Projekty poza ustawą o PPP
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Na portalu www.ppp.gov.pl Departament Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju opublikował „Analizę prawną możliwości realizacji przez podmioty publiczne projektów PPP na innej podstawie niż ustawa o PPP" (dalej: analiza). W publikacji opracowanej we współpracy z ekspertami zewnętrznymi i dofinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 przeanalizowano dopuszczalność realizowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na podstawie innych przepisów niż ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP). Według autorów opracowania, takie możliwości istnieją, a w przypadku samorządu w pierwszej kolejności należy ich szukać w ustawach ustrojowych i ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.), a następnie, w zależności od typu projektu, m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) oraz ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.).
REKLAMA
Alternatywą dla ustawy o PPP jest przede wszystkim u.g.k. Jak przypominają autorzy analizy, zgodnie z jej przepisami gminy mogą w określonych sytuacjach tworzyć lub przystępować do spółek prawa handlowego prowadzących działalność w innych obszarach niż użyteczność publiczna. Umożliwia to art. 10 ust. 1 u.g.k., przewidując, że jest to możliwe pod warunkiem spełniania łącznie dwóch warunków:
- istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym,
- występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.
Ponadto gmina może tworzyć lub przystępować do spółki, „jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową (art. 10 ust. 2 u.g.n.). Gminy mogą tworzyć lub przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjnych, zarówno jednoosobowych, jak i z udziałem innych, nie tylko publicznych, podmiotów.
Zobacz również: Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) - prawdy i mity
REKLAMA
Autorzy analizy zwracają uwagę, że partnerem samorządu w spółce utworzonej w celu realizacji projektów PPP z pominięciem ustawy o PPP musi być partner prywatny. Oznacza to, że „współpraca w ramach PPP zostanie nawiązana w momencie utworzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki kapitałowej wspólnie z podmiotem prywatnym bądź wraz z przystąpieniem takiej jednostki do istniejącej już spółki, w której udziały/akcje należą do podmiotów prywatnych". Spółki osobowe, czyli komandytowe lub komandytowo-akcyjne mogą być tworzone jedynie w celu wykonania umowy o PPP (art. 14 ust. 1 ustawy o PPP). Przy tego typu spółkach nie ma więc możliwości pominięcia ustawy o PPP.
Według autorów analizy „konstrukcją prawną możliwą do zastosowania przez podmiot publiczny w celu realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej, z pominięciem przepisów ustawy o PPP, jest więc utworzenie przez podmiot publiczny i prywatny spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej), jako odrębnego, nowego podmiotu prawnego". Wymaga to łącznego zastosowania u.g.k. i ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Spółka taka jest uznawana za przedsiębiorcę publicznego, w którym decydujący głos ma samorząd.
Projekty poza ustawą o PPP
Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnerstwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.
Zobacz również: Najwyższy w kraju poziom pomocy publicznej na Warmii i Mazurach
Formułę realizacji projektu PPP z wykorzystaniem spółki kapitałowej można wykorzystać m.in. w przypadku następujących branż:
- energetyka (budowa, remont, utrzymanie i zarządzanie ciepłownią albo elektrociepłownią),
- sektor wodno-kanalizacyjny (budowa, remont, utrzymanie i zarządzanie oczyszczalnią ścieków, budowa sieci i świadczenie usług dostawy wody lub odbioru ścieków),
- gospodarka odpadami (np. budowa lub modernizacja zakładu unieszkodliwiania odpadów),
- budowa dróg (budowa, utrzymanie i zarządzanie drogą lub parkingiem),
- opieka zdrowotna, pomoc społeczna, edukacja (budowa, remont utrzymanie i zarządzanie obiektami),
- budownictwo (budynki mieszkalne i użyteczności publicznej).
Inną możliwością realizacji projektów PPP z pominięciem ustawy o PPP są przepisy o gospodarce nieruchomościami stosowane łącznie z k.c. Samorządowe nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu, w tym m.in. oddania w dzierżawę, użyczenia, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek (art. 13 ust. 1 u.g.n.). Jednocześnie „jedną z umów zawieranych w ramach przedsięwzięcia PPP może być umowa dzierżawy (art. 693 i nast. k.c.)". Jednak, jak przypominają autorzy analizy, „w celu spełnienia warunków partnerstwa publiczno-prywatnego umowa dzierżawy powinna łączyć się z umową współpracy, w której zostaną określone pozostałe warunki partnerstwa.
Istota współpracy w ramach partnerstwa publiczno- -prywatnego na podstawie umowy dzierżawy (odpowiednio umowy najmu) może sprowadzić się do tego, że podmiot publiczny finansuje, projektuje i buduje infrastrukturę publiczną, którą następnie oddaje w dzierżawę (najem) podmiotowi prywatnemu, a ten zobowiązuje się do świadczenia usług użyteczności publicznej, zarządzając dzierżawioną (najmowaną) infrastrukturą". Istnieje również odwrotna możliwość, czyli taka, że to podmiot prywatny wydzierżawi samorządowi wybudowaną infrastrukturę.
Umowa dzierżawy może być wykorzystana w PPP m.in. do projektów wodno-kanalizacyjnych, z zakresu gospodarki odpadami oraz usług publicznych, w tym utrzymania i zarządzania drogami płatnymi, parkingami, obiektami użyteczności publicznej lub sportowymi.
Projekty PPP mogą być realizowane także na podstawie umowy o zarządzanie. W jej ramach samorząd przenosi odpowiedzialność za zarządzanie majątkiem publicznym na partnera prywatnego. Umowa taka może dotyczyć zarządzania infrastrukturą lub świadczenia usług. Autorzy analizy przypominają jednak, że „w przeciwieństwie do projektów realizowanych w formule PPP w oparciu o ustawę o PPP, w wypadku umowy o zarządzanie nie występuje zjawisko przejęcia ryzyka przez podmiot prywatny - odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne nadal spoczywa na podmiocie publicznym".
W projektach PPP, zwłaszcza gdy samorządom zależy na szybkim uzyskaniu środków, można też wykorzystać umowy leasingu, zawierane na podstawie art. 13 ust. 1 u.g.n. Dotyczy to zarówno leasingu zwrotnego, jak i operacyjnego. Tu także wymagana jest umowa współpracy określająca wzajemne zobowiązania stron w projekcie PPP.
Jak wskazują autorzy analizy, samorządowe projekty PPP mogą być realizowane także na podstawie innych przepisów, m.in. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (budowa, modernizacja, utrzymanie i zarządzanie zakładów unieszkodliwiania odpadów, świadczenie usług odbioru odpadów) oraz o drogach publicznych.
Czytaj więcej w: Nowe przepisy unijne w zakresie PPP - PDF
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.