REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządowa konkurencja dla PKP już od nowego roku

Wioletta Kępka

REKLAMA

REKLAMA

Koleje Mazowieckie staną się wyłączną własnością władz województwa. Poza udziałami w spółce samorząd odkupi od PKP Przewozy Regionalne także tabor niezbędny do samodzielnego świadczenia usług przewozowych.

Koleje Mazowieckie powstały 29 lipca 2004 r. jako spółka samorządu województwa (51 proc. udziałów) i PKP Przewozy Regionalne (49 proc.). Władze regionu zapewniły finansowanie niezbędnych inwestycji i funkcjonowania spółki, natomiast PKP PR, jako swój wkład miały przekazać tabor. Niestety, przez trzy lata istnienia firmy nie wywiązały się z tego zobowiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Stało się wręcz odwrotnie, zamiast taboru przewoźnik zażądał od Kolei Mazowieckich (KM) opłat za jego dzierżawę. Miesięczny czynsz dzierżawny wynosił ok. 1,5 mln zł (ok. 18 mln zł rocznie).

Wiosną br., gdy PKP PR zażądały natychmiastowej spłaty zaległych zobowiązań, spółce KM groziło bankructwo. Wspólnikom udało się jednak podpisać porozumienia i odroczyć płatność w czasie.

Minister się zgadza

Żeby podobne sytuacje już się nie wydarzyły, a samorząd mógł samodzielnie decydować o losie spółki, którą tak naprawdę sam finansuje, władze Mazowsza wystąpiły do ministra skarbu o wyrażenie zgody na odkupienie od PKP PR udziałów w KM oraz taboru niezbędnego do prowadzenia przewozów.

REKLAMA

Ministerstwo Skarbu Państwa 9 listopada br. wydało zgodę na odkupienie przez Samorząd Województwa Mazowieckiego od PKP PR 184 pociągów typu Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT) oraz pozostałych jeszcze w rękach przewoźnika 5 proc. udziałów w spółce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po sfinalizowaniu umowy władze regionu zostaną więc wyłącznym właścicielem Kolei Mazowieckich.

- Decyzję tą można uznać za najważniejsze wydarzenie w dziejach Kolei Mazowieckich. Od początku istnienia spółka nie dysponowała bowiem własnym taborem kolejowym, dzierżawiąc 184 pociągi typu EZT od drugiego wspólnika spółki - PKP PR - twierdzi Waldemar Kuliński, przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Koleje Mazowieckie. - Uniemożliwiało to przeprowadzanie gruntownej modernizacji składów (każda, nawet drobna zmiana w taborze wymagała zgody obu współwłaścicieli) oraz narażało spółkę na koszty niewspółmierne do wartości pojazdów.

Potrzebna jeszcze zgoda UOKiK

Za udziały PKP PR w spółce Koleje Mazowieckie samorząd zapłaci ok. 1,2 mln zł, natomiast tabor będzie kosztował ok. 175,5 mln zł. Należność za pociągi ma być rozłożona na trzy raty, a ostatnia z nich zostanie zapłacona w czerwcu 2009 r.

Środki te mają pochodzić z budżetu samorządu oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego.

- Trzeba pamiętać, że w związku z organizacją EURO 2012, oprócz stadionów, Mazowsze musi mieć dobrze funkcjonującą sieć drogową oraz kolejową. W tym kontekście decyzja ministra skarbu jest dla nas szczególnie ważna. Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce, samorząd województwa będzie mógł sprawniej i efektywniej zarządzać Kolejami Mazowieckimi. To również szansa na przeprowadzenie modernizacji taboru - przekonuje Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. - Obniży to również zdecydowanie koszty związane z funkcjonowaniem Kolei Mazowieckich.

Jednak by samorząd mógł odkupić udziały i tabor, konieczna jest jeszcze zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wniosek w tej sprawie został już złożony.

- Zwykle na taką decyzję czeka się około 2 miesięcy. Mamy jednak nadzieję, że w tym przypadku uda nam się uzyskać ją w ciągu miesiąca - uważa Marta Milewska, rzecznik prasowy marszałka województwa mazowieckiego.

Oznacza to, że KM staną się w 100 proc. samorządowe jeszcze przed końcem roku.

Oferta dla innych województw

Powstanie tak dużego konkurenta dla PKP może mieć znaczenie nie tylko dla Mazowsza. Samorządowa spółka może bowiem z czasem oferować swoje usługi także innym (zwłaszcza sąsiednim) województwom.

Przypadki uruchamiania połączeń międzywojewódzkich już się w historii KM zdarzały, ale każdorazowo potrzebna do tego była zgoda PKP. Monopolista wydawał ją tylko wtedy, gdy usługi KM nie stanowiły dla niego konkurencji. Teraz się to zmieni. Przewoźnik samorządowy będzie sam decydował, jakie usługi i komu zaoferuje.

Wioletta Kępka

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA