REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządowa konkurencja dla PKP już od nowego roku

Wioletta Kępka

REKLAMA

REKLAMA

Koleje Mazowieckie staną się wyłączną własnością władz województwa. Poza udziałami w spółce samorząd odkupi od PKP Przewozy Regionalne także tabor niezbędny do samodzielnego świadczenia usług przewozowych.

Koleje Mazowieckie powstały 29 lipca 2004 r. jako spółka samorządu województwa (51 proc. udziałów) i PKP Przewozy Regionalne (49 proc.). Władze regionu zapewniły finansowanie niezbędnych inwestycji i funkcjonowania spółki, natomiast PKP PR, jako swój wkład miały przekazać tabor. Niestety, przez trzy lata istnienia firmy nie wywiązały się z tego zobowiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Stało się wręcz odwrotnie, zamiast taboru przewoźnik zażądał od Kolei Mazowieckich (KM) opłat za jego dzierżawę. Miesięczny czynsz dzierżawny wynosił ok. 1,5 mln zł (ok. 18 mln zł rocznie).

Wiosną br., gdy PKP PR zażądały natychmiastowej spłaty zaległych zobowiązań, spółce KM groziło bankructwo. Wspólnikom udało się jednak podpisać porozumienia i odroczyć płatność w czasie.

Minister się zgadza

Żeby podobne sytuacje już się nie wydarzyły, a samorząd mógł samodzielnie decydować o losie spółki, którą tak naprawdę sam finansuje, władze Mazowsza wystąpiły do ministra skarbu o wyrażenie zgody na odkupienie od PKP PR udziałów w KM oraz taboru niezbędnego do prowadzenia przewozów.

REKLAMA

Ministerstwo Skarbu Państwa 9 listopada br. wydało zgodę na odkupienie przez Samorząd Województwa Mazowieckiego od PKP PR 184 pociągów typu Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT) oraz pozostałych jeszcze w rękach przewoźnika 5 proc. udziałów w spółce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po sfinalizowaniu umowy władze regionu zostaną więc wyłącznym właścicielem Kolei Mazowieckich.

- Decyzję tą można uznać za najważniejsze wydarzenie w dziejach Kolei Mazowieckich. Od początku istnienia spółka nie dysponowała bowiem własnym taborem kolejowym, dzierżawiąc 184 pociągi typu EZT od drugiego wspólnika spółki - PKP PR - twierdzi Waldemar Kuliński, przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Koleje Mazowieckie. - Uniemożliwiało to przeprowadzanie gruntownej modernizacji składów (każda, nawet drobna zmiana w taborze wymagała zgody obu współwłaścicieli) oraz narażało spółkę na koszty niewspółmierne do wartości pojazdów.

Potrzebna jeszcze zgoda UOKiK

Za udziały PKP PR w spółce Koleje Mazowieckie samorząd zapłaci ok. 1,2 mln zł, natomiast tabor będzie kosztował ok. 175,5 mln zł. Należność za pociągi ma być rozłożona na trzy raty, a ostatnia z nich zostanie zapłacona w czerwcu 2009 r.

Środki te mają pochodzić z budżetu samorządu oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego.

- Trzeba pamiętać, że w związku z organizacją EURO 2012, oprócz stadionów, Mazowsze musi mieć dobrze funkcjonującą sieć drogową oraz kolejową. W tym kontekście decyzja ministra skarbu jest dla nas szczególnie ważna. Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce, samorząd województwa będzie mógł sprawniej i efektywniej zarządzać Kolejami Mazowieckimi. To również szansa na przeprowadzenie modernizacji taboru - przekonuje Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. - Obniży to również zdecydowanie koszty związane z funkcjonowaniem Kolei Mazowieckich.

Jednak by samorząd mógł odkupić udziały i tabor, konieczna jest jeszcze zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wniosek w tej sprawie został już złożony.

- Zwykle na taką decyzję czeka się około 2 miesięcy. Mamy jednak nadzieję, że w tym przypadku uda nam się uzyskać ją w ciągu miesiąca - uważa Marta Milewska, rzecznik prasowy marszałka województwa mazowieckiego.

Oznacza to, że KM staną się w 100 proc. samorządowe jeszcze przed końcem roku.

Oferta dla innych województw

Powstanie tak dużego konkurenta dla PKP może mieć znaczenie nie tylko dla Mazowsza. Samorządowa spółka może bowiem z czasem oferować swoje usługi także innym (zwłaszcza sąsiednim) województwom.

Przypadki uruchamiania połączeń międzywojewódzkich już się w historii KM zdarzały, ale każdorazowo potrzebna do tego była zgoda PKP. Monopolista wydawał ją tylko wtedy, gdy usługi KM nie stanowiły dla niego konkurencji. Teraz się to zmieni. Przewoźnik samorządowy będzie sam decydował, jakie usługi i komu zaoferuje.

Wioletta Kępka

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA