianowanymi, czyli otrzymują umowę o pracę na czas nieokreślony. Okres próbny dla funkcjonariuszy kategorii AD wynosi dziewięć miesięcy, a dla AST - sześć. Podobnie jak w Polsce, przed zatrudnieniem należy przejść obowiązkowe, bezpłatne badania lekarskie. Oprócz funkcjonariuszy, instytucje unijne mogą zatrudniać personel tymczasowy. Z nimi kontrakty podpisywane są zazwyczaj na rok, ale mogą być automatycznie przedłużane przez kolejne 3 lata.

Czy do EPSO trzeba wysyłać oryginały dokumentów

Aby wziąć udział w konkursie, poza zalogowaniem się na stronie EPSO, muszę też wysyłać dokumenty, np. dyplom, świadectwo pracy, akt urodzenia. Czy powinnam wysłać oryginały tych dokumentów?

Nie

Europejskie Biuro Selekcji Kadr nigdy nie wymaga oryginałów dokumentów. Wystarczą kopie. Warto jednak je poświadczyć, np. notarialnie, przez pracodawcę czy urzędnika gminy. Jeśli ktoś jednak prześle oryginały, może mieć kłopot z ich odzyskaniem. Kontakt z EPSO kończy się po zakończeniu procedury konkursowej. Potem dochodzi już do rozmów z bezpośrednim pracodawcom, a to są różne instytucje, często niemające ze sobą nic wspólnego. Tymczasem pracodawca zapewne będzie chciał zobaczyć oryginały dokumentów, które odzyskać z EPSO nie będzie łatwo.

Czy podatek zapłacę w Polsce

Przeszedłem pozytywnie procedurę konkursową i dostałem propozycję pracy w Komisji Europejskiej. Mam zacząć od grudnia. Czy będę musiał zapłacić podatek w Polsce od pieniędzy zarobionych w Brukseli?

Nie

Urzędnicy unijni są zwolnieni z podatku krajowego. Oznacz to, że płacą jedynie podatek wspólnotowy w wysokości od 8 do 45 proc. pensji. Oczywiście z dochodów uzyskanych w Polsce trzeba się rozliczyć z polskim fiskusem. Ważne jest również, że eurourzędnicy są również automatycznie zwolnieni z procedury imigracyjnej i obowiązku rejestracji jako obcokrajowiec.

Ponadto administracja unijna ma własny system emerytalny. Korzysta z niego każdy, kto pracował w unijnych instytucjach przez co najmniej 10 lat. Składka emerytalna wynosi ok. 8 proc. pensji. Obowiązkowo przechodzą na emeryturę urzędnicy po ukończeniu 65 lat.

Czy otrzymam pieniądze na zagospodarowanie

Nie mam oszczędności i boje się, że będzie mi trudno przeżyć pierwszy miesiąc w Brukseli. Czy nowi urzędnicy mogą liczyć na jakieś wsparcie?

Tak

Każdy nowo zatrudniony urzędnik przez pierwsze 15 dni otrzymuje zasiłek na zamieszkanie, np. kategorii C, w wysokości ok. 66 euro na dzień. Obok wynagrodzenia podstawowego pracownik otrzymuje różnego rodzaju dodatki. Po miesiącu każdy otrzyma pensje, która składa się z wynagrodzenia podstawowego oraz dodatków:

l za pracę poza krajem ojczystym (ok. 16 proc. pensji);

l na koszty zakwaterowania za granicą (ok. 5 proc. pensji);

l na rodzinę;

l na dzieci;

l na kształcenie.

Natomiast wysokość pensji zależy od kategorii do jakiej zostanie się zakwalifikowanym. Średnio nowi urzędnicy otrzymują ok. 3,5 tys. euro. Kwota ta musi starczyć na wynajem mieszkania (ok. 1,5 tys. euro) i życie - wydatki są prawie cztery razy wyższe niż w Polsce.

Gdzie szukać informacji

Na stronie www.europa.eu.int/epso można znaleźć wszystkie informacje o planowanych i trwających konkursach, ich przebiegu oraz zasadach zatrudniania. Osoby zainteresowane stanowiskami unijnymi powinny odwiedzać ją codziennie. Znajdą na niej: przewodnik dla kandydatów, przykładowe testy, informacje o przebiegu konkursów, wzór CV, statystyki.

Jolanta Góra

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA