Kategorie

Prawo budowlane

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od niedawna temat oczek wodnych i stawów cieszy się większym zainteresowaniem. Sprawdzamy, czy budowa takich zbiorników wodnych jest skomplikowana pod względem formalnym.
W dniu 31 marca 2020 r. weszło w życie większość przepisów ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja specustawy zawiera istotne regulacje dotyczące stosowania przepisów Prawa budowlanego oraz innych ustaw regulujących proces inwestycyjny.
Ułatwiony dostęp do danych planistycznych przy pomocy internetu (cyfryzacja dokumentów planistycznych), przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego oraz upowszechnienie zbiorów danych przestrzennych dotyczących dokumentów planistycznych. Takie mają być efekty uchwalonej 13 lutego 2020 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (w tym m.in. Prawa budowlanego). Większość przepisów tej ustawy ma wejść w życie 3 miesiące od daty publikacji w Dzienniku Ustaw.
Decyzja o stwierdzeniu wydania decyzji z naruszeniem prawa różni się zasadniczo od decyzji stwierdzającej nieważność nie tylko na gruncie prawa administracyjnego, lecz również rodzi inne skutki w sferze stosunków cywilnoprawnych. Pierwsza z nich bowiem umożliwia odzyskanie korzyści majątkowej uzyskanej kosztem innej osoby bez podstawy prawnej, co stanowi konieczną przesłankę powstania zobowiązania z bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 k.c.). Druga z kolei uzasadnia wystąpienie z roszczeniem odszkodowawczym z tytułu czynu niedozwolonego (art.417<sup>1</sup> § 2 k.c.). Wyrok Sądu Najwyższego zapadł na tle następującego stanu prawnego i faktycznego.
Nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego lub jego części obarczone jest sankcją w postaci kary pieniężnej. Wątpliwości budzi jednak kwestia, czy kara ta dotyczy także obiektów zrealizowanych bez pozwolenia na budowę lub zgłoszenia (w ramach tzw. samowoli budowlanej).
Przepisy obowiązującego prawa tworzą dwie odrębne procedury dotyczące samowoli budowanych polegających na budowie obiektu budowlanego, uregulowane w art. 48-49 i art. 49b prawa budowlanego. Najnowszy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, z racji podobieństwa owych procedur, zakłada ich ujednolicenie i stworzenie jednej wspólnej procedury uwzględniającej występujące obecnie różnice.
Kolejne zmiany w ustawie Prawo budowlane już niedługo. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego przepisy o ograniczeniach uprawnień budowlanych zostaną przeniesione do ustawy.
Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego to jeden z instrumentów polityki przestrzennej. Zasadniczo powinien to być instrument uzupełniający względem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W praktyce jednak w wielu gminach bywa inaczej. Taki stan należy ocenić negatywnie, ponieważ tylko plan miejscowy pozwala w pełni chronić ład przestrzenny. Ponadto posługiwanie się decyzją o ustaleniu inwestycji celu publicznego rodzi wiele problemów.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Co się zmieni?
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego z 7 kwietnia 2017 r. wprowadziła wiele nowych instytucji i rozwiązań prawnych. Duża część nowych przepisów ma charakter ramowy. To zaś powoduje trudność w ich dostosowaniu do rozwiązań obowiązujących w ustawach szczególnych. Ponadto sytuacja, w której mamy do czynienia zdublowaniem się rozwiązań w ustawie ogólnej oraz w ustawach szczegółowych, wprowadza chaos zamiast porządkować stan prawny wokół postępowań administracyjnych.
Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi albo jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości zmieniło się już w styczniu 2017 r. Jak interpretować obecnie obowiązujące przepisy?
Czy nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wpłynie na zasady wydawania pozwolenia na budowę? Okazuje się, że tak. Najważniejszą zmianą ma być uniknięcie przewlekłości rozpatrywania spraw. Na uwagę zasługuje również wprowadzenie zasady przyjaznej interpretacji prawa. Dzięki tej zasadzie przepisy, które są niejednoznacznie sformułowane należy interpretować na korzyść stron.
Trwają prace nad nowym Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, który zakłada zlikwidowanie prawnych i proceduralnych barier realizacji inwestycji. Kodeks zastąpi kilka obowiązujących obecnie ustaw: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawo budowlane, specustawy branżowe, a także część ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi wprowadza nowe zasady udzielania zamówień w drodze umów koncesji. Ustawa ma na celu implementację do polskiego prawa dyrektywy koncesyjnej. Część przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem kilku artykułów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Resort infrastruktury i budownictwa opracował projekt kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Projekt zakłada wprowadzenie sześciu kategorii inwestycji i jedną zintegrowaną zgodę inwestycyjną.
Od wakacji 2015 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy Prawo Budowlane. Zmiany w prawie budowlanym niosą za sobą dodatkowe obciążenia w podatku od nieruchomości.
Nowela Prawa budowlanego znosi wymóg uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę domu jednorodzinnego. Rozwiązanie to dotyczy budynków, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej inwestycją, czyli w sytuacji, w której dom nie jest uciążliwy dla sąsiadów.
Założenia do kodeksu budowlanego mają trafić do konsultacji społecznych na początku 2015 roku. Projekt kodeksu budowlanego został poszerzony o kwestie planistyczne.
Proponowane zmiany ustawy - Prawo budowlane zakładają zniesienie wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę domu jednorodzinnego. Takie rozwiązanie ma dotyczyć budynków, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej inwestycją, czyli tych, które nie jest uciążliwy dla sąsiadów.
Zmianie ulegną m.in. zasady przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych o nadanie uprawnień budowlanych oraz wysokości opłat za te postępowania. Nowe przepisy wejdą w życie 10 sierpnia 2014 r.
Termin zgłaszania przez obywateli i inne uprawnione podmioty żądania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości upłynie dnia 31 grudnia 2012 r.
Z pewnością w wielu gminach w najbliższym czasie podjęta zostanie dyskusja w przedmiocie potrzeby modernizacji lub budowy wałów ochronnych czy też zwiększania sztucznej retencji wód. W tym kontekście warto przyjrzeć się przepisom regulującym prawnopodatkowy status wałów przeciwpowodziowych i zbiorników retencyjnych w podatku od nieruchomości.
Pomimo tego, że zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane (upb), przyznane pozwoleniem na budowę uprawnienie do rozpoczęcia robót budowlanych przysługuje inwestorowi przez trzy lata od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności (po tym terminie pozwolenie wygasa), dotychczasowe orzecznictwo sadów administracyjnych przekonuje, że warto budować jak najszybciej.
7 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami [dalej: „ugn”] oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja eliminuje wątpliwości interpretacyjne pojawiające się na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, a poprzez zmiany w przepisach regulujących wywłaszczenie nieruchomości ma wpłynąć na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego.
Legalizacja samowoli budowlanej nie jest już uzależniona od legitymowania się przez Inwestora, w dniu wszczęcia postępowania, ostateczną decyzją o warunkach zabudowy. W konsekwencji, również po wszczęciu tegoż postępowania Inwestor może ubiegać się o uzyskanie wymienionej decyzji.
Rekordowe w historii spraw przeciwko Polsce odszkodowanie, bo wynoszące aż 247 tys. euro, zasądził Trybunał w Strasburgu na rzecz prywatnych właścicieli, którzy musieli na własny koszt wybudować i utrzymywać na swojej nieruchomości ogólnodostępną drogę.
Prowadzenie robót budowlanych bez pozwolenia jest samowolą budowlaną, co skutkuje obowiązkiem rozbiórki nielegalnie wzniesionej budowli. W pewnych wypadkach przepisy dopuszczają jednak możliwość legalizacji samowoli budowlanej - po wniesieniu opłaty legalizacyjnej.
Na co zwracać uwagę, nabywając lokal (budynek mieszkalny), który zamierzamy zaadaptować na lokal o innym przeznaczeniu?