REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne - jak sporządzić umowę o PPP?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym stanowi dla jednostki sektora publicznego gwarancję zachowania przez partnera prywatnego odpowiedzialności za przedmiot przedsięwzięcia. Umożliwia również bieżącą kontrolę nad realizacją zadania. Stanowi ona bowiem najważniejszy dokument regulujący zobowiązania partnerów przedsięwzięcia.

Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: umowa o PPP) partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

REKLAMA

REKLAMA

Do umów o PPP należy stosować przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi lub ustawy Prawo zamówień publicznych, w zależności od tego, w którym z tych trybów doszło do zawarcia umowy. Umowa o PPP będzie zatem podlegała regułom określonym odpowiednio w:
• rozdziale 3 ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi,
• dziale IV ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

Każda umowa o PPP, niezależnie od podstawy prawnej jej zawarcia, musi zawierać postanowienia dotyczące:
1) zasady wnoszenia i rozliczania wkładów własnych,
2) możliwości powołania spółki celowej o kapitale mieszanym do wykonania przedsięwzięcia, będącego przedmiotem PPP; umowa powinna określać także cel i przedmiot działalności takiej spółki (art. 14 ust. 1 ustawy o PPP),
3) termin i zasady wykonania przez partnera prywatnego prawa pierwokupu nieruchomości, będącej wkładem własnym podmiotu publicznego w realizację przedsięwzięcia.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Umowa o PPP w trybie koncesji na roboty budowlane lub usługi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o PPP zawarta w trybie koncesji na roboty budowlane lub usługi musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Powinna ona zawierać:
1) opis przedmiotu przedsięwzięcia, w tym uwarunkowania techniczne, funkcjonalne i jakościowe, jakim powinien odpowiadać, oraz zasady na jakich partner prywatny będzie utrzymywał lub zarządzał składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany,
2) czas realizacji przedmiotu przedsięwzięcia,
3) czas trwania kontraktu,
4) wysokość, formę i sposób wynagrodzenia partnera prywatnego,
5) płatność na rzecz podmiotu publicznego,
6) podział ryzyk i zadań w ramach PPP,
7) normy jakościowe, wymagania i standardy stosowane przy wykonywaniu przedsięwzięcia;
8) zasady i szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli bieżącej realizacji przedsięwzięcia,
9) warunki przedłużenia lub skrócenia okresu obowiązywania umowy,
10) sposób oraz terminy rozwiązania i wypowiedzenia umowy, jak również zasady odpowiedzialności odszkodowawczej w związku z naruszeniem tych postanowień,
11) skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki celowej (art. 7 ust. ustawy o PPP),
12) warunki i zakres ubezpieczeń wykonywania przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego,
13) wykaz dokumentów, jakie strony umowy o PPP są zobowiązane uzyskać lub dostarczyć w celu realizacji umowy wraz z podaniem terminów, w jakich powinno to nastąpić;
14) tryb i warunki rozwiązywania sporów związanych z realizacją umowy o PPP.

Umowa o PPP w trybie zamówień publicznych

REKLAMA

Umowa o PPP zawarta w trybie zamówień publicznych jest umową o zamówienie publiczne. Oznacza to, że w zależności od specyfiki przedsięwzięcia, umowa taka będzie każdorazowo odpowiadała umowie o zamówienie publiczne na:
• roboty budowlane,
• usługi lub
• dostawy.

Do koniecznych elementów umowy o PPP zawartej w trybie ZamPublU zalicza się:
1) formę pisemną pod rygorem nieważności,
2) jawność umowy,
3) co do zasady, oznaczony czas, na który może zostać zawarta,
4) zabezpieczenie jej wykonania.

Przeczytaj także: Partnerstwo publiczno – prywatne – etapy realizacji projektu

Umowa o PPP – zmiany warunków

Przepisy ustawy o PPP wprowadzają zakaz dokonywania istotnych zmian kontraktu w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru partnera prywatnego.

W drodze wyjątku sytuacja taka może mieć miejsce wówczas, gdy podmiot publiczny przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o partnerstwie lub w dokumentacji postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego oraz określił warunki takiej zmiany. Konsekwencją nieprzestrzegania tego wymogu jest nieważność umowy. Dlatego też możliwość i zakres zmian umowy należy określić już na etapie jej zawierania.

Zakres zmian może mieścić się jedynie w ramach zobowiązań określonych w ofercie, na podstawie której wybrano partnera. Zmiany treści umowy dokonać może sąd.

Dopuszczone zostało natomiast wprowadzanie zmian nieistotnych. Chodzi tu o takie zmiany, które w przypadku ich wprowadzenia w toku postępowania nie wywarłyby wpływu na krąg potencjalnych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r., nr 19, poz. 100 ze zm.),
• Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. nr 19, poz. 101 ze zm.),
• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r., nr 113, poz. 759).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja w urzędach, zdrowiu i wyborach. „Nie będziemy już nigdy anonimowi”

Czy AI może uprościć życie obywateli i zrewolucjonizować państwo? Zdaniem Radosława Mechły, doradcy ds. AI w Buzzcenter, to nieunikniona przyszłość. W rozmowie z Infor.pl opowiada, jak technologia zmieni urzędy, system opieki zdrowotnej, rynek pracy i… naszą prywatność.

Rola społeczności lokalnych w ochronie dziedzictwa kulturowego

Obowiązek ochrony zabytków nie dotyczy wyłącznie organów administracji czy właścicieli zabytkowych obiektów. Przepisy prawa nakładają ten obowiązek na każdego, kto z dziedzictwem kultury ma kontakt. To fundamentalna zasada, której konsekwencje praktyczne często są niedoceniane.

Dlaczego badania przesiewowe są takie ważne?

W tym roku Komisja Europejska, Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytut Onkologii wspólnie promują badania przesiewowe w kierunku raka. Kampania #GetScreenedEU ma zwiększyć świadomość, zwłaszcza wśród kobiet, i zachęcić do profilaktyki. Z danych WHO wynika, że wskaźnik przeżycia w przypadku wczesnego rozpoznania raka piersi przekracza 90 proc.

Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

REKLAMA

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA