REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie możliwości daje przejęcie lotnisk wojskowych przez samorządy

_ wej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie okoliczności muszą brać pod uwagę samorządy terytorialne decydujące się na utworzenie lotniska cywilnego? Jaka forma organizacyjna może okazać się najskuteczniejsza przy realizacji takiego przedsięwzięcia?

Jacek Kowalski

REKLAMA

REKLAMA

burmistrz miasta Nowy Dwór Mazowiecki, które jest udziałowcem w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin

Ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają nareszcie możliwość skorzystania z gotowej infrastruktury lotniskowej dla szybkiego rozwoju transportu lotniczego.

Mimo iż restrukturyzacja armii polskiej rozpoczęła się w roku 1990, a pięć lat później mieliśmy dokładny obraz terenów po byłych lotniskach wojskowych zbędnych dla obronności kraju, musieliśmy czekać 13 kolejnych lat na możliwość wykorzystania tego oczywistego potencjału. W tym czasie w wielu miejscach uległ on już częściowej dewastacji. Nasuwa się w tym miejscu przykład wojskowego lotniska w Modlinie, na którym w latach 90. planowane były przynajmniej dwa duże przedsięwzięcia logistyczne i lotniskowe, z których żadne nie doszło do skutku. Gdyby władzom wystarczyło konsekwencji w działaniu, dzisiaj obchodzilibyśmy pewnie 15-lecie funkcjonowania cywilnego portu lotniczego w tym miejscu.

REKLAMA

Większość byłych większych lotnisk wojskowych, które będą podlegały powołanej ustawie, trafi w ręce samorządów wojewódzkich i jest to bardzo dobre z kilku powodów. Oto samorząd wojewódzki ma narzędzia do budowania polityki i strategii regionalnej, która może stymulować budowę centrów logistycznych, turystycznych i innych w oparciu o regionalny port lotniczy. Województwo jest na tyle zasobne, że w odróżnieniu od mniejszych jednostek samorządu jego budżet może podołać tak dużej inwestycji. Ten akurat szczebel samorządu posiada także pewne preferencje w pozyskiwaniu funduszy europejskich, które może skierować na element rozwoju regionalnego, jakim jest lotnisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lotnisko regionalne przybliża transport lotniczy do klienta, co samo w sobie może stymulować popyt na te usługi. Sieć takich lotnisk w Polsce wymusi konkurencję, co dodatkowo ma szansę obniżyć koszty usług przewozowych i okołolotniskowych. Regionalny port lotniczy będzie mógł obsłużyć nie tylko tanich przewoźników, ale także przewozy towarowe, czarterowe i prywatne. Jeśli popatrzymy dalej w przyszłość, to o ile skuteczniejsze może być na przykład lotnicze pogotowie ratunkowe, jeśli będzie mogło dotrzeć do wielu zakątków kraju.

Naturalnie port lotniczy jest przedsięwzięciem komercyjnym, które nie powinno generować strat. Rynek usług lotniczych w Polsce jest, i długo jeszcze będzie, rynkiem wschodzącym. Zatem forma prawna takiego przedsiębiorstwa powinna być dostosowana do warunków rynkowych. Przy udziale funduszy publicznych właściwa będzie spółka prawa handlowego. Udziały w takich spółkach docelowo będą dostępne dla inwestorów prywatnych - w tak dużym przedsięwzięciu może mieć uzasadnienie przechodzenia przez karkołomne uwarunkowania prawne partnerstwa publiczno-prywatnego. Póki co, patrząc na niedaleką przyszłość np. Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, podmioty publiczne przy udziale funduszy zewnętrznych potrafią sobie poradzić w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Gdyby prawo nadążało za rozwojem, mamy szansę na szybki rozwój komunikacji lotniczej i wejście w prawdziwy XXI wiek w tej dziedzinie.

wej

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA