REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekty poza ustawą o PPP

Wioletta Kępka
Prawo, partnerstwo publiczno-prywatne./ Fot. Fotolia
Prawo, partnerstwo publiczno-prywatne./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnestwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

REKLAMA

Na portalu www.ppp.gov.pl Departament Wsparcia Pro­jektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Minister­stwa Infrastruktury i Rozwoju opublikował „Analizę prawną możliwości realizacji przez podmioty publiczne projektów PPP na innej podstawie niż ustawa o PPP" (da­lej: analiza). W publikacji opracowanej we współpracy z ekspertami zewnętrznymi i dofinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 przeanalizowano dopuszczalność realizowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na podstawie in­nych przepisów niż ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partner­stwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP). Według autorów opracowania, takie możliwości istnieją, a w przy­padku samorządu w pierwszej kolejności należy ich szukać w ustawach ustrojowych i ustawie z 20 grudnia 1996 r. o go­spodarce komunalnej (dalej: u.g.k.), a następnie, w zależno­ści od typu projektu, m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) oraz ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.).

REKLAMA

Alternatywą dla ustawy o PPP jest przede wszyst­kim u.g.k. Jak przypominają autorzy analizy, zgodnie z jej przepisami gminy mogą w określonych sytuacjach tworzyć lub przystępować do spółek prawa handlowego prowadzących działalność w innych obszarach niż uży­teczność publiczna. Umożliwia to art. 10 ust. 1 u.g.k., przewidując, że jest to możliwe pod warunkiem spełnia­nia łącznie dwóch warunków:

  • istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorzą­dowej na rynku lokalnym,
  • występujące w gminie bezrobocie w znacznym stop­niu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wy­nikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodar­czej, a w szczególności do znacznego ożywienia ryn­ku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.

Ponadto gmina może tworzyć lub przystępować do spółki, „jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spół­ki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowo­duje dla gminy poważną stratę majątkową (art. 10 ust. 2 u.g.n.). Gminy mogą tworzyć lub przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyj­nych, zarówno jednoosobowych, jak i z udziałem innych, nie tylko publicznych, podmiotów.

Zobacz również: Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) - prawdy i mity

REKLAMA

Autorzy analizy zwracają uwagę, że partnerem sa­morządu w spółce utworzonej w celu realizacji projek­tów PPP z pominięciem ustawy o PPP musi być part­ner prywatny. Oznacza to, że „współpraca w ramach PPP zostanie nawiązana w momencie utworzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki kapitałowej wspólnie z podmiotem prywatnym bądź wraz z przystą­pieniem takiej jednostki do istniejącej już spółki, w której udziały/akcje należą do podmiotów prywatnych". Spółki osobowe, czyli komandytowe lub komandytowo-akcyjne mogą być tworzone jedynie w celu wykonania umowy o PPP (art. 14 ust. 1 ustawy o PPP). Przy tego typu spół­kach nie ma więc możliwości pominięcia ustawy o PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według autorów analizy „konstrukcją prawną możli­wą do zastosowania przez podmiot publiczny w celu rea­lizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej, z po­minięciem przepisów ustawy o PPP, jest więc utworzenie przez podmiot publiczny i prywatny spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej), jako odrębnego, nowego podmiotu prawne­go". Wymaga to łącznego zastosowania u.g.k. i ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (da­lej: k.s.h.). Spółka taka jest uznawana za przedsiębiorcę publicznego, w którym decydujący głos ma samorząd.

Projekty poza ustawą o PPP

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partner­stwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

Zobacz również: Najwyższy w kraju poziom pomocy publicznej na Warmii i Mazurach

Formułę realizacji projektu PPP z wykorzystaniem spółki kapitałowej można wykorzystać m.in. w przypad­ku następujących branż:

  • energetyka (budowa, remont, utrzymanie i zarządza­nie ciepłownią albo elektrociepłownią),
  • sektor wodno-kanalizacyjny (budowa, remont, utrzyma­nie i zarządzanie oczyszczalnią ścieków, budowa sieci i świadczenie usług dostawy wody lub odbioru ścieków),
  • gospodarka odpadami (np. budowa lub modernizacja zakładu unieszkodliwiania odpadów),
  • budowa dróg (budowa, utrzymanie i zarządzanie dro­gą lub parkingiem),
  • opieka zdrowotna, pomoc społeczna, edukacja (budo­wa, remont utrzymanie i zarządzanie obiektami),
  • budownictwo (budynki mieszkalne i użyteczności publicznej).

Inną możliwością realizacji projektów PPP z pominię­ciem ustawy o PPP są przepisy o gospodarce nierucho­mościami stosowane łącznie z k.c. Samorządowe nierucho­mości mogą być przedmiotem obrotu, w tym m.in. oddania w dzierżawę, użyczenia, a także mogą być obciążane ogra­niczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek (art. 13 ust. 1 u.g.n.). Jed­nocześnie „jedną z umów zawieranych w ramach przedsię­wzięcia PPP może być umowa dzierżawy (art. 693 i nast. k.c.)". Jednak, jak przypominają autorzy analizy, „w celu spełnienia warunków partnerstwa publiczno-prywatnego umowa dzierżawy powinna łączyć się z umową współpracy, w której zostaną określone pozostałe warunki partnerstwa.

Istota współpracy w ramach partnerstwa publiczno- -prywatnego na podstawie umowy dzierżawy (odpowied­nio umowy najmu) może sprowadzić się do tego, że pod­miot publiczny finansuje, projektuje i buduje infrastrukturę publiczną, którą następnie oddaje w dzierżawę (najem) podmiotowi prywatnemu, a ten zobowiązuje się do świad­czenia usług użyteczności publicznej, zarządzając dzier­żawioną (najmowaną) infrastrukturą". Istnieje również odwrotna możliwość, czyli taka, że to podmiot prywatny wydzierżawi samorządowi wybudowaną infrastrukturę.

Umowa dzierżawy może być wykorzystana w PPP m.in. do projektów wodno-kanalizacyjnych, z zakresu gospodarki odpadami oraz usług publicznych, w tym utrzymania i zarządzania drogami płatnymi, parkingami, obiektami użyteczności publicznej lub sportowymi.

Projekty PPP mogą być realizowane także na pod­stawie umowy o zarządzanie. W jej ramach samorząd przenosi odpowiedzialność za zarządzanie majątkiem publicznym na partnera prywatnego. Umowa taka może dotyczyć zarządzania infrastrukturą lub świadczenia usług. Autorzy analizy przypominają jednak, że „w prze­ciwieństwie do projektów realizowanych w formule PPP w oparciu o ustawę o PPP, w wypadku umowy o zarzą­dzanie nie występuje zjawisko przejęcia ryzyka przez podmiot prywatny - odpowiedzialność za decyzje inwe­stycyjne nadal spoczywa na podmiocie publicznym".

W projektach PPP, zwłaszcza gdy samorządom zależy na szybkim uzyskaniu środków, można też wykorzystać umowy leasingu, zawierane na podstawie art. 13 ust. 1 u.g.n. Dotyczy to zarówno leasingu zwrotnego, jak i ope­racyjnego. Tu także wymagana jest umowa współpracy określająca wzajemne zobowiązania stron w projekcie PPP.

Jak wskazują autorzy analizy, samorządowe projek­ty PPP mogą być realizowane także na podstawie in­nych przepisów, m.in. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (budowa, modernizacja, utrzymanie i zarzą­dzanie zakładów unieszkodliwiania odpadów, świadczenie usług odbioru odpadów) oraz o drogach publicznych.

Czytaj więcej w: Nowe przepisy unijne w zakresie PPP - PDF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? [Obliczenia]

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

REKLAMA

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

REKLAMA