REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto szybko budować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo tego, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane (upb), przyznane pozwoleniem na budowę uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych przysługuje inwestorowi przez trzy lata od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności (po tym terminie pozwolenie wygasa), dotychczasowe orzecznictwo sadów administracyjnych przekonuje, że warto budować jak najszybciej.

Można utracić pozwolenie w trakcie budowy

 

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 28 ust 1 upb, roboty budowlane można rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. To jednak, że decyzja ma przymiot ostateczności, nie oznacza jeszcze, że nie może być wyeliminowana z obrotu prawnego poprzez jej uchylenie czy stwierdzenie nieważności. Sytuacja taka może mieć miejsce np. wtedy, gdy niezadowoleni z decyzji sąsiedzi zaskarżą ją do sądu administracyjnego, a sąd stwierdzi, iż została ona wydana z naruszeniem prawa, albo w przypadku wzruszenia tej decyzji przez organ administracji w jednym z tzw. trybów nadzwyczajnych (np. w drodze stwierdzenia nieważności).

Jeśli sąd lub właściwy organ stwierdzi nieważność albo uchyli udzielone inwestorowi pozwolenie na budowę, a inwestor budowy nie skończył, to zgodnie z art. 37 ust 2 ustawy, rozpoczęte roboty budowlane może wznowić dopiero po uzyskaniu nowego pozwolenia. Gdyby w takim wypadku inwestor kontynuował rozpoczęte roboty budowlane przed uzyskaniem nowej, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, dopuściłby się samowoli budowlanej i zastosowanie znalazłyby wobec niego sankcje z art. 48 upb tj. nakaz rozbiórki lub konieczność poniesienia opłaty legalizacyjnej.

Obiekt bez pozwolenia, ale legalny

Zupełnie inna będzie sytuacja inwestora, który przed uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności udzielonego mu pozwolenia zdąży zakończyć budowę. Wprawdzie uchylenie lub stwierdzenie nieważności pozwolenia spowoduje konieczność ponownego rozpoznania wniosku o jego udzielenie, jednakże wynik tego nowego postępowania będzie dla inwestora pozbawiony większego znaczenia.

REKLAMA

Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, roboty budowlane wykonane zgodnie z ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę, wyeliminowaną następnie z obrotu prawnego, należy uznać za przeprowadzone zgodnie z prawem. Wykonane na podstawie takiej decyzji roboty nie mogą być w szczególności uznane za samowolę budowlaną. Uzasadnia się to w ten sposób, że do czasu wyeliminowania decyzji o pozwoleniu na budowę z obrotu prawnego, funkcjonowała ona  w tym obrocie i wywoływała określone skutki, z których najbardziej istotnym było legalne przeprowadzenie budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wykładnia bardzo liberalna, szczególnie w odniesieniu do przypadków wybudowania obiektu na podstawie nieważnego pozwolenia. Przyjmuje się bowiem powszechnie, iż stwierdzenie nieważności decyzji powoduje, że decyzja jest nieważna z mocy samego prawa od daty jej wydania. W sytuacji stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę oznacza to, iż pozwolenie od dnia jego wydania nie wywołało skutków prawnych. W konsekwencji należałoby przyjąć, że wybudowana w oparciu o to pozwolenie inwestycja jest samowolą budowlaną. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, taka interpretacja nie dałaby się jednak pogodzić z elementarnym poczuciem sprawiedliwości (Por. np. Wyrok NSA z dnia 12 maja 1998 r., IV SA 1419/96, LEX 43264).

Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości>>

Rozbiórka wykluczona

Przyjęta w orzecznictwie wykładania przesądza o tym, że w przypadku stwierdzenia nieważności lub uchylenia pozwolenia na budowę, organy nie mogą wobec inwestora, który zrealizował na podstawie takiego pozwolenia inwestycję zastosować sankcji z art. 48 upb polegającej na orzeczeniu nakazu rozbiórki albo legalizacji obiektu budowlanego. (Por. np. Wyrok NSA z dnia 13 marca 2008 r., II OSK 228/07, niepubl.).

Jeśli inwestor ukończy roboty budowlane przed uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności uchylonego mu pozwolenia, do robót tych należy stosować art. 50 i 51 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z tymi przepisami, gdyby wybudowany obiekt naruszał obowiązujące przepisy, organ nadzoru budowlanego mógłby nałożyć na inwestora obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.

Tylko w przypadku niewywiązania się przez inwestora z tego obowiązku, bądź w sytuacji, w której roboty nie mogłyby być doprowadzone do stanu zgodnego z prawem, można by nakazać rozbiórkę obiektu lub jego części.

 

Agata Legat

Kancelaria Dr Krystian Ziemski & Partners

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA