Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Światełka w kolejowym tunelu

Przemysław Niewiadomski
ST
Dla polskiego rynku kolejowych przewozów pasażerskich rok 2010 może okazać się przełomowy. Przede wszystkim ze względu na zapowiadane wejście na niego nowych przewoźników oraz – przynajmniej częściową – poprawę stanu torów. Czy tym razem uda się zrealizować te plany?

Na polskim rynku kolejowym już istnieje pewna konkurencja. Niestety, sprowadza się ona w zasadzie do zabierania sobie podobnych grup pasażerów na tych samych trasach przez 2 dominujących przewoźników: Przewozy Regionalne i PKP Intercity oraz do walki pomiędzy nimi na mniej lub bardziej dostępne w rzeczywistości promocje cenowe. Oprócz tych ogólnokrajowych przewoźników funkcjonują też przewoźnicy regionalni. Są to spółki samorządowe:

 

• Koleje Mazowieckie (operujące od 2005 r.),

• Koleje Dolnośląskie (od 2008 r.) oraz

• polsko-brytyjsko-niemieckie konsorcjum Arriva PCC (od 2007 r.), które wygrało ogłoszony przez władze wojewódzkie przetarg na obsługę części połączeń na Kujawach i Pomorzu.

 

Wolę utworzenia własnej spółki kolejowej obsługującej ruch regionalny wyraził też (w styczniu 2010 r.) Zarząd Województwa Śląskiego.

 

Czysto lokalny, ewentualnie aglomeracyjny, charakter mają natomiast: SKM w Warszawie (spółka miejska) i SKM w Trójmieście (spółka PKP) oraz warszawsko-podmiejska WKD (spółka samorządowa), która jednak operuje tylko na jednej linii z jednym odgałęzieniem.

 

Tymczasem już w tym roku możliwe jest wejście na polski rynek poważnej, dużej przewozowej firmy niemieckiej o ogromnym potencjale.

 

Nadchodzi niemiecka konkurencja

 

Na początku stycznia 2010 r. w mediach pojawiła się informacja o możliwości uruchomienia połączeń wewnątrz Polski przez spółkę Kolei Niemieckiej „Deutsche Bahn Polska Sp. z o.o.” (dalej: DB), która najprawdopodobniej jeszcze w tym roku rozpocznie przewozy między Warszawą a Górnym Śląskiem, Trójmiastem, Krakowem i Poznaniem.

 

Obecna już (poprzez inną spółkę: DB Schenker Rail Polska) na polskim rynku przewozów towarowych Kolej Niemiecka planuje rozszerzyć działalność o krajowe przewozy pasażerskie. Prawdopodobnie konkurencyjna działalność rozpocznie się w drugiej połowie tego roku od uruchomienia na wymienionych trasach połączeń dla klientów biznesowych.

 

Oznacza to konkurencję głównie dla PKP Intercity, jednak niewykluczone jest wejście DB również w segment połączeń regionalnych. Związane jest to z koniecznością ogłaszania przez samorządy województw przetargów na regionalne przewozy pasażerskie po wygaśnięciu obecnie obowiązujących umów. W kolejnych przetargach DB na pewno wystartuje.

 

Obecnie, oprócz wspomnianych spółek, na terenie Polski działa też m.in. niemiecki przewoźnik Usedomer Bäderbahn (UBB), obsługujący połączenia na częściowo odtworzonej przedwojennej trasie z terytorium Niemiec do centrum Świnoujścia. Jednak linia ta – kończąca się na wyspie Uznam – nie jest połączona z polską siecią kolejową i wykonywane na niej połączenia nie są kwalifikowane jako wewnętrzne, ponieważ końcowa stacja Świnoujście-Centrum jest jednocześnie jedyną polską stacją na tej linii.

 

Poza tym składy zagranicznych przewoźników już teraz obsługują niektóre trasy międzynarodowe, zabierając pasażerów w komunikacji wewnątrz Polski. Przykładem jest tabor DB Regio, obsługujący trasę Drezno–Wrocław, jednak transport ten odbywa się na podstawie dwustronnej umowy o wykonywaniu przewozów wspólnie wykorzystywanym taborem. Wjeżdżając na polskie terytorium, pociąg ten staje się formalnie pociągiem polskim.

 

Dane Urzędu Transportu Kolejowego

 

Według informacji przekazanych przez Mirosława Antonowicza, Wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego (dalej: UTK), od czerwca 2003 r. do UTK wpłynęły 42 wnioski o udzielenie licencji na wykonywanie przewozu osób na terenie Polski. Wśród wnioskodawców jest również DB. Z informacji UTK wynika jednocześnie, że wszyscy przewoźnicy operujący obecnie na terenie Polski są podmiotami prawa polskiego. Dotyczy to też wnioskującej o licencję DB.

 

Licencja (na wykonywanie przewozów międzynarodowych – przyp. red.) jest ważna na terenie całej Europy. Wydawana jest na podstawie implementacji do prawa polskiego rozwiązań unijnych. Operujący w Polsce przewoźnicy osób posiadają licencje wydane przez polskiego regulatora. Jeżeli podmiot zagraniczny zechce świadczyć międzynarodowe usługi pasażerskie, w informacji o zamiarze musi przedłożyć kopię licencji poświadczoną za zgodność z oryginałem, wydaną przez właściwe władze innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej – tłumaczy Mirosław Antonowicz.

 

W kwestii przewozów krajowych oraz tzw. kabotażowych, Wiceprezes UTK stwierdza, że prawo już umożliwia stosowanie kabotażu, ale on jeszcze nie funkcjonuje. Jednocześnie przewoźnicy powinni pamiętać, że kabotaż może zostać ograniczony, jeśli zostanie naruszona równowaga ekonomiczna świadczenia usług o charakterze publicznym.

 

Należy także pamiętać, że otwarty został jedynie rynek międzynarodowy przewozu osób wraz z prawem do kabotażu. Rynek krajowy nie został otwarty.

 

Nie oznacza to jednak, że nie może nastąpić wejście na ten rynek w formie pośredniej, np. akwizycji, polskiego przewoźnika posiadającego licencje na przewozy osób przez podmiot zagraniczny lub powstania na prawie polskim podmiotu, który będzie się ubiegał o udzielenie licencji zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym – informuje Mirosław Antonowicz.

 

Bez względu jednak na możliwości prawne, rozpoczęcie na polskim rynku działalności przez DB (i wszystkich innych potencjalnych nowych przewoźników) dynamicznie zwiększyłoby konkurencję, przy czym mogłaby wreszcie pojawić się prawdziwa konkurencja jakościowa, a nie – jak dotąd – głównie cenowa.

 

Jakość taboru kolejowego

 

Oprócz kilku dalekobieżnych pociągów kategorii Intercity i Eurocity, nowych składów na linii Warszawa–Łódź oraz szynobusów na wybranych trasach regionalnych tabor polskich przewoźników dalece odbiega od europejskich standardów. Przy czym przeprowadzane remonty i drobne modernizacje nie zastąpią zakupu nowych wagonów.

 

Takie zakupy planują m.in. Koleje Mazowieckie, w miarę nowym taborem dysponują już Koleje Dolnośląskie. Modernizację taboru zapowiadają też m.in. PKP Intercity oraz Przewozy Regionalne, przy czym przy poziomie zadłużenia tego ostatniego przewoźnika ewentualna modernizacja jest możliwa głównie dzięki zakupom taboru przez samorządy wojewódzkie.

 

Potrzebne są też nowe lokomotywy. Tu zwiastunem zmian jest zakup przez PKP Intercity nowoczesnej maszyny Eurosprinter. Lokomotywy te (na razie 2) obsługują obecnie trasę Warszawa–Berlin, a docelowo mają prowadzić składy z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Górnośląskiego Ośrodka Przemysłowego (dalej: GOP). Ich prędkość konstrukcyjna to 230 km/h.

 

Stan linii kolejowych

 

Jednak nawet najlepszy tabor nie będzie spełniał oczekiwań, o ile nie poprawi się stan torów, co umożliwi skrócenie czasu podróży.

 

W Polsce w miarę przyzwoitą prędkość, rzędu 120–140 km/h, można obecnie osiągnąć na trasach z Warszawy do Łodzi oraz Poznania i Szczecina, poza tym z Wrocławia do Poznania i GOP. Do prędkości 160 km/h przystosowana jest tylko prowadząca z Warszawy do Krakowa i GOP Centralna Magistrala Kolejowa (dalej: CMK). Trasa Warszawa–Gdynia po remoncie będzie umożliwiać podróż z prędkością 180 km/h, podobnie jak CMK po modernizacji.

 

Trasy te traktowane są priorytetowo, nie wolno jednak zapominać o tysiącach kilometrów torów służących połączeniom regionalnym i międzyregionalnym.

 

Optymistyczne plany

 

Są też jednak optymistyczne i przy tym realistyczne zapowiedzi poprawy stanu infrastruktury, obejmujące plany remontów ponad tysiąca kilometrów torów, zapowiadane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Mają one zostać zrealizowane wspólnie z samorządami wojewódzkimi, przy wsparciu z funduszy unijnych.

 

Te zapowiedzi, wspomniany remont trasy Warszawa–Gdynia, planowane zwiększenie maksymalnych prędkości na CMK, sukcesywna modernizacja taboru – wszystko to skłania do ostrożnego optymizmu w kwestii rozwoju transportu szynowego w Polsce. Wejście na rynek nowych przewoźników może stać się dodatkowym impulsem dla tego rozwoju i jego dynamiki.

 

Nie powinno się przy tym doprowadzić do likwidacji istniejącego dorobku, w postaci obecnie funkcjonujących przewoźników. Poszczególne spółki kolejowe powinny przemyśleć, na jakim segmencie rynku przewozów chcą oprzeć swoją egzystencję. I przez to wzajemnie uzupełniać swoją ofertę.

 

Prawdopodobnie z czasem (zwłaszcza wobec zadłużenia spółki Przewozy Regionalne) w połączeniach lokalnych i regionalnych coraz większe znaczenie zyskają wojewódzkie spółki kolejowe. Jeśli przyjąłby się „model szwedzki”, polegający na tym, że regionalny przewoźnik kolejowy obsługuje często również komunikację autobusową, pasażerowie zyskaliby dodatkową korzyść w postaci lepszej integracji siatki połączeń i korelacji czasów przejazdu.

 

Wszystko to wymaga spójnej strategii na szczeblu centralnym i w poszczególnych regionach. Jednak każda strategia może pozostać bezwartościowym plikiem papieru, o ile nie towarzyszy jej konsekwencja we wdrażaniu, niezależna od czynników politycznych, układów związkowych, powiązań personalnych itp. Dobrą wskazówką w tym zakresie mogą być słowa Wiceprezesa UTK, którego zdaniem polscy operatorzy powinni szybko się rozwijać, inwestować w tabor, w obsługę klienta po to, by być w pełni przygotowanym do pełnego otwarcia, posiadać możliwości startowania w przejrzystych przetargach na wykonywanie usług ogłaszanych przez organizatorów i je wygrywać, świadcząc usługę na wysokim poziomie po rozsądnej cenie.

 

SŁOWNICZEK

Przewozy kabotażowe polegają na tym, że przewoźnik zarejestrowany za granicą i wykonujący, w ramach przewozów międzynarodowych, przewozy w Polsce ma prawo do zabierania pasażerów ma polskich stacjach.

 

Przemysław Niewiadomski

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Lista przedmiotów w klasie IV szkoły podstawowej w 2022/2023 r.
    Jakich przedmiotów uczą się uczniowie klas IV w roku szkolnym 2022/2023 r.?
    DGP: W 2021 r. NFZ nie wykorzystał 10 mld zł na leczenie Polaków
    Ponad 10 mld zł zostało w budżecie NFZ – tak wynika ze sprawozdania funduszu za 2021 r., do którego dotarł "Dziennik Gazeta Prawna". Płatnik zeszły rok zakończył z rekordowo wysoką kwotą na plusie. Głównym powodem jest nie wykorzystanie dostępnych w budżecie NFZ pieniędzy na leczenie.
    Nowy Program Czyste Powietrze Plus [wnioski od 15 lipca 2022 r.]
    Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa ogłosiła uruchomienie programu Czyste Powietrze Plus. Wskazała na istotną rolę samorządów w programie. Budżet programu "Czyste Powietrze +", to 1,8 mld zł z możliwością zwiększenia tej kwoty przez rząd.
    Wniosek o świadczenie 40 zł za zakwaterowanie bez PESELa uchodźcy [tylko do 15 lipca 2022 r.]
    Tylko do 15 lipca 2022 r. we wnioskach o świadczenie 40 zł za dzień zakwaterowania niepotrzebny jest PESEL uchodźcy. Dotyczy to pomocy udzielanej przed 30 kwietnia 2022 r. Za okres późniejszy PESEL uchodźcy jest niezbędny do prawidłowego rozpoznania wniosku.
    CKE: Maturę zdało 78,2% tegorocznych absolwentów
    Maturę zdało 78,2 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. 15,5 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu – podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
    Od 2024 r. samorządy otrzymają 3 mld zł wpływów budżetu państwa z ryczałtu?
    W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać wpływy z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
    Podręcznik do historii i teraźniejszości dopuszczony do użytku szkolnego [licea i technika, klasy I]
    W wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego resortu edukacji i nauki opublikowano w piątek podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT).
    Nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2022 r. [rozporządzenie]
    Od 1 września zaczną obowiązywać nowe minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zgodnie z projektowanym przez MEiN rozporządzeniem wyniosą one od 3329 zł do 4224 zł.
    MKiDN: do 1 sierpnia wnioski o stypendium do 4000 zł brutto miesięcznie
    Do 1 sierpnia do godz. 16 można składać wnioski w Konkursie o przyznanie stypendiów twórczych oraz stypendiów z zakresu upowszechniania kultury na 2023 r. - poinformowało w poniedziałek MKiDN.
    CKE: Jakie były wyniki na egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.?
    Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 60 % punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 57 %.
    Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej
    Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?
    1 lipca 2022 r. Nowa lista leków refundowanych
    Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje nowy wykaz leków refundowanych, do którego dodano 54 produkty bądź nowe wskazania.
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.