REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą nowe obowiązki w zakresie efektywności energetycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Popek

REKLAMA

Przy obecnym nasileniu działań proekologicznych, szczególnie w zakresie oszczędności energii oraz odnawialnych źródeł energii, nie ma chyba podmiotu, który stałby obojętnie wobec tych wyzwań. Tematykę ekologiczną z powodzeniem od lat realizują m.in. samorządy. Obecnie państwo i Unia Europejska stawiają przed nimi nowe wyzwanie – zwiększenie efektywności energetycznej.

Na mocy przyjętego w 2008 roku pakietu klimatycznego państwa Unii Europejskiej zobowiązały się do realizacji do 2020 roku trzech celów (tzw. 3 x 20):

REKLAMA

REKLAMA

1) redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20%,

2) zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym do 20%,

3) zwiększenia efektywności energetycznej o 20%.

REKLAMA

Wyrazem dążenia do realizacji tych celów było przyjęcie Dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG. Implementacji tej dyrektywy do krajowego porządku prawnego służyć ma ustawa o efektywności energetycznej, która obecnie jest przedmiotem prac legislacyjnych – informuje Wojciech Andrzejewski, starszy prawnik w Kancelarii Piszcz, Norek i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jednostki sektora publicznego poprawią efektywność energetyczną>>

Rola jednostek sektora publicznego

Z projektu ustawy o efektywności energetycznej (www.mg.gov.pl) wynika, że modelową rolę w tym zakresie pełnić mają jednostki sektora publicznego, w tym samorządy (m.in. urzędy, szkoły, szpitale itp.). Ich podstawowym zadaniem będzie zaoszczędzenie do 31 grudnia 2015 r. energii finalnej w ilości nie mniejszej niż 1% średniego rocznego zużycia tej energii. W tym celu będą one miały obowiązek zastosować co najmniej jeden z następujących środków:

● zawrzeć umowę z podmiotem realizującym przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, której przedmiotem jest finansowanie tego przedsięwzięcia na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych,

● dokonać zakupu nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim zużyciem energii, po dokonaniu analizy kosztów ich eksploatacji,

● dokonać wymiany eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na takie, o których mowa w poprzednim punkcie, albo ich modernizacji,

● nabyć lub wynająć efektywne energetycznie budynki lub ich części albo dokonać ich modernizacji.

Ostatni obszar działań, dotyczący spełnienia wymagań ustawy o efektywności energetycznej, czyli modernizacji budynków, ma już wypracowane instrumenty finansowe. Dotyczy to m.in. wspierania termomodernizacji lub chociażby programu Zielonych Inwestycji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto również w ramach programów unijnych jednostki administracji publicznej mogą ubiegać się o dofinansowanie na działania, które zmniejszają zużycie energii w budynkach publicznych, będących największym konsumentem energii w Europie – mówi Piotr Pawlak, dyrektor zarządzający BuildDesk Polska.

Projekt ustawy o efektywności energetycznej zobowiązuje także jednostki sektora publicznego do informowania społeczeństwa, za pośrednictwem stron internetowych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej.

Źródła finansowania

Samorządy mogą finansować przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej z kilku źródeł. Głównym z nich są fundusze Unii Europejskiej. W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, który dysponuje budżetem w wysokości ponad 1,7 mld euro, jednym z kluczowych kierunków jest termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej. Także w Regionalnych Programów Operacyjnych przewidziane jest wsparcie na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej dla projektów o wartości poniżej 10 mln zł.

Najnowszym narzędziem finansowym dedykowanym rozwojowi obszarów miejskich jest Inicjatywa JESSICA, zatwierdzona w ramach perspektywy finansowej 2007–2013. Umożliwia ona przede wszystkim większy udział inwestorów prywatnych oraz promowanie partnerstwa publiczno-prywatnego. Obecnie z inicjatywy korzystają trzy województwa w Polsce: wielkopolskie, zachodniopomorskie i śląskie. Jednym z głównych projektów w ramach Inicjatywy JESSICA jest podniesienie efektywności energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii – komentuje Wojciech Andrzejewski.

Ciekawym rozwiązaniem są ponadto przyjęte na Zachodzie tzw. zielone zamówienia publiczne. Jest to mechanizm wprowadzony do powszechnie znanych przepisów o zamówieniach publicznych, który jednym z kryteriów wyboru wykonawcy czyni ochronę środowiska. Zielone zamówienia publiczne zostały wprowadzone do prawa Unii Europejskiej w dyrektywach zamówieniowych:

● 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r., koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych,

● 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

Ważne rozwiązanie

Przedstawione w projekcie ustawy o efektywności energetycznej cele oraz służące im rozwiązania są z pewnością potrzebne, albowiem miasta zużywają 2/3 zapotrzebowania na energię, wytwarzając przy tym do 70% emisji dwutlenku węgla. Wydaje się zatem, że „aktywizowanie” przez ustawodawcę zarówno społeczeństwa, jak i struktur publicznych w zakresie podejmowania działań na rzecz efektywności energetycznej przyniesie wymierne korzyści.

Szkoły, budynki urzędowe czy też instytucje użyteczności publicznej należące do jednostek samorządowych, są jednymi z najbardziej energochłonnych obiektów. Średnie wartości wskaźników energii pierwotnej (EP) wynoszą około 260 kWh/m2/rok. Obok szpitali (EP na poziomie ponad 500 kWh/m2/rok) są to obszary potencjalnych oszczędności i realizacji postanowień ustawy o efektywności energetycznej – tłumaczy Piotr Pawlak.

Przyglądając się obecnie prowadzonym audytom energetycznym wykonywanym na potrzeby przeprowadzenia modernizacji, można zauważyć, że podstawowe działania zmierzające do ograniczenia strat energii, czyli wymiana okien, ocieplenie, izolacja rur itp. zwracają się w okresie ok. 10 lat.

Jeśli postępuje się zgodnie z założeniami Trias Energetica, czyli ogranicza się straty, wykorzystuje się odnawialne źródła energii oraz podnosi się sprawność wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii, oszczędności wydatków na energię mogą wynieść ponad 60%. Najważniejsze jest jednak, aby dokonywać takich działań,opierając się na odpowiednich analizach – podsumowuje Piotr Pawlak.

Czytaj także: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych w energetyce>>

Podstawy prawne

•  Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. UE L 114 z 27 kwietnia 2006 r., str. 64; ost.zm. Dz.Urz. UE L 311 z 11 grudnia 2208 r., str. 1)

•  Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 1; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

•  Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 114; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA