REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w sprawie będącej przedmiotem skargi wniesionej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wymaga reprezentowania strony przez adwokata.

O ile Regulamin Trybunału umożliwia wniesienie skargi osobiście przez skarżącego, to w postępowaniu po zawiadomieniu państwa, wobec którego skarga jest skierowana, o wniesieniu skargi Reguła 36 wprowadza zasadę przymusu adwokackiego, czyli konieczność reprezentowania strony przez adwokata. Musi być to osoba uprawniona do wykonywania zawodu i zamieszkała na terytorium państwa będącego stroną Konwencji. Tylko w wyjątkowych wypadkach inna osoba, niespełniająca powyższych kryteriów, może być dopuszczona do udziału w postępowaniu przed Trybunałem w charakterze przedstawiciela skarżącego.

Kiedy bezpłatna pomoc

Niektórzy mogą uzyskać prawo do bezpłatnej pomocy. Jeżeli przewodniczący Izby będzie przekonany, że skarżący nie posiada wystarczających środków na pokrycie całości lub części kosztów reprezentacji, a udział adwokata w sprawie jest w jego przekonaniu niezbędny dla właściwego przebiegu sprawy, wtedy może - na wniosek skarżącego lub z urzędu - przyznać bezpłatną pomoc prawną. Obejmie ona wówczas pokrycie honorariów wypłacanych adwokatom lub osobom wyznaczonym przez przewodniczącego Izby na przedstawicieli stron, niebędących adwokatami, wydatków na podróż, utrzymanie oraz innych niezbędnych wydatków poniesionych przez skarżącego lub wyznaczonego przedstawiciela.

W jednej ze swoich decyzji Trybunał uznał, że w postępowaniu przed Trybunałem prawo reprezentowania skarżącego mają osoby, którym uprawnienie to przysługuje na podstawie prawa krajowego (Nielsen v. Dania, 28 listopada 1988, A. 144).

Generalną zasadą jest, że skarga jest rozpatrywana przez Izbę Trybunału złożoną z siedmiu sędziów. Niemniej jednak, zgodnie z art. 30 Konwencji, izby mogą zrzec się właściwości na rzecz Wielkiej Izby (siedemnastu sędziów). Jest to możliwe, jeżeli w rozpatrywanej sprawie pojawi się poważne zagadnienie prawne dotyczące interpretacji Konwencji lub jeśli istnieje ryzyko wydania orzeczenia, które byłoby sprzeczne z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału - chyba że jedna ze stron sprzeciwi się temu w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym została zawiadomiona o zamiarze przekazania sprawy do Wielkiej Izby (Reguła 72).

PRAWOMOCNY WYROK

Wyrok Izby jest ostateczny i prawomocny:

l z upływem 3-miesięcznego okresu przewidzianego na wniesienie wniosku o rozpatrzenie skargi przez skład Wielkiej Izby lub wcześniej,

l gdy strony oświadczą, że nie będą wnioskować o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby albo

l jeśli zespół weryfikacyjny Wielkiej Izby odrzuci wniosek o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Postępowanie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka

Po wyroku

Po wysłuchaniu stron i zbadaniu sprawy skład sędziowski wydaje wyrok. Jeśli Trybunał orzekł, że zostało naruszone prawo skarżącego, to zasądza wypłatę odszkodowania na rzecz skarżącego i wzywa państwo skarżone do wypłaty odszkodowania i zaprzestania naruszania prawa. Co do zasady wyroki są ostateczne i nie przysługuje od nich żaden środek zaskarżenia.

W wyjątkowych w wypadkach, gdy sprawa ujawnia poważne zagadnienie dotyczące interpretacji lub stosowania Konwencji i jej protokołów lub poważną kwestię o znaczeniu ogólnym, artykuł 43 Konwencji i Reguła 73 Regulaminu przewiduje możliwość wzruszenia wyroku Izby poprzez złożenie wniosku o przekazanie sprawy ponownie do rozstrzygnięcia w składzie Wielkiej Izby. Wniosek powinien być złożony w ciągu trzech miesięcy od dnia wydania wyroku przez skład orzekający siedmioosobowej Izby i jest rozpatrywany przez zespół pięciu sędziów złożony z prezesa Trybunału, przewodniczących izb z wyjątkiem przewodniczącego Izby, która wydała orzeczenie w sprawie, i innego sędziego wyznaczonego na zasadzie rotacji, spośród sędziów, którzy nie są członkami tej Izby.

Wszystkie wyroki zapadające przed Trybunałem, podobnie jak decyzje dotyczące kwestii dopuszczalności skargi, podlegają uzasadnieniu z urzędu, a wyroki ostateczne podlegają opublikowaniu.

Wszystkie wyroki Trybunału są wiążące dla państw stron Konwencji (art. 46 ust. 1 Konwencji). Ostateczny wyrok Trybunału przekazuje się Komitetowi Ministrów Rady Europy, złożonemu z ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich, który czuwa nad wykonaniem orzeczenia. Komitet ten sprawdza, czy państwo, co do którego Trybunał stwierdził w wyroku, że naruszyło Konwencję, podjęło odpowiednie środki zaradcze w celu spełnienia indywidualnych bądź ogólnych zobowiązań wynikających z Konwencji.

Reguła 80 Regulaminu wprowadza możliwość wznowienia postępowania w sprawie zakończonej prawomocnym wyrokiem. W wypadku ujawnienia faktu, który ze swej istoty mógłby mieć decydujący wpływ, a który w chwili ogłaszania wyroku nie był znany Trybunałowi i nie mógł być znany stronie, strona ta może w okresie sześciu miesięcy od powzięcia przez nią wiadomości o tym fakcie wystąpić do Trybunału z wnioskiem o rewizję tego wyroku.

W terminie roku od ogłoszenia wyroku stronie przysługuje uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o interpretację wyroku. Wniosek składa się w Kancelarii i wskazuje w nim dokładnie punkty sentencji wyroku, które wymagają interpretacji.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA