REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie przed izbami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
S N

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w sprawie będącej przedmiotem skargi wniesionej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wymaga reprezentowania strony przez adwokata.

O ile Regulamin Trybunału umożliwia wniesienie skargi osobiście przez skarżącego, to w postępowaniu po zawiadomieniu państwa, wobec którego skarga jest skierowana, o wniesieniu skargi Reguła 36 wprowadza zasadę przymusu adwokackiego, czyli konieczność reprezentowania strony przez adwokata. Musi być to osoba uprawniona do wykonywania zawodu i zamieszkała na terytorium państwa będącego stroną Konwencji. Tylko w wyjątkowych wypadkach inna osoba, niespełniająca powyższych kryteriów, może być dopuszczona do udziału w postępowaniu przed Trybunałem w charakterze przedstawiciela skarżącego.

Kiedy bezpłatna pomoc

Niektórzy mogą uzyskać prawo do bezpłatnej pomocy. Jeżeli przewodniczący Izby będzie przekonany, że skarżący nie posiada wystarczających środków na pokrycie całości lub części kosztów reprezentacji, a udział adwokata w sprawie jest w jego przekonaniu niezbędny dla właściwego przebiegu sprawy, wtedy może - na wniosek skarżącego lub z urzędu - przyznać bezpłatną pomoc prawną. Obejmie ona wówczas pokrycie honorariów wypłacanych adwokatom lub osobom wyznaczonym przez przewodniczącego Izby na przedstawicieli stron, niebędących adwokatami, wydatków na podróż, utrzymanie oraz innych niezbędnych wydatków poniesionych przez skarżącego lub wyznaczonego przedstawiciela.

W jednej ze swoich decyzji Trybunał uznał, że w postępowaniu przed Trybunałem prawo reprezentowania skarżącego mają osoby, którym uprawnienie to przysługuje na podstawie prawa krajowego (Nielsen v. Dania, 28 listopada 1988, A. 144).

Generalną zasadą jest, że skarga jest rozpatrywana przez Izbę Trybunału złożoną z siedmiu sędziów. Niemniej jednak, zgodnie z art. 30 Konwencji, izby mogą zrzec się właściwości na rzecz Wielkiej Izby (siedemnastu sędziów). Jest to możliwe, jeżeli w rozpatrywanej sprawie pojawi się poważne zagadnienie prawne dotyczące interpretacji Konwencji lub jeśli istnieje ryzyko wydania orzeczenia, które byłoby sprzeczne z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału - chyba że jedna ze stron sprzeciwi się temu w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym została zawiadomiona o zamiarze przekazania sprawy do Wielkiej Izby (Reguła 72).

PRAWOMOCNY WYROK

Wyrok Izby jest ostateczny i prawomocny:

l z upływem 3-miesięcznego okresu przewidzianego na wniesienie wniosku o rozpatrzenie skargi przez skład Wielkiej Izby lub wcześniej,

l gdy strony oświadczą, że nie będą wnioskować o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby albo

l jeśli zespół weryfikacyjny Wielkiej Izby odrzuci wniosek o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Postępowanie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka

Po wyroku

Po wysłuchaniu stron i zbadaniu sprawy skład sędziowski wydaje wyrok. Jeśli Trybunał orzekł, że zostało naruszone prawo skarżącego, to zasądza wypłatę odszkodowania na rzecz skarżącego i wzywa państwo skarżone do wypłaty odszkodowania i zaprzestania naruszania prawa. Co do zasady wyroki są ostateczne i nie przysługuje od nich żaden środek zaskarżenia.

W wyjątkowych w wypadkach, gdy sprawa ujawnia poważne zagadnienie dotyczące interpretacji lub stosowania Konwencji i jej protokołów lub poważną kwestię o znaczeniu ogólnym, artykuł 43 Konwencji i Reguła 73 Regulaminu przewiduje możliwość wzruszenia wyroku Izby poprzez złożenie wniosku o przekazanie sprawy ponownie do rozstrzygnięcia w składzie Wielkiej Izby. Wniosek powinien być złożony w ciągu trzech miesięcy od dnia wydania wyroku przez skład orzekający siedmioosobowej Izby i jest rozpatrywany przez zespół pięciu sędziów złożony z prezesa Trybunału, przewodniczących izb z wyjątkiem przewodniczącego Izby, która wydała orzeczenie w sprawie, i innego sędziego wyznaczonego na zasadzie rotacji, spośród sędziów, którzy nie są członkami tej Izby.

Wszystkie wyroki zapadające przed Trybunałem, podobnie jak decyzje dotyczące kwestii dopuszczalności skargi, podlegają uzasadnieniu z urzędu, a wyroki ostateczne podlegają opublikowaniu.

Wszystkie wyroki Trybunału są wiążące dla państw stron Konwencji (art. 46 ust. 1 Konwencji). Ostateczny wyrok Trybunału przekazuje się Komitetowi Ministrów Rady Europy, złożonemu z ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich, który czuwa nad wykonaniem orzeczenia. Komitet ten sprawdza, czy państwo, co do którego Trybunał stwierdził w wyroku, że naruszyło Konwencję, podjęło odpowiednie środki zaradcze w celu spełnienia indywidualnych bądź ogólnych zobowiązań wynikających z Konwencji.

Reguła 80 Regulaminu wprowadza możliwość wznowienia postępowania w sprawie zakończonej prawomocnym wyrokiem. W wypadku ujawnienia faktu, który ze swej istoty mógłby mieć decydujący wpływ, a który w chwili ogłaszania wyroku nie był znany Trybunałowi i nie mógł być znany stronie, strona ta może w okresie sześciu miesięcy od powzięcia przez nią wiadomości o tym fakcie wystąpić do Trybunału z wnioskiem o rewizję tego wyroku.

W terminie roku od ogłoszenia wyroku stronie przysługuje uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o interpretację wyroku. Wniosek składa się w Kancelarii i wskazuje w nim dokładnie punkty sentencji wyroku, które wymagają interpretacji.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA