REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc unijna w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
Euro
Euro
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął plan wydatków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych w 2010 r. Jednak to, czy uda się go zrealizować, zależy m.in. od skuteczności nowego systemu płatności unijnych.

W 2009 r. udało się wydać ponad 20 mld zł na projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. W 2010 r. rząd chce podwoić wydatki unijne. Rada Ministrów zdecydowała o tym na posiedzeniu 12 stycznia 2010 r., przyjmując „Plan wydatkowania środków w 2010 r. w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013” (dalej: plan).

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce, by w 2010 r. wydano na projekty współfinansowane z UE ponad 40 mld zł, z czego ok. 27 mld zł powinno być zrefundowane przez Komisję Europejską jeszcze w tym roku. Według planu środki unijne w 2010 r. mają być wydane m.in. z regionalnych programów operacyjnych (dalej: RPO) – ok. 10 mld zł oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dalej: POIiŚ) – ok. 7,8 mld zł. Rząd chce także, by zdecydowanie przyspieszono m.in. wydatki na infrastrukturę (w tym kolejową) oraz z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Nowy system płatności

Przeszkodą w realizacji rządowych planów mogą być opóźnienia związane z wdrażaniem nowego systemu płatności unijnych. Od 1 stycznia 2010 r. wszystkie środki unijne wypłaca beneficjentom Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK). Wcześniej robiły to instytucje realizujące dany program unijny.

W założeniu nowa procedura wypłaty środków unijnych będzie krótsza od poprzedniej. Ma to zagwarantować zasada, że wniosek o refundację każdego poniesionego wydatku kwalifikowanego powinien być złożony do instytucji realizującej program unijny w ciągu 3 miesięcy. Instytucja ta powinna niezwłocznie wystawić, na podstawie wniosku, zlecenia płatności do BGK, a bank w ciągu kilkunastu dni wypłacić pomoc beneficjentowi. Oficjalne uruchomienie nowego systemu płatności unijnych odbyło się 4 stycznia 2010 r.

REKLAMA

Jednak zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, Janusza Kochanowskiego system nie zadziała, brakuje bowiem rozporządzeń do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, która reguluje nowe zasady wypłaty środków unijnych. Dlatego Rzecznik skierował pismo w tej sprawie do Ministra Finansów, Jacka Rostowskiego. Według Janusza Kochanowskiego brak rozporządzeń może doprowadzić do paraliżu systemu wypłaty środków unijnych, a tym samym zagrozić finansom beneficjentów funduszy unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak zdaniem przedstawicieli MF ważne dla płatności unijnych akty wykonawcze już obowiązują. Chodzi o rozporządzenia:

1) Ministra Finansów z 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności,

2) Ministra Rozwoju Regionalnego z 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Wdrażany jest także system elektronicznej obsługi płatności unijnych w BGK, a procedura podpisywania umów z poszczególnymi instytucjami odpowiedzialnymi za realizację programów unijnych miała się zakończyć 31 stycznia 2010 r.

Sukces RPO

Do tej pory, w skali całej puli środków z RPO na lata 2007–2013, regiony wydały tylko 16 z 67 mld euro. To niewiele ponad 25% dostępnej pomocy. Ubiegłoroczny plan został jednak wykonany, bowiem regiony wykonały go w 98%. Wystąpiły co prawda spore różnice między województwami, które najszybciej i najwolniej wydawały pomoc z UE, ale też należy pamiętać, że plany dla poszczególnych regionów były bardzo zróżnicowane.

W 2009 r. regiony wykonały plan w:

 1) dolnośląskie – 115% (plan ponad 480 mln zł),

 2) kujawsko-pomorskie – 127% (plan ponad 329 mln zł),

 3) lubelskie – 132% (plan ponad 111 mln zł),

 4) lubuskie – 116% (plan ponad 314 mln zł),

 5) łódzkie – 78% (plan ponad 652 mln zł),

 6) małopolskie – 85% (plan ponad 605 mln zł),

 7) mazowieckie – 180% (plan ponad 104 mln zł),

 8) opolskie – 184% (plan prawie 175 mln zł),

 9) podkarpackie – 62% (plan ponad 406 mln zł),

10) podlaskie – 103% (plan ponad 326 mln zł),

11) pomorskie – 216% (plan ponad 197 mln zł),

12) śląskie – 131% (plan prawie 300 mln zł),

13) świętokrzyskie – 70% (plan prawie 445 mln zł),

14) warmińsko-mazurskie – 85% (plan ponad 304 mln zł),

15) wielkopolskie – 83% (plan prawie 1 mld 214 mln zł),

16) zachodniopomorskie – 76% (plan ponad 645 mln zł).

Regiony opracowały już plany i harmonogramy ogłaszania konkursów na 2010 r. Są one dostępne na stronach poszczególnych urzędów marszałkowskich oraz RPO.

Wioletta Kępka

Podstawy prawne:

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240)

• Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz.U. nr 223, poz. 1786)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz.U. nr 220, poz. 1726)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA