REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządowe gazety, biuletyny i ... blogi

Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Helsińska Fundacja Praw Człowieka oraz Izba Wydawców Prasy apelują o wprowadzenie zakazu wydawania przez samorządy i administrację publiczną prasy. Specjaliści od Public Relations twierdzą natomiast, że gazeta lub biuletyn może być sprawnym narzędziem komunikacji z mieszkańcami, niestety, często niedocenianym. 

W Suwałkach gazetę samorządową „Tygodnik Suwalski” wydaje Regionalny Ośrodek Kultury i Sztuki - jednostka organizacyjna miasta.

REKLAMA

 

Jesteśmy normalnym tygodnikiem. Mamy publicystykę, wywiady, poruszamy istotne dla mieszkańców problemy” – mówi Stanisław Kulikowski, redaktor naczelny gazety - jednocześnie miejski radny, szef największego klubu radnych. Dodaje, że jego praca w radzie wzmacnia pozycję gazety i umożliwia mu bezpośredni kontakt z prezydentem, a także przewodniczącym rady miasta.

 

„Przez jakiś czas staraliśmy się walczyć z tą konkurencją, gdyż jest to wydawnictwo mocno deficytowe i co roku dofinansowywane z budżetu miasta. W tej chwili pracujemy jednak przede wszystkim nad wzmocnieniem swojej marki, gdyż znaczenie tamtej gazety na lokalnym rynku jest naprawdę marginalne” – tłumaczy Tomasz Kubaszewski, kierownik suwalskiego oddziału „Gazety Współczesnej”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Elżbieta Borzymek, redaktor naczelna tygodnika „Nowy Wyszkowiak” również uważa, że konkurująca z nią gazeta samorządowa „Wyszkowiak” wydawana przez Wyszkowski Ośrodek Kultury "Hutnik", nie jest wstanie sama się finansować. Twierdzi, że dość niskie zainteresowanie czytelników gazetą wynika z faktu, iż nie porusza ona tematów interwencyjnych oraz „bulwersujących” lokalną społeczność.

 

Z kolei funkcjonowanie „Ziemi Sochaczewskiej” rzecznik prasowy sochaczewskiego magistratu, Daniel Wachowski, uzasadnia względami finansowymi i wysokimi cenami ogłoszeń oraz reklam w innych lokalnych gazetach.

 

Czytaj także: Rosną wydatki na promocję małych miast >>

 

„Mój serwis liczy co tydzień 6-10 stron, a nie są to treści o charakterze wyborczym lecz informacyjne - o budżecie, relacje z sesji, narad burmistrzów, analizy planów inwestycyjnych, postęp prac przy miejskich inwestycjach, sprawy podatków” – wylicza rzecznik. Jednak to nie tylko rzecznik dostarcza materiały do dofinansowywanej przez miasto gazety. Zatrudnieni są tam profesjonalni, lokalni dziennikarze, którzy przygotowują inne materiały informacyjne.

 

Inaczej jest w Nowej Soli. Tu, jak twierdzi Monika Owczarek, redaktor naczelna samorządowego „Tygodnika Krąg”, gazeta zarabia na siebie i miasto nie dokłada do jej działalności. Jak twierdzi, zadaniem gazety jest pokazywanie wszelkich działań samorządowych, obejmujących również relacje z obrad sesji rady miasta.

 

„Wydawany raz w miesiącu lub rzadziej, bezpłatny i nie publikujący reklam biuletyn, za pośrednictwem którego władze miasta komunikują się ze społecznością lokalną, nie jest dla nas żadną konkurencją” – mówi Jakub Dźwilewski, redaktor naczelny „Nowej Gazety Lokalnej” ukazującej się w Kędzierzynie-Koźlu. Jego zdaniem, takie wydawnictwo mogłoby być dobrym uzupełnieniem informacji przekazywanych przez lokalne, działające na zasadach komercyjnych gazety.

 

„Rolą naszej gazety nie jest realizowanie polityki kulturalnej, czy gospodarczej miasta, co nie znaczy, że tylko krytykujemy działania władz pisząc o jej niepowodzeniach. Dobre informacje, którym poświęcamy tyle miejsca na ile jest to możliwe, są także istotne i interesują mieszkańców” – dodaje naczelny.

 

Dźwilewski zaznacza jednak, że wydawnictwa samorządowe zazwyczaj nie prowadzą niestety rzetelnej polityki informacyjnej, a jedynie promują aktualnych włodarzy.

 

„Biuletyn samorządowy, czy też gazeta, należy do tych kanałów dystrybucji komunikacji, który robiony jest zazwyczaj bez oceny jego efektywności” – twierdzi Paweł Trochimiuk, prezes agencji Partner of Promotion i Związku Firm Public Relations. „Jego wydawanie należy do kategorii „oczywistych”. Jeśli zaprzestaniemy go wydawać i coś nam się nie uda, narazimy się na atak wszystkich naszych oponentów, dlatego samorządy wydają biuletyny nie zastanawiając się nawet nad celowością tego typu działań” – mówi.

 

Dodaje, że tylko nieliczne samorządy potrafią wystosować odpowiedni komunikat do odpowiednich grup docelowych przy użyciu odpowiednich kanałów dystrybucji. Zdaniem Trochimiuka, można przygotować sprawnie działający biuletyn samorządowy, ale nim go wydamy musimy sobie odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: jakie informacje dzięki niemu chcemy przekazać i do kogo chcemy z nimi trafić.

 

„Wydawanie własnej gazety przez samorząd ma oczywiście dwojaki cel” – tłumaczy z kolei Łukasz Wilczyński, PR Director agencji Planet PR. „Z jednej strony miasta i miasteczka komunikują się ze swoimi interesariuszami, coraz bardziej zainteresowanymi publiczną działalnością samorządów. Z drugiej strony naturalnym jest, że tego typu działalność
będzie również wykorzystywana dla podkreślenia osiągnięć danego włodarza, gdyż o tym ludzie również chcą usłyszeć” – wylicza.

 

Zdaniem Wilczyńskiego, gmina do komunikacji z mieszkańcami może wykorzystać także inne narzędzia, których utrzymanie jest dużo tańsze, niż wydawanie tradycyjnej gazety.

 

„Takim rozwiązaniem jest np. blog internetowy, na którym możemy zamieszczać wszystkie informacje, które chcemy przekazać społeczeństwu” - tłumaczy. Przypomina, że wiele małych miasteczek prowadzi już takie działania i odnotowuje rosnące grono stałych czytelników. Co więcej, blog pozwala spełnić podstawowy wyróżnik działań PR od działań reklamowych, czyli prowadzenie komunikacji dwustronnej.

 

Czytaj także: Skuteczne narzędzia kampanii wyborczej >>

 

Nie należy jednak oczekiwać, że którykolwiek samorząd zdecyduje w 2010 roku o rezygnacji z gazety lub biuletynu na rzecz swojej aktywności w internecie. Wręcz przeciwnie, zbliżające się wybory samorządowe spowodują prawdopodobnie „wysyp” nowych projektów wydawniczych, finansowanych przez władze miast, gmin lub powiatów.

 

Robert Stępowski

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

REKLAMA

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł.

REKLAMA

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

REKLAMA