REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewoźnicy zapłacą za nielegalnych imigrantów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wschodniej granicy powróci mały ruch graniczny zgodnie z wymogami UE. Jeżeli przewoźnik przewiezie cudzoziemca bez wizy, pokryje koszty pobytu. Przewoźnicy lądowi nie są służbami uprawnionymi do kontroli dokumentów.

Na wschodniej granicy Polski powróci mały ruch graniczny zgodnie z unijnymi wymogami. Jeżeli władze odmówią cudzoziemcowi wjazdu na terytorium Polski, koszty jego pobytu pokryje przewoźnik, który wwiózł go bez wymaganych dokumentów.

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o cudzoziemcach, który wprowadza do polskiego prawa unijne regulacje w zakresie małego ruchu granicznego oraz wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu cudzoziemców.

- Uproszczony ruch graniczny został zniesiony w lipcu 2003 r. w ramach przygotowań do wejścia Polski do Unii Europejskiej. Od tamtej pory dokumentami uprawniającymi obywateli tych państw do wjazdu na terytorium RP są paszport i ważna wiza - informuje porucznik Maciej Pietraszczyk ze Straży Granicznej.

Transport lotniczy i morski

REKLAMA

Projekt nakłada też na przewoźników obowiązek pokrycia kosztów pobytu cudzoziemca w Polsce do czasu jej opuszczenia, jeśli odmówiono mu wjazdu na terytorium Polski. Przesłanką będzie samo przywiezienie cudzoziemca do granicy. Zdaniem części przewoźników nakładanie na nich takiej odpowiedzialności jest bezzasadne.

- Przepis taki może spowodować nawet upadek mniejszych czy średnich firm przewozowych, bo koszty utrzymania takiej osoby to nadzwyczajne straty dla przewoźnika - obawia się Iwona Masłowska, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Twórcy projektu jednak uspokajają, że zmiana obejmie tylko przewoźników morskich i lotniczych. Wskazują, że regulacja taka wynika z przepisów unijnych, umów międzynarodowych oraz uchwał Organizacji Lotnictwa Cywilnego.

- Pasażerowie przewoźników lądowych bez wymaganych dokumentów zostaną zatrzymani na granicy, więc nie powstanie obowiązek pokrycia kosztów ich utrzymania w Polsce - wyjaśnia Rafał Rogala, szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, gdzie powstał projekt.

Przygraniczne regulacje

REKLAMA

Projekt wprowadza do polskiego prawa możliwość podróżowania na zasadach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach Unii, uregulowanych w Dyrektywie 1931/2006 Parlamentu Europejskiego. Przygotowane w resorcie spraw wewnętrznych i administracji przepisy określają warunki wydania, cofnięcia i unieważnienia zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu. Aktualnie na granicy wschodniej Polski (a zewnętrznej Unii) z Rosją, Białorusią i Ukrainą obowiązuje jedynie ruch paszportowy.

Projekt stanowi, że cudzoziemiec będzie obowiązany złożyć wniosek o zezwolenie na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu na urzędowym formularzu. Będzie musiał przedstawić w nim powody takiego przekraczania granicy oraz dokumenty na potwierdzenie danych z wniosku, w szczególności wykazujące miejsce stałego zamieszkania w strefie przygranicznej.

- Należy podkreślić, że Polska już teraz w zawieranych umowach o małym ruchu granicznym, np. z Ukrainą, stosuje maksymalnie duże limity rozumienia takiej strefy przygranicznej, bo do 50 km. Zasadą w Unii jest 30 km - wyjaśnia Tomasz Lipski, dyrektor departamentu legalizacji pobytu i wykazu cudzoziemców w urzędzie.

Jeśli po uzyskaniu zezwolenia cudzoziemcy przebywaliby poza strefą przygraniczną, będzie można ich ukarać grzywną. Ewentualny obowiązek konwojowania cudzoziemca do granicy przejęłaby Straż Graniczna (obecnie Policja). Projekt zakłada też sprawniejsze postępowanie w stosunku do cudzoziemca przebywającego za granicą. Polski organ otrzymał bowiem prawo wystąpienia do konsula o przesłuchanie stron, świadków i biegłych w kraju pochodzenia cudzoziemca.

Sporne przepisy

Już teraz przewoźnicy morscy i lotniczy mają obowiązek upewnić się, że cudzoziemiec zamierzający wjechać do Polski posiada wizę lub inny ważny dokument uprawniający do wjazdu. Mają też obowiązek odwieźć go do kraju, z którego go przywieźli lub w którym wystawiono dokument podróży (ewentualnie do kraju, który go przyjmie), jeśli cudzoziemcowi odmówiono wjazdu. Nowa regulacja dodaje koszty pobytu cudzoziemca.

Zdaniem Jakuba Mielniczuka z Biura Prasowego PLL LOT w pojedynczych przypadkach taki przepis może oznaczać zwiększenie kosztów linii lotniczej.

- Jednak sytuacje, w których ktoś bez wymaganych (bądź ważnych) dokumentów znajdzie się na lotnisku w Polsce, są incydentalne. Zdarzają się na tyle rzadko, że nie mają wpływu na działalność LOT-u - mówi Jakub Mielniczuk.

Jak wskazuje, odpowiednie działania są podejmowane podczas odprawy. Agent handlingowy, który w porcie lotniczym odprawia pasażera, sprawdza, czy posiada on wszystkie wymagane dokumenty (np. paszport, wiza) uprawniające go do wjazdu na teren RP. Każdy pasażer jest zobligowany do posiadania ważnego dokumentu podróży.

Obawy przewoźników

Podobnych przepisów obawiają się jednak przewoźnicy lądowi. Ich zdaniem byłoby to absurdalne, gdyż nie są oni służbami mundurowymi uprawnionymi do kontroli dokumentów, a klient może kupić bilet elektronicznie i wtedy nie można sprawdzić jego dokumentów przy kupnie.

- Ponadto kierowca czy piloci wycieczek nie są przeszkoleni w zakresie kontroli oryginalności dokumentów, a autokary nie są wyposażone w urządzenia potwierdzające zgodność danych oraz oryginalność dokumentów i wstemplowanych wiz - uzasadnia prezes Iwona Masłowska.

Autorzy projektu podkreślają jednak, że nowelizacja tych przewoźników nie obejmie.

 

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA