REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą nowe obowiązki w zakresie efektywności energetycznej

Paulina Popek

REKLAMA

Przy obecnym nasileniu działań proekologicznych, szczególnie w zakresie oszczędności energii oraz odnawialnych źródeł energii, nie ma chyba podmiotu, który stałby obojętnie wobec tych wyzwań. Tematykę ekologiczną z powodzeniem od lat realizują m.in. samorządy. Obecnie państwo i Unia Europejska stawiają przed nimi nowe wyzwanie – zwiększenie efektywności energetycznej.

Na mocy przyjętego w 2008 roku pakietu klimatycznego państwa Unii Europejskiej zobowiązały się do realizacji do 2020 roku trzech celów (tzw. 3 x 20):

REKLAMA

1) redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20%,

2) zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym do 20%,

3) zwiększenia efektywności energetycznej o 20%.

Wyrazem dążenia do realizacji tych celów było przyjęcie Dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG. Implementacji tej dyrektywy do krajowego porządku prawnego służyć ma ustawa o efektywności energetycznej, która obecnie jest przedmiotem prac legislacyjnych – informuje Wojciech Andrzejewski, starszy prawnik w Kancelarii Piszcz, Norek i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Jednostki sektora publicznego poprawią efektywność energetyczną>>

Rola jednostek sektora publicznego

Z projektu ustawy o efektywności energetycznej (www.mg.gov.pl) wynika, że modelową rolę w tym zakresie pełnić mają jednostki sektora publicznego, w tym samorządy (m.in. urzędy, szkoły, szpitale itp.). Ich podstawowym zadaniem będzie zaoszczędzenie do 31 grudnia 2015 r. energii finalnej w ilości nie mniejszej niż 1% średniego rocznego zużycia tej energii. W tym celu będą one miały obowiązek zastosować co najmniej jeden z następujących środków:

● zawrzeć umowę z podmiotem realizującym przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, której przedmiotem jest finansowanie tego przedsięwzięcia na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych,

● dokonać zakupu nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim zużyciem energii, po dokonaniu analizy kosztów ich eksploatacji,

● dokonać wymiany eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na takie, o których mowa w poprzednim punkcie, albo ich modernizacji,

● nabyć lub wynająć efektywne energetycznie budynki lub ich części albo dokonać ich modernizacji.

REKLAMA

Ostatni obszar działań, dotyczący spełnienia wymagań ustawy o efektywności energetycznej, czyli modernizacji budynków, ma już wypracowane instrumenty finansowe. Dotyczy to m.in. wspierania termomodernizacji lub chociażby programu Zielonych Inwestycji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto również w ramach programów unijnych jednostki administracji publicznej mogą ubiegać się o dofinansowanie na działania, które zmniejszają zużycie energii w budynkach publicznych, będących największym konsumentem energii w Europie – mówi Piotr Pawlak, dyrektor zarządzający BuildDesk Polska.

Projekt ustawy o efektywności energetycznej zobowiązuje także jednostki sektora publicznego do informowania społeczeństwa, za pośrednictwem stron internetowych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej.

Źródła finansowania

REKLAMA

Samorządy mogą finansować przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej z kilku źródeł. Głównym z nich są fundusze Unii Europejskiej. W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, który dysponuje budżetem w wysokości ponad 1,7 mld euro, jednym z kluczowych kierunków jest termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej. Także w Regionalnych Programów Operacyjnych przewidziane jest wsparcie na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej dla projektów o wartości poniżej 10 mln zł.

Najnowszym narzędziem finansowym dedykowanym rozwojowi obszarów miejskich jest Inicjatywa JESSICA, zatwierdzona w ramach perspektywy finansowej 2007–2013. Umożliwia ona przede wszystkim większy udział inwestorów prywatnych oraz promowanie partnerstwa publiczno-prywatnego. Obecnie z inicjatywy korzystają trzy województwa w Polsce: wielkopolskie, zachodniopomorskie i śląskie. Jednym z głównych projektów w ramach Inicjatywy JESSICA jest podniesienie efektywności energetycznej i rozwój odnawialnych źródeł energii – komentuje Wojciech Andrzejewski.

Ciekawym rozwiązaniem są ponadto przyjęte na Zachodzie tzw. zielone zamówienia publiczne. Jest to mechanizm wprowadzony do powszechnie znanych przepisów o zamówieniach publicznych, który jednym z kryteriów wyboru wykonawcy czyni ochronę środowiska. Zielone zamówienia publiczne zostały wprowadzone do prawa Unii Europejskiej w dyrektywach zamówieniowych:

● 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r., koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych,

● 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

Ważne rozwiązanie

Przedstawione w projekcie ustawy o efektywności energetycznej cele oraz służące im rozwiązania są z pewnością potrzebne, albowiem miasta zużywają 2/3 zapotrzebowania na energię, wytwarzając przy tym do 70% emisji dwutlenku węgla. Wydaje się zatem, że „aktywizowanie” przez ustawodawcę zarówno społeczeństwa, jak i struktur publicznych w zakresie podejmowania działań na rzecz efektywności energetycznej przyniesie wymierne korzyści.

Szkoły, budynki urzędowe czy też instytucje użyteczności publicznej należące do jednostek samorządowych, są jednymi z najbardziej energochłonnych obiektów. Średnie wartości wskaźników energii pierwotnej (EP) wynoszą około 260 kWh/m2/rok. Obok szpitali (EP na poziomie ponad 500 kWh/m2/rok) są to obszary potencjalnych oszczędności i realizacji postanowień ustawy o efektywności energetycznej – tłumaczy Piotr Pawlak.

Przyglądając się obecnie prowadzonym audytom energetycznym wykonywanym na potrzeby przeprowadzenia modernizacji, można zauważyć, że podstawowe działania zmierzające do ograniczenia strat energii, czyli wymiana okien, ocieplenie, izolacja rur itp. zwracają się w okresie ok. 10 lat.

Jeśli postępuje się zgodnie z założeniami Trias Energetica, czyli ogranicza się straty, wykorzystuje się odnawialne źródła energii oraz podnosi się sprawność wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii, oszczędności wydatków na energię mogą wynieść ponad 60%. Najważniejsze jest jednak, aby dokonywać takich działań,opierając się na odpowiednich analizach – podsumowuje Piotr Pawlak.

Czytaj także: Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych w energetyce>>

Podstawy prawne

•  Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych uchylająca Dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz.Urz. UE L 114 z 27 kwietnia 2006 r., str. 64; ost.zm. Dz.Urz. UE L 311 z 11 grudnia 2208 r., str. 1)

•  Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 1; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

•  Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz. UE L 134 z 30 kwietnia 2004 r., str. 114; ost.zm. Dz.Urz. UE L 314 z 1 stycznia 2010 r., str. 64)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA