REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łączenie środków unijnych z PPP

Subskrybuj nas na Youtube
Współpraca
Współpraca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska daje zielone światło realizowaniu w latach 2014-2020 projektów hybrydowych, czyli łączących PPP ze środkami unijnymi.

Departament Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Ministerstwa Infrastruktury i Roz­woju opublikował poradnik „Partnerstwo publiczno-prywatne w nowym okresie programowania (2014-2020). Komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego" (http://www.ppp.gov.pl/Aktualnosci/Documents/ Komentarz_ppp_w_CPR_final.pdf). Publikację przygo­towali Robert Abramowski i Krzysztof Mierkiewicz, pod kierownictwem Michała Piwowarczyka oraz Roberta Ka­łuży. Powstała ona w ramach Platformy PPP.

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2007-2013 niewiele było projektów hybry­dowych, czyli łączących środki unijne z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP). Rozpoczęto 16 tego typu projektów. Najbardziej znany, a jednocześnie największy, jest poznański projekt „System Gospodarki Odpadami".

Pozostałe dotyczą przede wszystkim turystyki i sieci szerokopasmowych. Autorzy publikacji wskazują, że „doświadczenia z przygotowania powyższych projektów pokazały, że w celu skutecznej realizacji tego typu inwe­stycji konieczne jest uwzględnienie specyfiki PPP poprzez wprowadzenie konkretnych udogodnień dla projektów hy­brydowych w ramach uregulowań na poziomie europej­skim". Udało się to zrobić, dzięki staraniom polskich ne­gocjatorów, w dokumentach nowej perspektywy unijnej.

Zobacz również: Brak umiejętności współpracy szkodzi PPP

REKLAMA

20 listopada 2013 r. Parlament Europejski przyjął roz­porządzenie ogólne w zakresie wdrażania polityki spój­ności na lata 2014-2020 (dalej: rozporządzenie ogólne), w którym odrębny rozdział został poświęcony wybranym warunkom realizacji projektów hybrydowych, czyli łączą­cych środki unijne z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP). Najważniejsze dla przyszłych beneficjentów programów unijnych jest wyraźne zezwolenie na łą­czenie po 2013 roku PPP ze środkami unijnymi. Dla rynku wyraźnym sygnałem, że rozporządzenie ogólne daje zielone światło projektom hybrydowym, jest zwłasz­cza to, że można je będzie stosować w przypadku każdego programu operacyjnego, a więc nie tylko w programach zarządzanych przez resort rozwoju czy marszałków, lecz także w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ponad­to z zawartej w rozporządzeniu ogólnym definicji PPP wynika, że tego typu projekty mogą być wspierane środ­kami unijnymi na każdym etapie, czyli zarówno w fazie przygotowawczej, która często jest bardzo kosztowna, jak i realizacyjnej. Jak piszą autorzy publikacji, „w pełni do­puszczalne są zatem sytuacje, w których umowa o do­finansowanie zostanie zawarta przed zakończeniem procesu wyboru partnera prywatnego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla możliwości realizacji projektów hybrydowych istotna jest definicja beneficjenta. Rozporządzenie ogólne przewiduje dla tego typu przedsięwzięć odstęp­stwo od definicji podstawowej, przewidując, że „beneficjentem środków UE w projekcie PPP może być podmiot publiczny lub prywatny, odpowiedzialny za rozpoczęcie lub rozpoczynający i realizujący projekt". Przy czym podmiot publiczny może jedynie inicjować prace nad projektem, ale musi zawrzeć umowę o dofinansowanie ze środków unijnych jeszcze przed przystąpieniem do procedury wyboru partnera prywatnego, ale dopiero wte­dy, kiedy przygotowanie projektu jest już dość zaawan­sowane. Jak piszą autorzy publikacji, „projekt powinien mieć zamknięty etap testów rynkowych oraz jasno zde­finiowany, w ramach studium wykonalności, zakres rze­czowy. Wówczas instytucja oceniająca projekt może za­kładać, że na etapie wyboru partnera prywatnego koszty inwestycyjne, a tym samym wartość dotacji, nie ulegną znaczącej modyfikacji".

W przypadku beneficjenta, którym jest partner pry­watny, sprawa jest bardziej skomplikowana. Rozporządze­nie ogólne przewiduje, że beneficjentem środków unijnych w projektach hybrydowych może być partner prywatny, „który został wybrany lub zostanie wybrany do realizacji projektu". Pierwszy przypadek jest prosty. Umowę o do­finansowanie ze środków unijnych podpisze partner pry­watny wybrany z postępowaniu o zamówienie publiczne, z którym podmiot publiczny podpisał umowę o PPP.

W drugim przypadku nie jest już tak prosto, ponieważ podmiot publiczny prowadzi zazwyczaj negocjacje (często długotrwałe) z kilkoma zainteresowanymi podmiotami i dopóki nie wybierze zwycięskiej oferty, nie ma żadnych podstaw do wskazania beneficjenta. Gwarancją realizacji projektu nie jest też sam wybór partnera, a dopiero pod­pisanie z nim umowy o PPP. Dlatego autorzy publikacji przestrzegają, aby nie interpretować przepisów w ten sposób, że rolę beneficjenta projektu UE może odgry­wać jakikolwiek podmiot, który ubiega się o pełnienie funkcji partnera prywatnego w projekcie. Wskazują też, że ostateczną decyzję w sprawie dopuszczenia do podpisa­nia umowy o dofinansowanie ze środków unijnych partnera prywatnego, który jeszcze nie zawarł kontraktu z podmio­tem publicznym, podejmą instytucje zarządzające.

Rozporządzenie ogólne przewiduje też sytuację, w któ­rej przed rozstrzygnięciem procedury przetargowej to pod­miot publiczny składa wniosek o środki unijne z zastrzeże­niem, że beneficjentem będzie wybrany partner prywatny. Taka umowa będzie miała charakter warunkowy - środki unijne zostaną przyznane tylko wtedy, gdy wybrany przed­siębiorca będzie spełniał wymagania dla programu.

Ostatecznie każdy partner prywatny, będący beneficjen­tem środków unijnych, będzie podpisywał trzy umowy, czyli:

  • umowę o dofinansowanie projektu ze środków UE (zawarta z instytucją odpowiedzialną za przyznanie dofinansowania),
  • umowa o PPP (zawarta z podmiotem publicznym),
  • umowa finansowania projektu (zawarta z dostawcą ka­pitału, najczęściej bankiem lub konsorcjum banków). Rozporządzenie ogólne bierze pod uwagę także sytua­cję, gdy w trakcie realizacji projektu hybrydowego trzeba zmienić partnera prywatnego, a tym samym beneficjenta środków unijnych. Taka możliwość będzie istniała pod wa­runkiem uwzględnienia jej w umowie o PPP albo umowie finansowania i uzyskania zgody instytucji zarządzającej.

Czytaj więcej w: Nowe przepisy unijne w zakresie PPP - PDF

Polecamy serwis: Współpraca

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA