Na portalu www.ppp.gov.pl Departament Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju opublikował „Analizę prawną możliwości realizacji przez podmioty publiczne projektów PPP na innej podstawie niż ustawa o PPP" (dalej: analiza). W publikacji opracowanej we współpracy z ekspertami zewnętrznymi i dofinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 przeanalizowano dopuszczalność realizowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na podstawie innych przepisów niż ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP). Według autorów opracowania, takie możliwości istnieją, a w przypadku samorządu w pierwszej kolejności należy ich szukać w ustawach ustrojowych i ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.), a następnie, w zależności od typu projektu, m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) oraz ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.).
Alternatywą dla ustawy o PPP jest przede wszystkim u.g.k. Jak przypominają autorzy analizy, zgodnie z jej przepisami gminy mogą w określonych sytuacjach tworzyć lub przystępować do spółek prawa handlowego prowadzących działalność w innych obszarach niż użyteczność publiczna. Umożliwia to art. 10 ust. 1 u.g.k., przewidując, że jest to możliwe pod warunkiem spełniania łącznie dwóch warunków:
reklama
reklama
- istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym,
- występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.
Ponadto gmina może tworzyć lub przystępować do spółki, „jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową (art. 10 ust. 2 u.g.n.). Gminy mogą tworzyć lub przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjnych, zarówno jednoosobowych, jak i z udziałem innych, nie tylko publicznych, podmiotów.
Zobacz również: Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) - prawdy i mity