REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warto szybko budować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo tego, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane (upb), przyznane pozwoleniem na budowę uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych przysługuje inwestorowi przez trzy lata od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności (po tym terminie pozwolenie wygasa), dotychczasowe orzecznictwo sadów administracyjnych przekonuje, że warto budować jak najszybciej.

Można utracić pozwolenie w trakcie budowy

 

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 28 ust 1 upb, roboty budowlane można rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. To jednak, że decyzja ma przymiot ostateczności, nie oznacza jeszcze, że nie może być wyeliminowana z obrotu prawnego poprzez jej uchylenie czy stwierdzenie nieważności. Sytuacja taka może mieć miejsce np. wtedy, gdy niezadowoleni z decyzji sąsiedzi zaskarżą ją do sądu administracyjnego, a sąd stwierdzi, iż została ona wydana z naruszeniem prawa, albo w przypadku wzruszenia tej decyzji przez organ administracji w jednym z tzw. trybów nadzwyczajnych (np. w drodze stwierdzenia nieważności).

Jeśli sąd lub właściwy organ stwierdzi nieważność albo uchyli udzielone inwestorowi pozwolenie na budowę, a inwestor budowy nie skończył, to zgodnie z art. 37 ust 2 ustawy, rozpoczęte roboty budowlane może wznowić dopiero po uzyskaniu nowego pozwolenia. Gdyby w takim wypadku inwestor kontynuował rozpoczęte roboty budowlane przed uzyskaniem nowej, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, dopuściłby się samowoli budowlanej i zastosowanie znalazłyby wobec niego sankcje z art. 48 upb tj. nakaz rozbiórki lub konieczność poniesienia opłaty legalizacyjnej.

Obiekt bez pozwolenia, ale legalny

Zupełnie inna będzie sytuacja inwestora, który przed uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności udzielonego mu pozwolenia zdąży zakończyć budowę. Wprawdzie uchylenie lub stwierdzenie nieważności pozwolenia spowoduje konieczność ponownego rozpoznania wniosku o jego udzielenie, jednakże wynik tego nowego postępowania będzie dla inwestora pozbawiony większego znaczenia.

REKLAMA

Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, roboty budowlane wykonane zgodnie z ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę, wyeliminowaną następnie z obrotu prawnego, należy uznać za przeprowadzone zgodnie z prawem. Wykonane na podstawie takiej decyzji roboty nie mogą być w szczególności uznane za samowolę budowlaną. Uzasadnia się to w ten sposób, że do czasu wyeliminowania decyzji o pozwoleniu na budowę z obrotu prawnego, funkcjonowała ona  w tym obrocie i wywoływała określone skutki, z których najbardziej istotnym było legalne przeprowadzenie budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wykładnia bardzo liberalna, szczególnie w odniesieniu do przypadków wybudowania obiektu na podstawie nieważnego pozwolenia. Przyjmuje się bowiem powszechnie, iż stwierdzenie nieważności decyzji powoduje, że decyzja jest nieważna z mocy samego prawa od daty jej wydania. W sytuacji stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę oznacza to, iż pozwolenie od dnia jego wydania nie wywołało skutków prawnych. W konsekwencji należałoby przyjąć, że wybudowana w oparciu o to pozwolenie inwestycja jest samowolą budowlaną. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, taka interpretacja nie dałaby się jednak pogodzić z elementarnym poczuciem sprawiedliwości (Por. np. Wyrok NSA z dnia 12 maja 1998 r., IV SA 1419/96, LEX 43264).

Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości>>

Rozbiórka wykluczona

Przyjęta w orzecznictwie wykładania przesądza o tym, że w przypadku stwierdzenia nieważności lub uchylenia pozwolenia na budowę, organy nie mogą wobec inwestora, który zrealizował na podstawie takiego pozwolenia inwestycję zastosować sankcji z art. 48 upb polegającej na orzeczeniu nakazu rozbiórki albo legalizacji obiektu budowlanego. (Por. np. Wyrok NSA z dnia 13 marca 2008 r., II OSK 228/07, niepubl.).

Jeśli inwestor ukończy roboty budowlane przed uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności uchylonego mu pozwolenia, do robót tych należy stosować art. 50 i 51 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z tymi przepisami, gdyby wybudowany obiekt naruszał obowiązujące przepisy, organ nadzoru budowlanego mógłby nałożyć na inwestora obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.

Tylko w przypadku niewywiązania się przez inwestora z tego obowiązku, bądź w sytuacji, w której roboty nie mogłyby być doprowadzone do stanu zgodnego z prawem, można by nakazać rozbiórkę obiektu lub jego części.

 

Agata Legat

Kancelaria Dr Krystian Ziemski & Partners

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA