REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Kolejowy - projektowane zmiany

B. W.

REKLAMA

Znane są już założenia projektu zmian w ustawie o Funduszu Kolejowym oraz ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prywatne. Projekt został przygotowany przez Ministra Infrastruktury.

Projekt zmian do ustawy o Funduszu Kolejowym

W projekcie możemy przeczytać, iż zgodnie z "Master Planem dla transportu kolejowego w Polsce do 2010 r." rząd polski musi zrobić coś nowego. Tą nowinką ma być stworzenie systemowych rozwiązań dla funkcjonowania kolejnictwa w Polsce.  Z tego też powodu zakłada się, iż stworzenie właściwych warunków systemowych przyniesie postęp w wydawaniu środków z UE.

REKLAMA

Wykorzystanie środków UE na kolej równe zero!

REKLAMA

Z projektu możemy się dowiedzieć m.in., że "do chwili obecnej w ramach POIiŚ nie wydano żadnych środków na realizację inwestycji kolejowych. W 2010 r. optymistycznie należy założyć, że istnieje możliwość realizacji wydatków w ramach Projektów POIiŚ na kwotę ok. 1 mld zł. W latach 2011 – 2014 należy więc wykorzystać w przybliżeniu ok. 7 mld zł, wydać ok. 7 mld zł rocznie – zgodnie z obecnie obowiązującą listą indykatywną".

Nie jest to informacja krzepiąca, tym niemniej miejmy nadzieję, iż osoby odpowiedzialne za wydatkowanie środków z UE na potrzeby sfinansowania niezbędnych inwestycji kolejowych w Polsce, staną na wysokości zadania. Co zrobić by wydawać więcej? Wykorzystać narzędzie, które udało się w autostradach. Minister Infrastruktury wpadł zatem na pomysł, aby z Funduszu Kolejowego zrobić drugi Fundusz Drogowy.

Skąd zatem wziąć pieniądze na wkład własny? Może z Funduszu Kolejowego?

Wydaje się, iż w związku z ww. problemami, warto zainicjować procedury, które doprowadzą do pełnego wykorzystania dostępnych pieniędzy na  inwestycje zaplanowane w ramach programu POIiŚ.  

Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło symulacje możliwości korekty listy inwestycji kolejowych w ramach POIiŚ 2007-2013. Poprzez ten krok dostosowano ją do - jak się wydaje - rzeczywistych możliwości finansowych (zabezpieczeń środków krajowych, pamiętajmy o wkładzie własnym!), które według szacunków MI oszacowano na sumę 26 903,3 mln zł. Koszty kwalifikowane według tych wyliczeń to:  20 666,7 mln zł, a koszty niekwalifikowane: 6 236,7 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Fundusz Kolejowy spłaci zadłużenie PKP>>

Jakie nastąpią zmiany?

Proponowane zmiany do ustawy o funduszu kolejowym:

REKLAMA

1.  Zmiana brzmienia ust. 3 w art. 3 pozwoli na przeznaczenie środków Funduszu na spłatę kredytów i pożyczek wraz z odsetkami oraz innymi kosztami obsługi kredytów i pożyczek zaciąganych przez zarządcę infrastruktury na inwestycję wieloletnie, a także na pokrycie kosztów emisji i wykupu obligacji.  

2.  Propozycja brzmienia przepisu art. 6  ust. 1 oznacza, iż w celu zasilenia Funduszu minister Skarbu Państwa może, w imieniu Skarbu Państwa, na wniosek ministra transportu, przekazać nieodpłatnie temu ministrowi akcje w spółkach publicznych, stanowiące własność Skarbu Państwa,

3.  Kolejna zmiana w projektowanej ustawie polega na dodaniu w ust. 2 możliwości dotyczącej udzielania przez Skarb Państwa gwarancji i poręczeń za zobowiązania Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji.

Oznacza to, iż Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągnąć  kredyty, pożyczki lub emitować obligacje w kraju i za granicą, na rzecz Funduszu Kolejowego. Zebrane w ten sposób środki finansowe przeznaczone będą na finansowanie prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach programu  inwestycyjnego wieloletniego (o  którym mowa w art. 38c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym).

Zmiana powyższa jest wynikiem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Ma ona na celu zapewnienie kompatybilności (spójności) obu aktów a także pozyskanie źródeł na finansowanie inwestycji realizowanych w ramach przedmiotowego programu.

Kolejna zmiana dotyczy ust. 4. Oznacza ona, iż minister finansów wykonuje czynności zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy poręczenia lub gwarancji zawartej pod warunkiem przeznaczenia kredytu, pożyczki lub środków pochodzących z emisji obligacji na finansowanie  prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych.

4.  Dodanie art. 7a określa podstawy prawne dla zaciągania zobowiązań finansowych w postaci kredytu, pożyczki lub emisji obligacji przez zarządcę infrastruktury (np. PKP PLK S.A.) realizującego inwestycje wieloletnie. Na finansowanie prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych za zobowiązania zarządcy infrastruktury z tytułu zaciągniętych  kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji mogą  być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.

5. Zmiana brzmienia ust. 2  w art. 9 polegać będzie na uszczegółowieniu oraz doprecyzowaniu zapisów obecnie obowiązujących  -  związane  są  one ze zmianami, które zostały wyżej szczegółowo omówione.

Co oznaczają proponowane zmiany?

Należy podkreślić, iż zmiana w  ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne  polega na wprowadzeniu wyjątku od zasady, iż poręczeń lub gwarancji nie udziela się podmiotowi, który nie będzie w stanie spłacić swoich zobowiązań.

Projekt ustawy, zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449), powinien wejść w życie po upływie czternastu dni od dnia jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zmiany zaproponowane w omawianych tutaj założeniach oparte są na analizie możliwego i prawdopodobnego ograniczenia wielkości środków budżetowych przeznaczanych na realizację inwestycji kolejowych (problemy budżetowe). Spowolnienie to wymusza na Ministrze Infrastruktury zmianę modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Wzorcem tutaj jest Krajowy Fundusz Drogowy, który finansuje m.in. budowę autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju poprzez emisję obligacji. Podobnie ma być przy inwestycjach kolejowych.

Fundusz Kolejowy musi przejąć na siebie większą rolę finansowania inwestycji na polskich torach, jeżeli plany inwestycyjne tego rządu mają być zrealizowane. Problemem jest jednak cena jaką w przyszłości zapłacą podatnicy (a o tym teraz rząd nie mówi). Obligacja jest długiem, który trzeba będzie jakoś spłacić.

A ile właściwie potrzeba na sfinansowanie projektów kolejowych z POIiŚ? Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany w prawie mają się wiązać z zaciągnięciem zobowiązań przez Skarb Państwa w postaci poręczeń i gwarancji na obsługę potencjalnych kredytów, które mają być zaciągnięte przez Fundusz Kolejowy w wysokości ok. 4,8 mld zł w latach 2010-2015.

Czytaj także: Światełka w kolejowym tunelu>>

Wyniki konsultacji społecznych

W ramach konsultacji społecznych projektowana regulacja została przesłana do prezesa UTK, PKP SA, PKP PLK, Przewozów Regionalnych, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Podmioty te wyraziły poparcie dla projektowanych rozwiązań, bądź nie zgłosiły żadnych uwag.

B.W

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    Min. rolnictwa Cz. Siekierski: Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane

    Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski w dniu 27 lutego 2024 r. w czasie posiedzenia unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), powiedział: – Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane. Komisja Europejska musi zrozumieć protestujących rolników. Rolnicy mówią: nic o nas, bez nas. List przewodniczącego Norberta Linsa pokazuje, że Parlament Europejski też oczekuje szybkich działań.

    Doradca Prezydenta RP: kontrolę nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE

    Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.

    Min. Siekierski: KE narzuciła nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu; musimy zrozumieć protesty rolników. 27 lutego posiedzenie unijnej rady ministrów w Brukseli. 29 lutego rozmowy z rolnikami w Ministerstwie

    Komisja Europejska narzuciła zbyt duże, nieracjonalne, kosztowne wymogi Zielonego Ładu, które miały służyć środowisku, przeciwdziałać zmianom klimatu, a w rzeczywistości doprowadziły do bankructwa wielu gospodarstw - oświadczył w 26 lutego 2024 r. na konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa RP Czesław Siekierski. Wcześniej tego samego dnia, jeszcze będąc w Polsce w czasie konferencji prasowej kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister Siekierski powiedział: Musimy zrozumieć protesty rolników i o to będę zabiegał na jutrzejszym posiedzeniu unijnej rady ministrów w Brukseli.

    REKLAMA

    KPO 2024. Polska nie dostanie wszystkich pieniędzy? Ekspert: 43 inwestycje i ich refinansowanie zagrożone. Konieczna rewizja polskiego KPO

    Zdaniem Łukasza Kościjańczuka, eksperta firmy doradczej CRIDO, ok. 43 inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (z 56 zaplanowanych) może nie zostać zrealizowanych do 31 sierpnia 2026 r, co oznacza, że Polska nie otrzyma refinansowania z UE. Dlatego niezbędna jest rewizja KPO, która - jak oszacował ekspert - może objąć nawet połowę planowanych przedsięwzięć.

    D. Tusk odblokował unijne pieniądze na polskie KPO [137 mld euro, 600 mld zł]. W przyszłym tygodniu dwie ważne decyzje. von der Leyen: Razem będziemy bronić praworządności w całej Europie

    Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oraz premier Belgii Alexander De Croo w piątek 23 lutego 2023 r. rozmawiali w Warszawie z premierem Tuskiem. Przewodnicząca KE poinformowała po spotkaniu, że w przyszłym tygodniu zapadną dwie decyzje ws. funduszy europejskich dla Polski. Uwolnią one do 137 mld euro z funduszu spójności i Funduszu Odbudowy.

    PFRON: Od 1 marca wnioski o samochody dla osób niepełnosprawnych. Dopłata 80% od 150 000 zł albo 85% od 130 000 zł

    Maksymalna wartość samochodu objęta wsparciem wynosi 300 000 zł (osoba niepełnosprawna jest kierowcą) albo 230 000 zł (opiekun jest kierowcą). Muszą to być samochody dostosowane do potrzeb osób korzystających w poruszaniu się wózkiem inwalidzkim.

    Depresja nie wybiera. Ale na dobrostan psychiczny może wpłynąć dieta albo... pies

    23 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją. To dobra okazja do tego, aby przypomnieć sobie, że ta choroba może dotknąć każdego. Gdzie szukać pomocy? Jak poprawić swój dobrostan psychiczny? 

    REKLAMA

    Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2024 roku [Tabela stawek]. Będzie też zmiana dot. dodatków za długoletnią służbę wojskową

    W rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z 16 lutego 2024 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych zostały określone te stawki ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r. Rozporządzenie weszło w życie 21 lutego 2024 r. Od 1 kwietnia 2024 r. będzie też zmiana dot. dodatków za długoletnią służbę wojskową żołnierzy zawodowych.

    Będzie zakaz sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. Już 64% młodzieży miało do czynienia z takimi papierosami

    Aż 64 proc. młodych ludzi miało kontakt z jednorazowymi papierosami elektronicznymi. Czy wkrótce to się skończy? Minister Zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała w środę, że może rozpocząć pracę nad zakazem sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. 

    REKLAMA