REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nowe przepisy dotyczące nieruchomości wpłynęły na funkcjonowanie samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AJ

REKLAMA

Jakie są możliwości dostosowania prawa miejscowego do nowych zasad określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami? Jakie problemy dla jednostek samorządu wiążą się z obowiązkiem ujawnienia w księgach wieczystej prawa własności nieruchomości?

ANDRZEJ PORAWSKI

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor Biura Związku Miast Polskich

Zmieniając przepisy dotyczące ustalania zasad zbywania i dzierżawy nieruchomości komunalnych nałożono automatycznie na samorządy obowiązek zmian uchwał organów stanowiących. W tym kontekście ustalenie terminu wejścia w życie ustawy na 30 dni po jej ogłoszeniu jest świadectwem braku znajomości zasad funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Organ wykonawczy musi przygotować projekt uchwały, następnie podlega ona konsultacji (np. z jednostkami pomocniczymi) i opiniowaniu w komisjach rady (zgodnie ze statutem gminy, powiatu albo województwa), a następnie jest kierowana na sesję rady (sejmiku). Normalnie taka procedura (i to prowadzona bez zbędnej zwłoki) wymaga co najmniej trzech miesięcy. Skoro ustawa weszła w życie w październiku 2007 r., to od tego dnia powinna być stosowana (także w prawie miejscowym i w praktyce urzędników samorządowych). Przy obowiązujących procedurach samorządy nie mogły oczywiście wprowadzić niezbędnych zmian w ciągu zaledwie 30 dni.

Niektórzy przedstawiciele miast sugerują również, że zmiany reguł dotyczących zasad sprzedaży i dzierżawienia nieruchomości nie były potrzebne, skoro przez tyle lat obowiązywały dotychczasowe reguły, a ich stosowanie nie rodziło żadnych problemów. Jednak są też inne głosy wskazujące na to, że zmiany spowodowały ujednolicenie systemu i doprowadzenie do tego, że stanowi on dziś logiczną całość. Całość, która polega w największym uogólnieniu na tym, że organ stanowiący ustala zasady, a organ wykonawczy na ich podstawie podejmuje wszystkie decyzje jednostkowe.

REKLAMA

W obecnych miesiącach najpoważniejszy problem, związany z zarządzaniem nieruchomościami przez samorządy (w tym także tymi, które są własnością Skarbu Państwa, a nie tylko danej jednostki), dotyczy kwestii ujawniania w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Na starostów (i prezydentów miast na prawach powiatu) nałożono w zasadzie nierealne do wykonania w wyznaczonym czasie obowiązki, gdy tymczasem uczestnikami tych działań są także inne rodzaje administracji publicznej (administracja rządowa, archiwa państwowe oraz sądy). Trzeba podkreślić, że nieujawnienie w księgach wieczystych własności publicznej dotyczy dziś w większości przypadków nie opieszałości urzędników, ale przede wszystkim nieuregulowanych stanów prawnych (będących efektem bardzo wielu okoliczności niezależnych od samorządu terytorialnego). W dodatku trzeba podkreślić, że ustawa ta, wprowadzając olbrzymie zadanie do wykonania w krótkim czasie, nie przewidziała na ten cel żadnych środków finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AJ

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 173, poz. 1218).

Ustawa z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 191, poz. 1365).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

REKLAMA

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

REKLAMA