REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wnieść skargę do Trybunału

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skargę do ETPC składa się na ściśle określonym formularzu. Osoba, która zgłasza swój problem, może też napisać do Trybunału list.

Wzór formularza skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka został określony w Regule 47 ust. 1 Regulaminu Trybunału. Jest on dostępny w Kancelarii ETPC na każde żądanie bądź na stronach internetowych Kancelarii, jednakże skarżący może przedstawić swe zarzuty również w liście.

W razie braków formalnych

Jeżeli skarga nie została wniesiona na urzędowym formularzu lub list wprowadzający nie zawiera wszystkich informacji określonych w Regule 47, Kancelaria może zwrócić się do skarżącego o wypełnienie formularza. Co do zasady, formularz należy zwrócić w ciągu sześciu tygodni od daty pisma Kancelarii.

Nie jest możliwe skuteczne wniesienie skargi drogą telefoniczną. Niemniej skarżący mogą wnieść skargę poprzez przesłanie jej faksem. W takim przypadku w ciągu pięciu dni następujących po nadaniu faksu muszą oni przesłać podpisany oryginał skargi pocztą. Za datę wniesienia skargi uznaje się, co do zasady, datę pierwszej wiadomości od skarżącego, wskazującej - choćby skrótowo - przedmiot skargi. Trybunał może jednak z ważnej przyczyny zdecydować, że za datę wniesienia skargi uważany będzie inny dzień.

Bez zszywek, taśmy...

Zgodnie z instrukcją Kancelarii Trybunału, dokumentów ani korespondencji przesyłanej do Trybunału nie należy zszywać, sklejać taśmą ani też w żaden sposób oprawiać. Wszystkie dokumenty powinny być w kolejności ponumerowane, co ma ułatwić późniejsze techniczne obrobienie przez służby techniczne Kancelarii Trybunału.

Skarga powinna być złożona na piśmie i podpisana przez skarżącego osobiście lub przez przedstawicieli, którzy składają wraz ze skargą pisemne upoważnienie do działania w sprawie (Reguła 45 Regulaminu Europejskiego Trybunału Praw Człowieka). Można ją również złożyć pocztą elektroniczną lub - jak już wspomnieliśmy - faksem, ale w takim wypadku konieczne jest nadesłanie potwierdzenia wniesienia skargi pocztą. Nie ma konieczności osobistego stawiennictwa w biurze Trybunału w Strasburgu i ustnego przedstawienia skargi.

Skarżący mogą sobie zażyczyć, aby ich tożsamość nie została ujawniona do publicznej wiadomości. Wskazując na to powinni przedstawić przyczyny uzasadniające takie odstępstwo od normalnej zasady publicznego dostępu do informacji w postępowaniu przed Trybunałem. Przewodniczący Izby może zezwolić na anonimowość w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach.

Język korespondencji

Skarga może być napisana w języku polskim, natomiast wszelka korespondencja ze skarżącym oraz oświadczenia skarżących, dotyczące rozprawy albo dokonane po zawiadomieniu strony skarżącej o wniesieniu skargi, są sporządzane w jednym z języków Trybunału, tj. angielskim lub francuskim, chyba że przewodniczący Izby zezwoli na dalsze używanie języka urzędowego strony Konwencji (Reguła 34 ust 3. Regulaminu Trybunału). Zezwolenie przewodniczącego Izby rozciąga się na wszystkie stadia postępowania w sprawie.

Badanie dopuszczalności skargi

Przewodniczący Trybunału przekazuje skargę do Sekcji Trybunału, gdzie Komitet złożony z trzech sędziów bada wstępnie, czy skarga jest zasadna, tzn. czy istnieją uzasadnione podstawy, aby twierdzić, że zostało naruszone prawo wynikające z Konwencji, czy zostały spełnione wymogi formalne wniesienia skargi, a przede wszystkim czy dane państwo jest stroną Konwencji. Zgodnie z jej art. 28, Komitet może uznać jednomyślnie skargę za niedopuszczalną i skreślić ją z listy spraw. Decyzja Komitetu jest ostateczna. W takiej sytuacji skarżący jest powiadamiany o decyzji listownie.

Jeśli Komitet nie uzna skargi za niedopuszczalną, przekazuje skargę do rozpoznania Izbie złożonej z siedmiu sędziów, która będzie rozpoznawać sprawę.

Po przejęciu sprawy przez Izbę ta ponownie bada, czy skarga jest dopuszczalna. Gdy dopuszczalność skargi nie zostanie zakwestionowana, Izba lub oddzielnie przewodniczący Izby mogą zadecydować o:

l zwróceniu się do stron o uzupełnienie materiału,

l zawiadomieniu strony, przeciwko której skarga jest skierowana (państwa/strony konwencji), o samej skardze i o przedstawieniu pisemnych uwag dotyczących skargi, a po otrzymaniu tych uwag o zwróceniu się do skarżącego o przedstawienie uwag w odpowiedzi.

l zwróceniu się do stron o przedstawienie dalszych uwag na piśmie.

Podejmując decyzję o zawiadomieniu o skardze państwa, przeciwko któremu skargę wniesiono, Izba może zadecydować zgodnie z art. 29 ust. 3 Konwencji o równoczesnym rozpatrzeniu dopuszczalności i przedmiotu skargi, przy czym w takich przypadkach strony wzywa się do zawarcia w ich uwagach ewentualnych wniosków dotyczących słusznego zadośćuczynienia oraz propozycji polubownego załatwienia sprawy. Wskazane roszczenie powinno być wyraźne, określone szczegółowo i potwierdzone dokumentami.

Skarga musi zawierać:

l dane skarżącego (personalia, adres, narodowość, płeć); jeżeli skarżących jest więcej niż jeden, należy przedstawić wymagane informacje osobno o każdym z nich,

l dane przedstawiciela, jeżeli występuje,

l nazwę strony Konwencji, przeciwko której skarga jest wnoszona,

l stan faktyczny sprawy (krótki opis sprawy); powinien być przedstawiony w sposób jasny i zwięzły; wydarzenia należy opisywać w takiej kolejności, w jakiej wystąpiły z podaniem dokładnych dat; w przypadku gdy stawiane zarzuty dotyczą wielu różnych spraw (np. różnych postępowań sądowych), należy każdą opisać z osobna,

l wskazanie, które z wolności lub praw Konwencji zostały pogwałcone, np. prawo do rzetelnego procesu; należy w sposób jak najbardziej precyzyjny wyjaśnić, jakie przepisy Konwencji stanowią podstawę zarzutów stawianych przez skarżącego, oraz wyjaśnić, dlaczego fakty z części opisującej stan faktyczny wskazują na naruszenie przepisów Konwencji,

l informacje o wykorzystanych środkach odwoławczych, przy czym powinno się je podawać osobno dla każdego ze stawianych zarzutów; należy wypowiedzieć się, czy w związku ze stawianymi zarzutami istniały inne możliwości odwołania się lub skuteczne środki prawne, które nie zostały wykorzystane, a gdy fakty takie miałyby miejsce, należy je określić i wyjaśnić, dlaczego ich nie użyto,

l przedmiot skargi, czyli cel, jaki skarżący chce osiągnąć za pomocą skargi,

l załączniki w postaci wszystkich istotnych dokumentów, a zwłaszcza decyzji sądowych i innych, związanych z przedmiotem skargi pozwalające wykazać, że zadośćuczyniono wymogom dopuszczalności (wyczerpanie krajowych środków odwoławczych oraz zachowanie sześciomiesięcznego terminu) ustanowionym w Artykule 35 ust. 1 Konwencji, oświadczenie, czy skarżący poddali swoje zarzuty jakiejkolwiek innej procedurze międzynarodowego dochodzenia lub rozstrzygnięcia.

Ważne!

Wskazane przez skarżącego roszczenie podaje się do wiadomości rządu, przeciwko któremu jest skierowane celem przedstawienia swych uwag w kwestii przyznania i ewentualnej wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia

Postępowanie ugodowe

Po uznaniu skargi za dopuszczalną, zgodnie z Regułą 62 Regulaminu Trybunału, szef Kancelarii Trybunału nawiązuje kontakt ze stronami i wzywa strony do polubownego załatwienia sprawy. Negocjacje prowadzone są poufnie i bez uszczerbku dla argumentacji stron w postępowaniu spornym.

Oświadczenia składane przez strony w postępowaniu ugodowym nie mogą być przytaczane i podnoszone w dalszym postępowaniu przed Trybunałem.

Jeżeli starania szefa Komitetu przyniosą efekt w postaci wyrażenia przez strony woli zawarcia ugody, Izba skreśla sprawę z listy Trybunału po uprzednim sprawdzeniu, czy ugoda została osiągnięta z poszanowaniem praw człowieka w rozumieniu Konwencji i jej protokołów, czy przy zawieraniu ugody nie doszło do naruszeń postanowień Konwencji i jej protokołów.

Zawarcie ugody i wykreślenie sprawy z listy Trybunału zamyka postępowanie w sprawie. W przypadku gdy sprawa nie zostanie załatwiona na drodze polubownej i gdy do ugody nie dojdzie, wyznacza się rozprawę.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA