REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewoźnicy zapłacą za nielegalnych imigrantów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wschodniej granicy powróci mały ruch graniczny zgodnie z wymogami UE. Jeżeli przewoźnik przewiezie cudzoziemca bez wizy, pokryje koszty pobytu. Przewoźnicy lądowi nie są służbami uprawnionymi do kontroli dokumentów.

Na wschodniej granicy Polski powróci mały ruch graniczny zgodnie z unijnymi wymogami. Jeżeli władze odmówią cudzoziemcowi wjazdu na terytorium Polski, koszty jego pobytu pokryje przewoźnik, który wwiózł go bez wymaganych dokumentów.

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o cudzoziemcach, który wprowadza do polskiego prawa unijne regulacje w zakresie małego ruchu granicznego oraz wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu cudzoziemców.

- Uproszczony ruch graniczny został zniesiony w lipcu 2003 r. w ramach przygotowań do wejścia Polski do Unii Europejskiej. Od tamtej pory dokumentami uprawniającymi obywateli tych państw do wjazdu na terytorium RP są paszport i ważna wiza - informuje porucznik Maciej Pietraszczyk ze Straży Granicznej.

Transport lotniczy i morski

REKLAMA

Projekt nakłada też na przewoźników obowiązek pokrycia kosztów pobytu cudzoziemca w Polsce do czasu jej opuszczenia, jeśli odmówiono mu wjazdu na terytorium Polski. Przesłanką będzie samo przywiezienie cudzoziemca do granicy. Zdaniem części przewoźników nakładanie na nich takiej odpowiedzialności jest bezzasadne.

- Przepis taki może spowodować nawet upadek mniejszych czy średnich firm przewozowych, bo koszty utrzymania takiej osoby to nadzwyczajne straty dla przewoźnika - obawia się Iwona Masłowska, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Twórcy projektu jednak uspokajają, że zmiana obejmie tylko przewoźników morskich i lotniczych. Wskazują, że regulacja taka wynika z przepisów unijnych, umów międzynarodowych oraz uchwał Organizacji Lotnictwa Cywilnego.

- Pasażerowie przewoźników lądowych bez wymaganych dokumentów zostaną zatrzymani na granicy, więc nie powstanie obowiązek pokrycia kosztów ich utrzymania w Polsce - wyjaśnia Rafał Rogala, szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, gdzie powstał projekt.

Przygraniczne regulacje

REKLAMA

Projekt wprowadza do polskiego prawa możliwość podróżowania na zasadach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach Unii, uregulowanych w Dyrektywie 1931/2006 Parlamentu Europejskiego. Przygotowane w resorcie spraw wewnętrznych i administracji przepisy określają warunki wydania, cofnięcia i unieważnienia zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu. Aktualnie na granicy wschodniej Polski (a zewnętrznej Unii) z Rosją, Białorusią i Ukrainą obowiązuje jedynie ruch paszportowy.

Projekt stanowi, że cudzoziemiec będzie obowiązany złożyć wniosek o zezwolenie na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu na urzędowym formularzu. Będzie musiał przedstawić w nim powody takiego przekraczania granicy oraz dokumenty na potwierdzenie danych z wniosku, w szczególności wykazujące miejsce stałego zamieszkania w strefie przygranicznej.

- Należy podkreślić, że Polska już teraz w zawieranych umowach o małym ruchu granicznym, np. z Ukrainą, stosuje maksymalnie duże limity rozumienia takiej strefy przygranicznej, bo do 50 km. Zasadą w Unii jest 30 km - wyjaśnia Tomasz Lipski, dyrektor departamentu legalizacji pobytu i wykazu cudzoziemców w urzędzie.

Jeśli po uzyskaniu zezwolenia cudzoziemcy przebywaliby poza strefą przygraniczną, będzie można ich ukarać grzywną. Ewentualny obowiązek konwojowania cudzoziemca do granicy przejęłaby Straż Graniczna (obecnie Policja). Projekt zakłada też sprawniejsze postępowanie w stosunku do cudzoziemca przebywającego za granicą. Polski organ otrzymał bowiem prawo wystąpienia do konsula o przesłuchanie stron, świadków i biegłych w kraju pochodzenia cudzoziemca.

Sporne przepisy

Już teraz przewoźnicy morscy i lotniczy mają obowiązek upewnić się, że cudzoziemiec zamierzający wjechać do Polski posiada wizę lub inny ważny dokument uprawniający do wjazdu. Mają też obowiązek odwieźć go do kraju, z którego go przywieźli lub w którym wystawiono dokument podróży (ewentualnie do kraju, który go przyjmie), jeśli cudzoziemcowi odmówiono wjazdu. Nowa regulacja dodaje koszty pobytu cudzoziemca.

Zdaniem Jakuba Mielniczuka z Biura Prasowego PLL LOT w pojedynczych przypadkach taki przepis może oznaczać zwiększenie kosztów linii lotniczej.

- Jednak sytuacje, w których ktoś bez wymaganych (bądź ważnych) dokumentów znajdzie się na lotnisku w Polsce, są incydentalne. Zdarzają się na tyle rzadko, że nie mają wpływu na działalność LOT-u - mówi Jakub Mielniczuk.

Jak wskazuje, odpowiednie działania są podejmowane podczas odprawy. Agent handlingowy, który w porcie lotniczym odprawia pasażera, sprawdza, czy posiada on wszystkie wymagane dokumenty (np. paszport, wiza) uprawniające go do wjazdu na teren RP. Każdy pasażer jest zobligowany do posiadania ważnego dokumentu podróży.

Obawy przewoźników

Podobnych przepisów obawiają się jednak przewoźnicy lądowi. Ich zdaniem byłoby to absurdalne, gdyż nie są oni służbami mundurowymi uprawnionymi do kontroli dokumentów, a klient może kupić bilet elektronicznie i wtedy nie można sprawdzić jego dokumentów przy kupnie.

- Ponadto kierowca czy piloci wycieczek nie są przeszkoleni w zakresie kontroli oryginalności dokumentów, a autokary nie są wyposażone w urządzenia potwierdzające zgodność danych oraz oryginalność dokumentów i wstemplowanych wiz - uzasadnia prezes Iwona Masłowska.

Autorzy projektu podkreślają jednak, że nowelizacja tych przewoźników nie obejmie.

 

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

REKLAMA