REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo zwiększa szanse na unijne dotacje

Magdalena Pokrzycka-Walczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo powiatów to doskonały sposób na realizację ważnych przedsięwzięć o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki współpracy mogą uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Są już dobre przykłady projektów przygotowanych i realizowanych w takim partnerstwie.

Projekt inwestycyjny „Poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych zwiększających dostępność do dróg krajowych i wojewódzkich” ma charakter ponadregionalny, obejmując 27 zadań do realizacji na terenie 16 powiatów ziemskich, z powiatem lubelskim jako liderem. Przedsięwzięcie przygotowano w związku z porozumieniem wypracowanym przez Konwent Powiatów Województwa Lubelskiego.

REKLAMA

Projekt uzyskał już wstępną akceptację Zarządu Województwa Lubelskiego i został umieszczony na Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych. Po ostatecznym zatwierdzeniu wykazu tzw. projektów kluczowych rozpoczną się prace zmierzające do merytorycznego przygotowania dokumentacji projektowej.

Dofinansowanie projektu będzie możliwe, gdy:

1) złożony wniosek spełni określone wymagania oceny formalnej i merytorycznej w urzędzie marszałkowskim i - w wyniku postępowania -

2) otrzyma odpowiednią liczbę punktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jednak fakt, że projekt znalazł się już na liście przedsięwzięć kluczowych, oznacza wstępną akceptację i zainteresowanie ze strony władz samorządu województwa - informuje Małgorzata Kotarska, Naczelnik Wydziału Inwestycji i Funduszy Pomocowych Starostwa Powiatowego w Lublinie. - Obecnie w powiatach partnerskich trwa kompletowanie dokumentacji projektowej, techniczno-budowlanej oraz wszelkich pozwoleń, m.in. decyzji środowiskowych. Wszystko musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym procedurami Prawa zamówień publicznych.

Kryteria projektowe

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w przypadku partnerstwa, bezwzględnie muszą być uregulowane następujące kwestie:

1) zabezpieczenie środków finansowych w budżetach poszczególnych powiatów na tzw. wkład własny (do powiatów należy decyzja, czy istnieje realna możliwość podjęcia większego wysiłku finansowego w postaci wkładu własnego powyżej 15% wartości danego zadania, co przekłada się wprost na zwiększenie liczby kilometrów inwestycji na terenie konkretnego powiatu lub na zakres rzeczowy wykonywanych prac),

2) przygotowanie stosownych uchwał rad powiatów dotyczących wspólnej realizacji projektu (udziale w partnerstwie),

3) przygotowanie umowy partnerskiej regulującej zasady współpracy między liderem - powiatem i powiatami - partnerami,

4) podpisanie umowy wstępnej z województwem reprezentowanym przez zarząd województwa dotyczącej przygotowania projektu indywidualnego.

REKLAMA

Nie lada wyzwaniem, w przypadku wspólnego przedsięwzięcia, jest przygotowanie studium wykonalności dla całego projektu. - Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wszystkie przewidziane zadania na terenie kilkunastu powiatów - tłumaczy Małgorzata Kotarska - ale głównie - cel strategiczny, którym jest poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Lubelszczyzny poprzez usprawnienie powiązań komunikacyjnych o znaczeniu regionalnym.

Istotną kwestią jest konieczność określenia zasad podziału środków na poszczególne powiaty w ramach partnerstwa. W przypadku projektu lubelskiego podział środków następuje w oparciu o długość sieci drogowej, jaką mają w swym zarządzie samorządy powiatowe. Jest to kryterium najbardziej racjonalne.

Analiza zdolności administracyjnych

Inicjatywa projektowa, złożona do Działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w ramach priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (konkurs Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) jest wynikiem analizy potrzeb szkoleniowych, zgłaszanych przez samorządy powiatowe w ramach Konwentu Starostów.

REKLAMA

Nie bez znaczenia jest fakt promowania partnerstwa przez organizatora konkursu. - Dzięki partnerstwu wzmocniliśmy szanse zaakceptowania wniosku na etapie oceny merytorycznej - informuje Małgorzata Olechowska, Koordynator Projektu ze strony Starostwa Powiatowego w Lublinie - nie da się ukryć, że była to jednocześnie doskonała motywacja. Partnerstwo to nie tylko większe możliwości, ale także zobowiązania. - Większa liczba partnerów projektu oznacza większą liczbę beneficjentów i zwiększony budżet, w którym znaleźć się musi odpowiednia liczba różnorodnych zadań.

W projekcie, koordynowanym przez Starostwo Powiatowe w Lublinie, oprócz organizacji szkoleń i standardowych zadań (promocja, monitoring, ewaluacja), opracowano analizęex-antezdolności administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego województwa lubelskiego (na poziomie gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i powiatów ziemskich). W przypadku małych przedsięwzięć, przygotowywanych przez pojedynczy powiat, taka analiza jest niecelowa. Nie istnieje dla nich punkt odniesienia, w postaci innych powiatów województwa.

W ramach analizy, która objęła wszystkie powiaty województwa lubelskiego, przeprowadzono badania ankietowe oraz spotkania z kierownictwem urzędów gmin i starostw powiatowych. Wyłania się z niej obraz aktualnego zapotrzebowania na szkolenia i wydatki na poszczególne działania. - Wnioski z analizy nie są optymistyczne. Okazuje się, że wydatki na inwestycje w powiatach województwa lubelskiego maleją od 2004 r., natomiast rosną koszty administracji - mówi Małgorzata Olechowska.

Analiza jest pierwszym z rezultatów projektu, który przyczyni się bezpośrednio do ograniczenia wydatków na administrację. Jego realizacja zakłada bowiem przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń.

Przebieg realizacji projektu

Największym problemem było przygotowanie logistyczne projektu i czas. - W każdym powiecie musiała zapaść decyzja odnośnie do udziału w partnerstwie, a potem należało zebrać pod dokumentami podpisy osób upoważnionych - tłumaczy Małgorzata Olechowska. Oczywiście wszystkie techniczne kwestie można zaplanować, trzeba jednak realizować je zgodnie z harmonogramem. W przypadku dużego partnerstwa, a takim jest współpraca obejmująca 20 starostw powiatowych, wszelkie działania należy planować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Szkolenia rozpoczęły się już w 18 powiatach. W samym powiecie lubelskim przeszkoleni zostaną wybrani pracownicy z 16 urzędów gmin. Oferta obejmuje 14 zagadnień z zakresu ogólnego, informatycznego i specjalistycznego (m.in. księgowość i finanse, Kodeks postępowania administracyjnego, prawo wspólnotowe, realizacja lokalnych strategii rozwoju, zarządzanie czasem).

- Projekt finalizujemy w maju 2010 r. Jednak już dziś na bieżąco monitorujemy stan realizacji szkoleń - zapewnia Małgorzata Olechowska. - Przygotowane są anonimowe ankiety dla uczestników, którzy - po każdej zakończonej turze szkoleniowej - dzielą się swoimi opiniami na temat treści i formuły prowadzonych zajęć.

Dzięki uczestnictwie w projekcie koszt funkcjonowania administracji obniża się, ale jednocześnie samorządy inwestują w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Trudno znaleźć lepszą zachętę to korzystania z potencjału szkoleniowego, który jest dostępny dzięki funduszom z UE.

ZALETY PARTNERSTWA:

• jest premiowane w konkursach,

• umożliwia wypracowanie wspólnych celów strategicznych, np. w zakresie infrastruktury drogowej (może to być usprawnienie systemu komunikacyjnego na poziomie województwa poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych, które łączą się z siecią dróg wojewódzkich, czasem - krajowych),

• zwiększa szanse na pozytywne rozstrzygnięcie projektów nie tylko w konkursach ogłaszanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, ale także w programach krajowych, np. Rozwój Polski Wschodniej.

Magdalena Pokrzycka-Walczak

KOMENTARZ

Wykorzystywanie potencjałów

dr WALDEMAR SŁUGOCKI,

Zakład Stosunków Międzynarodowych w Instytucie Politologii Uniwersytetu Zielonogórskiego

Na politykę spójności realizowaną w Polsce w latach 2007-2013 Unia Europejska przeznaczyła ponad 67 mld euro. Skala dostępnych środków jest zjawiskiem bez precedensu w powojennej historii państwa polskiego. Sytuacja ta wymaga od beneficjentów szczególnej aktywności w pozyskiwaniu europejskich środków. Jest to tym istotniejsze w świetle globalnego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście niezwykle ważne jest, aby w szybkim tempie uruchamiać szereg inwestycji. Wymagać to będzie wzmożonej aktywności, także kreatywności, współpracy i innowacyjności, a także środków własnych niezbędnych do realizacji przedsięwzięć.

Jednym z ciekawych rozwiązań w tym zakresie jest podejmowanie szerokiej współpracy pomiędzy wieloma podmiotami. Współpraca ta nie ogranicza się tylko do jednej i najaktywniej współpracującej grupy beneficjentów, tj. samorządów, które de facto podejmują taką współpracę na rzecz maksymalizacji potencjałów i osiągania wspólnych celów. Niejednokrotnie pozwala to na realizację przedsięwzięć w celu maksymalizowania efektywności swej działalności.

Notowała Renata Maciejczak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodzieżowe Słowo Roku 2024 - zgłoszenia w konkursie do 5 listopada

To już dziewiąta edycja konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku. Propozycje słów konkursowych wraz z wyjaśnieniem, co znaczą można składać od 8 października do 5 listopada. W ubiegłym roku zwyciężyło słowo "rel".

Czy jedna godzina lekcji religii w tygodniu będzie obowiązkowa? Komentarz MEN

Zdaniem kardynała Tadeusza Nycza jedna godzina lekcji religii w tygodniu powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów. Rzecznik prasowy resortu edukacji Piotr Otrębski odniósł się do tej wypowiedzi i poinformował o stanowisku MEN.

SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

REKLAMA

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

REKLAMA

Limity mianowań urzędników w służbie cywilnej 2025–2027. Jest decyzja rządu

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

REKLAMA