REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą nowe obowiązki w zakresie efektywności energetycznej

Paulina Popek

REKLAMA

Przy obecnym nasileniu działań proekologicznych, szczególnie w zakresie oszczędności energii oraz odnawialnych źródeł energii, nie ma chyba podmiotu, który stałby obojętnie wobec tych wyzwań. Tematykę ekologiczną z powodzeniem od lat realizują m.in. samorządy. Obecnie państwo i Unia Europejska stawiają przed nimi nowe wyzwanie – zwiększenie efektywności energetycznej.

Na mocy przyjętego w 2008 roku pakietu klimatycznego państwa Unii Europejskiej zobowiązały się do realizacji do 2020 roku trzech celów (tzw. 3 x 20):

REKLAMA

REKLAMA

1) redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20%,

2) zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym do 20%,

3) zwiększenia efektywności energetycznej o 20%.

REKLAMA

Wyrazem dążenia do realizacji tych celów było przyjęcie Dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG. Implementacji tej dyrektywy do krajowego porządku prawnego służyć ma ustawa o efektywności energetycznej, która obecnie jest przedmiotem prac legislacyjnych – informuje Wojciech Andrzejewski, starszy prawnik w Kancelarii Piszcz, Norek i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jednostki sektora publicznego poprawią efektywność energetyczną>>

Rola jednostek sektora publicznego

Z projektu ustawy o efektywności energetycznej (www.mg.gov.pl) wynika, że modelową rolę w tym zakresie pełnić mają jednostki sektora publicznego, w tym samorządy (m.in. urzędy, szkoły, szpitale itp.). Ich podstawowym zadaniem będzie zaoszczędzenie do 31 grudnia 2015 r. energii finalnej w ilości nie mniejszej niż 1% średniego rocznego zużycia tej energii. W tym celu będą one miały obowiązek zastosować co najmniej jeden z następujących środków:

● zawrzeć umowę z podmiotem realizującym przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, której przedmiotem jest finansowanie tego przedsięwzięcia na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych,

● dokonać zakupu nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim zużyciem energii, po dokonaniu analizy kosztów ich eksploatacji,

● dokonać wymiany eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na takie, o których mowa w poprzednim punkcie, albo ich modernizacji,

● nabyć lub wynająć efektywne energetycznie budynki lub ich części albo dokonać ich modernizacji.

Ostatni obszar działań, dotyczący spełnienia wymagań ustawy o efektywności energetycznej, czyli modernizacji budynków, ma już wypracowane instrumenty finansowe. Dotyczy to m.in. wspierania termomodernizacji lub chociażby programu Zielonych Inwestycji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto również w ramach programów unijnych jednostki administracji publicznej mogą ubiegać się o dofinansowanie na działania, które zmniejszają zużycie energii w budynkach publicznych, będących największym konsumentem energii w Europie – mówi Piotr Pawlak, dyrektor zarządzający BuildDesk Polska.

Projekt ustawy o efektywności energetycznej zobowiązuje także jednostki sektora publicznego do informowania społeczeństwa, za pośrednictwem stron internetowych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej.

Źródła finansowania

Samorządy mogą finansować przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej z kilku źródeł. Głównym z nich są fundusze Unii Europejskiej. W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, który dysponuje budżetem w wysokości ponad 1,7 mld euro, jednym z kluczowych kierunków jest termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej. Także w Regionalnych Programów Operacyjnych przewidziane jest wsparcie na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej dla projektów o wartości poniżej 10 mln zł.

Najnowszym narzędziem finansowym dedykowanym rozwojowi obszarów miejskich jest Inicjatywa JESSICA, zatwierdzona w ramach perspektywy finansowej 2007–2013. Umożliwia ona przede wszystkim większy udział inwestorów prywatnych oraz promowanie partnerstwa publiczno-prywatnego. Obecnie z inicjatywy korzystają trzy województwa w Polsce: wielkopolskie, zachodniopomorskie i śląskie. Jednym z głównych projektów w ramach Inicjatywy JESSICA jest podniesienie efektywności energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii – komentuje Wojciech Andrzejewski.

Ciekawym rozwiązaniem są ponadto przyjęte na Zachodzie tzw. zielone zamówienia publiczne. Jest to mechanizm wprowadzony do powszechnie znanych przepisów o zamówieniach publicznych, który jednym z kryteriów wyboru wykonawcy czyni ochronę środowiska. Zielone zamówienia publiczne zostały wprowadzone do prawa Unii Europejskiej w dyrektywach zamówieniowych:

● 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r., koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych,

● 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

Ważne rozwiązanie

Przedstawione w projekcie ustawy o efektywności energetycznej cele oraz służące im rozwiązania są z pewnością potrzebne, albowiem miasta zużywają 2/3 zapotrzebowania na energię, wytwarzając przy tym do 70% emisji dwutlenku węgla. Wydaje się zatem, że „aktywizowanie” przez ustawodawcę zarówno społeczeństwa, jak i struktur publicznych w zakresie podejmowania działań na rzecz efektywności energetycznej przyniesie wymierne korzyści.

Szkoły, budynki urzędowe czy też instytucje użyteczności publicznej należące do jednostek samorządowych, są jednymi z najbardziej energochłonnych obiektów. Średnie wartości wskaźników energii pierwotnej (EP) wynoszą około 260 kWh/m2/rok. Obok szpitali (EP na poziomie ponad 500 kWh/m2/rok) są to obszary potencjalnych oszczędności i realizacji postanowień ustawy o efektywności energetycznej – tłumaczy Piotr Pawlak.

Przyglądając się obecnie prowadzonym audytom energetycznym wykonywanym na potrzeby przeprowadzenia modernizacji, można zauważyć, że podstawowe działania zmierzające do ograniczenia strat energii, czyli wymiana okien, ocieplenie, izolacja rur itp. zwracają się w okresie ok. 10 lat.

Jeśli postępuje się zgodnie z założeniami Trias Energetica, czyli ogranicza się straty, wykorzystuje się odnawialne źródła energii oraz podnosi się sprawność wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii, oszczędności wydatków na energię mogą wynieść ponad 60%. Najważniejsze jest jednak, aby dokonywać takich działań,opierając się na odpowiednich analizach – podsumowuje Piotr Pawlak.

Czytaj także: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych w energetyce>>

Podstawy prawne

•  Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. UE L 114 z 27 kwietnia 2006 r., str. 64; ost.zm. Dz.Urz. UE L 311 z 11 grudnia 2208 r., str. 1)

•  Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 1; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

•  Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 114; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA