REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie konserwacji oświetlenia niebędącego własnością gminy jako pomoc publiczna

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozwiał wątpliwości dotyczące uznania za pomoc publiczną finansowania modernizacji i konserwacji oświetlenia, niebędącego własnością gminy.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg znajdujących się na terenie gminy.

REKLAMA

Finansowanie kosztów oświetlenia obejmuje:

- wydatki na energię elektryczną,

- koszt budowy i utrzymania punktów świetlnych (m.in. koszt obsługi, konserwacji, modernizacji urządzeń i wymiany wyeksploatowanych opraw)

Oznacza to – pisze UOKiK – że gmina jest zobowiązana do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z budową, instalacją i funkcjonowaniem oświetlenia ulicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Punkt świetlny

REKLAMA

Aby jednak rozwiać wątpliwości dotyczące zakresu finansowania oświetlenia dróg, należy zdefiniować pojęcie punktu świetlnego. Ponieważ prawo nie podaje takowej definicji, UOKiK powołuje się na definicję techniczną wypracowaną w 2001 r. przez Polski Komitet Oświetleniowy Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Uznaje ona za punkt świetlny kompletną oprawę oświetleniową  - czyli kompletne urządzenie służące do rozsyłania, filtrowania lub przekształcania światła wysyłanego przez źródło, zawierające elementy niezbędne do mocowania i ochrony źródła światła, oraz do przyłączenia go do obwodu zasilającego. Zatem słupy oświetleniowe czy kable sterownicze wykraczają już poza zakres definicji punktu świetlnego – dodaje Urząd.

Art. 4 ustawy Prawo energetyczne stanowi, iż do obowiązków przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej należy utrzymywania zdolności urządzeń instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia w energię w sposób ciągły i niezawodny. Czyli przedsiębiorstwo ma dbać o stan urządzeń, instalacji i sieci w takim stopniu w jakim obowiązek ten nie obciąża gminy, a działając w tym zakresie nie potrzebuje zleceń od gminy.

Czytaj także: Kto płaci za oświetlenie dróg krajowych>>

Pomoc publiczna

Według postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wsparcie dla przedsiębiorstwa podlega przepisom o pomocy publicznej o ile łącznie spełnione są następujące warunki:

REKLAMA

- udzielane jest ono przez państwo lub ze środków publicznych (państwo w tym kontekście to także organy administracji publicznej szczebla regionalnego i lokalnego, przedsiębiorstwa publiczne a nawet podmioty prywatne jeśli dysponują środkami publicznymi) – do których zaliczają się także środki pochodzące z budżetu gminy,

- ma charakter selektywny czyli uprzywilejowuje przedsiębiorstwo / -a, lub towar (wsparcie w formie finansowania przez gminy kosztów budowy i utrzymania wyłącznie punktów świetlnych będzie miało charakter selektywny – bo faworyzuje wybraną gałąź gospodarki)

- przedsiębiorstwo otrzymuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych (tzw. test prywatnego inwestora - należy rozważyć czy w analogicznych okolicznościach inwestor prywatny podjąłby taką samą decyzję dotyczącą realizacji inwestycji w takiej samej kwocie i na tych samych warunkach co gmina. Przy czym należy wyłączyć koszty związane z realizacją polityki socjalnej, regionalnej oraz sektorowej – celów tych bowiem inwestor prywatny nie realizuje)

- grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami-członkami UE (wpływ może być nawet tylko potencjalny, jeśli pomoc wzmacnia pozycję przedsiębiorstwa względem jego konkurentów warunek zostanie spełniony)

Właściciele infrastruktury oświetleniowej

UOKiK zwraca uwagę, iż w praktyce istnieje wiele rozwiązań technicznych i własnościowych infrastruktury oświetleniowej.

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest istnienie dwóch odrębnych sieci:

- oświetleniowej - stanowiącej własność gminy

- dystrybucyjnej - stanowiącej własność przedsiębiorstwa.

Tańszy sposób to korzystanie ze wspólnej sieci. Może ona stanowić własność przedsiębiorstwa energetycznego razem z punktami świetlnymi albo możliwe jest umieszczenie gminnych punktów świetlnych na słupach stanowiących własność przedsiębiorstwa:

1)    Infrastruktura własnością gminy

Gmina ma obowiązek finansowania kosztów oświetlenia (wydatki na energię i punkty świetlne). Jeśli w gminie wydzielona jest jednostka lub personel odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury (np wydział lub referat) to do finansowania zadań wynikających z przepisów prawa energetycznego nie mają zastosowania przepisy o pomocy publicznej.

Jeśli gmina nie posiada służb realizujących inwestycje w zakresie infrastruktury oświetleniowej ale jest właścicielem wyodrębnionej jej części, wtedy podmiot świadczący usługi w zakresie pudowy i konserwacji infrastruktury powinien zostać wyłoniony w drodze procedury zamówień publicznych (także wtedy gdy zadania zlecane są jednostkom zależnym od gminy). Jedynie odpowiednio upubliczniona i otwarta procedura konkurencyjna wyłaniania wykonawcy zadania publicznego nie zawiera elementów pomocy publicznej - zaznacza UOKiK.

W celu wykluczenia pomocy publicznej w zakresie dostarczania energii zasilającej punkty świetlne, umowa z przedsiębiorcą energetycznym powinna przewidywać cenę za energię nie wyższą niż rynkowa wartość tej energii powiększonej o rynkowe koszty usługi dystrybucyjnej.

Czytaj także: Będą nowe obowiązki w zakresie efektywności energetycznej>>

2)    Infrastruktura jest własnością przedsiębiorstwa energetycznego

Jeśli jedynie punkty świetlne stanowią własność gminy racjonalne jest powierzenie zadań z zakresu utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwu będącemu dysponentem sieci dystrybucyjnej.

Przedsiębiorstwo energetyczne może być także właścicielem całości urządzeń, gmina nie ma wówczas możliwości zlecania podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. Zadanie eksploatacji punktów świetlnych gmina będzie więc mogła powierzyć innemu podmiotowi tylko za zgodą przedsiębiorstwa.

W tych sytuacjach finansowanie oświetlenia przez gminę powinno następować przy spełnieniu testu prywatnego inwestora. Znaczy to, że gmina zawierając umowę z przedsiębiorcą ekonomicznym zasadniczo osiągnie jakąś korzyść ekonomiczną (np: mniejsze wydatki finansowe od tych które musiałaby ponieść jako właściciel infrastruktury) trzeba byłoby jednak wykazać rzeczywiste wystąpienie oszczędności / korzyści. (UOKiK podkreśla, iż zadania można także realizować w oparciu o przepisy ustawy o PPP)

Jeśli test prywatnego inwestora wykaże korzyść przedsiębiorcy, powinno się uwzględnić przepisy o pomocy publicznej. Finansowanie oświetlenia może wówczas zostać zakwalifikowane, np. jako pomoc de minimis i udzielone zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania przepisów art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379, 28.12.2006).

Pełna treść wyjaśnienia UOKiK-u na stronie www.katowice.rio.gov.pl

samorzad.infor.pl / katowice.rio.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA