REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobywać fundusze na szkolenia pracowników

Magdalena Pokrzycka-Walczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żeby sprostać oczekiwaniom mieszkańców i spełniać najwyższe standardy obsługi, niezbędne są szkolenia urzędników. Najlepiej gdy fundusze przeznaczone na ten cel pochodzą ze środków zewnętrznych.

Realizacja potrzeb szkoleniowych wymaga sporych nakładów finansowych, które zazwyczaj przekraczają możliwości urzędów – mówi Andrzej Borowski, Kierownik Referatu ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi (dalej: RZZL) w Wydziale Organizacji Urzędu Miasta Lublin.

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna jedyną możliwością podnoszenia kwalifikacji pracowników Urzędu Miasta Lublin (dalej: UML) było finansowanie specjalistycznych szkoleń w wąskim zakresie, ze środków własnych gminy. Dziś, dzięki dofinansowaniu z funduszy pozabudżetowych, pracownicy UML mogą kształcić się praktycznie bez ograniczeń.

Liczy się partnerstwo

Pierwszym projektem w UML, dofinansowanym ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) w ramach Działania 5.2.1 jest – realizowana do końca br. – „Akademia Profesjonalnego Urzędnika”. Przedsięwzięcie zakładało szkolenie wszystkich pracowników Urzędu Miasta, także nowo zatrudnionych, oraz kadry kierowniczej. – Akademia to inaczej ABC pracy urzędnika, który powinien znać przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, zagadnienia ochrony danych osobowych, zamówień publicznych, dostępu do informacji publicznej, ale także zasady rachunkowości, finansów publicznych czy zarządzania projektami europejskimi – wyjaśnia Andrzej Borowski. Każdy pracownik mógł skorzystać z kilku, a nawet kilkunastu szkoleń – w zależności od zgłoszonego zainteresowania, ale przede wszystkim – zapotrzebowania, wynikającego z konkretnego zakresu obowiązków. W ramach środków szkoleniowych zakupiono platformę e-learningową, która pozwala na logowanie w dowolnym czasie i udział w szkoleniu z zakresu obsługi pakietu Open Office.

Niewątpliwym atutem, docenionym przez ekspertów oceniających wniosek, był fakt istnienia partnera wiodącego, którym jest Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny (dalej: FRL). – Przedsięwzięcia realizowane w partnerstwie mogły liczyć na większą liczbę punktów przyznanych na etapie oceny merytorycznej wniosków – tłumaczy kierownik RZZL. Gdyby UML samodzielnie zgłosił projekt, szanse na otrzymanie dofinansowania byłyby minimalne, zainteresowanie konkursem było bowiem bardzo duże. Lider projektu, którym jest w przypadku Działania 5.2.1 organizacja pozarządowa, przyjmuje na siebie zadania związane z zatrudnieniem koordynatora, osoby do spraw rekrutacji oraz zespołu rozliczającego pozyskaną dotację. Adresatami projektu są pracownicy UML korzystający z oferty szkoleniowej.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jak świadomie korzystać ze szkoleń >>

 

Szkolenia dla jednostek organizacyjnych

Kolejny projekt – „Kadry Nowoczesnej Europy. Podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników samorządowych Miasta Lublin” – realizowany jest przez urzędników samodzielnie dzięki wsparciu Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jego celem jest wypracowanie wysokich standardów kultury organizacyjnej samorządu Miasta Lublin. Przedsięwzięcie trwa od października 2008 r. do grudnia 2010 r.

Zakres działań obejmuje m.in. cykl szkoleń językowych, kursów elektronicznego obiegu dokumentów, profesjonalnej obsługi interesantów, opracowania strategii rozwoju zasobów ludzkich, szkoleń komputerowych z zakresu Open Office, studia podyplomowe, a także różnego rodzaju szkolenia specjalistyczne. Języków obcych, obok urzędników, uczą się także pracownicy jednostek organizacyjnych – Straży Miejskiej, Lubelskiego Ośrodka Informacji Turystycznej, Urzędu Pracy, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, a także Centrum Kultury, Zarządu Nieruchomości Komunalnych, Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz Zarządu Transportu Drogowego.

Studia podyplomowe prowadzone są m.in. przez lubelskie uczelnie: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Administracji, Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji oraz Politechnikę Lubelską. – To ważne, że projekt angażuje potencjał naukowy miasta, bo to także doskonała promocja, doceniana przez ekspertów przyznających dotacje – twierdzi kierownik RZZL. Ale pracownicy UML jeżdżą także na studia podyplomowe do Warszawy, Krakowa oraz Zamościa. Jedynie z tego względu, że lubelskie uczelnie nie miały określonej tematyki w swojej ofercie.

Doświadczenie pomaga zdobyć dotacje

Uzyskane przez UML doświadczenie w zakresie realizacji projektów edukacyjnych z myślą o pracownikach przynosi konkretne efekty. – Wspólnie z urzędami miast w Warszawie, Łodzi, Ełku i Poznaniu – członkami Unii Metropolii Polskich – wygraliśmy właśnie kolejną dotację z Działania 5.2.1 na przyszły rok – tłumaczy Andrzej Borowski. Projekt zakłada szkolenia i działania, których celem jest poprawa jakości usług publicznych realizowanych przez administrację. Chodzi głównie o usprawnienie:

• procesu wydawania decyzji administracyjnych, procedury zarządzania jakością jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST),

• procedury i wzrost liczby zadań publicznych w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego,

• procedury konsultacji społecznych,

oraz o poprawę zarządzania jakością JST.

 

Czytaj także: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych >>

 

Nie bez znaczenia jest fakt, że cykl kolejnych działań edukacyjnych doskonale wpisuje się w strategię szkoleniową UML. Pierwsze projekty miały za zadanie przekazać gruntowną wiedzę, natomiast dziś lubelski samorząd stawia na rozwijanie efektywnego wykorzystania posiadanych przez pracowników umiejętności. Cele projektu mają pomóc osiągnąć tzw. trenerzy wewnętrzni, którzy będą brać udział w szkoleniach. Chodzi o to, by ograniczyć koszty ponoszone przez urząd, a jest to możliwe dzięki organizacji tzw. szkoleń kaskadowych. – Z poszczególnych wydziałów wytypowane zostaną osoby, które po uczestnictwie w szkoleniach przekazywać będą zdobyte umiejętności swoim koleżankom i kolegom – informuje Andrzej Borowski.

Zdaniem kierownika RZZL w staraniach o pozyskanie dofinansowania działań niezbędna jest nie tylko wiedza o tym, gdzie szukać informacji o konkursach, ale – przede wszystkim – określenie potrzeb, które chce się zrealizować dzięki dotacji.

Dofinansowanie, które pozyskali dotąd lubelscy urzędnicy, jest imponujące. Na realizację projektu „Akademia Profesjonalnego Urzędnika” otrzymali prawie milion złotych. W przypadku przedsięwzięcia „Kadry Nowoczesnej Europy” wszystkie działania, refinansowane w 85%, zamkną się w kwocie 850 tys. euro, czyli prawie 3,5 mln zł. Trzeci projekt, prowadzony wspólnie z kilkoma miastami Unii Metropolii Polskich, otrzyma wkrótce dofinansowanie w wysokości 5 mln zł. Na tę kwotę złożą się koszty wszystkich działań realizowanych w ramach projektu przez urzędy partnerskie.

Magdalena Pokrzycka-Walczak

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA