Kategorie

Gospodarka komunalna

Gospodarowanie odpadami - nowe propozycje zmian. Jakie zmiany w rozliczaniu śmieci oraz w dokonywanych naliczeniach opłat za gospodarowanie odpadami przewiduje nowy projekt Ministerstwa Klimatu i Środowiska?
Czy w obowiązującym stanie prawnym gmina może żądać od właścicieli nieruchomości składania oświadczeń, że będą oni prowadzili selektywną zbiórkę odpadów komunalnych?
Indywidualne rozliczanie mieszkańców budynków z selektywnej zbiórki oraz danie możliwości części gmin na czteropojemnikową zbiórkę śmieci - przewiduje projekt noweli, który opublikowano w wykazie prac legislacyjnych rządu.
W połowie października Rada Warszawy przyjęła uchwałę dotyczącą zmian związanych z gospodarowaniem odpadami. Radni zdecydowali m.in., że naliczanie opłat za gospodarowanie odpadami będzie uzależnione od zużycia wody. Zmiana taryfy wejdzie w życie 1 grudnia 2020 r. Wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł zaapelował do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego o przyjęcie mechanizmu prawnego chroniącego "mieszkańców wrażliwych".
Zdaniem WSA w Opolu zarządzenie wójta w przedmiocie ustalenia cennika opłat cmentarnych jest aktem prawa miejscowego i wymaga publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Od 1 grudnia 2020 r. w Warszawie będą obowiązywać nowe zasady naliczania opłat za gospodarowanie odpadami. Rada m.st. Warszawy zadecydowała o wprowadzeniu systemu naliczania opłaty od ilości zużytej wody.
Zdaniem WSA w Krakowie regulamin użytkowania cmentarza komunalnego jest aktem prawa miejscowego i powinien być uchwalany przez radę gminy.
Ustawodawca nakazując określić wielkość zwolnienia kompostownikowego proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych nie wskazał w jaki sposób tę proporcję wyliczyć, co oznacza, że w tym zakresie pozostawiono pewną swobodę gminom, co w konsekwencji powoduje, że nie można uznać, że istnieje tylko jeden sposób ustalenia wysokości zwolnienia.
Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, rada gminy nie może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli opłata została ustalona metodą od gospodarstwa domowego. W szczególności niedopuszczalne jest w opinii Sądu, różnicowanie ze względu na wielkość tego gospodarstwa. 
Przepisy przewidujące podwyższanie, w sposób automatyczny, opłat za składowanie odpadów bez wymaganej decyzji dot. wysypiska są zgodne z konstytucją - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Uznał, że potencjalne zagrożenie środowiska w takich przypadkach uzasadnia surową sankcję.
Pod koniec sierpnia w Ministerstwie Klimatu odbyła się konferencja prasowa sekretarza stanu Jacka Ozdoby oraz samorządowców reprezentujących Związek Samorządów Polskich. Podczas konferencji przedstawiono główne założenia opracowywanej kolejnej nowelizacji prawa odpadowego, w tym ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, związane m.in. z gospodarką odpadami komunalnymi.
Ułatwienia dla gmin i mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami, zaostrzenie kar za zaśmiecanie i określenie stopniowych, racjonalnych poziomów recyklingu przez gminy to niektóre z propozycji zmian, których celem jest uelastycznienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi i obniżenie kosztów jego funkcjonowania – poinformował wiceminister klimatu Jacek Ozdoba.
Kontroli sądowoadministracyjnej podlega nie tylko uchwała w sprawie stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ale także sposób jej procedowania przez radę gminy, w tym uzasadnienie projektu uchwały.
Wojewodowie sporadycznie wydają zarządzenia zmieniające zasady funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi.
Określenie stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi jako wielokrotności stawki podstawowej - bez precyzyjnego podania wysokości opłaty podwyższonej - należy uznać za sprzeczne z regulacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Na skutek epidemii koronawirusa ustawodawca zdecydował się przedłużyć do końca roku terminy na dostosowanie gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi do ubiegłorocznej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Opublikowanie nowego obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie dochodu rozporządzalnego pozwala gminom na ustalenie wyższych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Za wykonywanie działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego przez radnego, należy uznać nie tylko przypadki gdy korzysta on z ruchomości bądź nieruchomości stanowiących własność gminy, ale także sytuacje w których otrzymuje zapłatę za świadczone usługi z budżetu gminy.
Zdaniem RIO modyfikowanie przez organ jednostki samorządu terytorialnego przedmiotu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, który jest określony ustawowo należy uznać za niedopuszczalne - po nowelizacji przepisów, przedmiotem tym jest nieruchomość, a nie jak dotychczas domek letniskowy.
O tym, czy niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pojadą wprost na składowisko lub do spalarni zadecyduje Wojewoda.
W Polsce co roku likwiduje się kilkanaście tysięcy dzikich wysypisk odpadów. A przecież zrównoważona gospodarka odpadami, w obliczu rosnącej ilości śmieci produkowanych nie tylko w przemyśle, ale także w domach, jest koniecznością. Składowanie odpadów w bezpiecznych, przeznaczonych do tego miejscach pozwala na minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt.
W dniu 30 stycznia 2020 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Wydłuża ona możliwość składania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r.
Ostatnia nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - według jej autorów - miała uzdrowić system gospodarki odpadami. Tyle teorii, praktyka pokazuje, że system ten staje się coraz bardziej chory. Samorządowcy wskazują słabości systemu, rząd broni słuszności wprowadzonych regulacji.
Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu jakiekolwiek zmiany uchwał odpadowych wymagają całościowego dostosowania systemu odpadowego do znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej podjęta po 6 września 2019 roku uchwała ustalająca stawki opłaty za pojemniki dla wprowadzonej nowej frakcji odpadów, nie jest objęta 12-miesięcznym okresem na dostosowanie jej do nowych przepisów.
Zniesienie możliwości ryczałtowego rozliczania się gminy z operatorem odbierającym lub zagospodarowującym odpady komunalne, stanowi jedną z kluczowych zmian, jaką w obszarze zamówień publicznych w sektorze gospodarki odpadami wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. Kwestią wątpliwą pozostaje czy w zmienionej rzeczywistości prawnej, gminy mogą rozliczać się w formule ryczałtowej z podmiotami, którym powierzają prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Zdaniem Ministerstwa Środowiska brak jest przepisów zakazujących gminom dopłacania do systemu gospodarowania odpadami. Jednocześnie w ocenie Ministerstwa przepisy regulujące gospodarkę odpadami są jednoznaczne i w sposób precyzyjny określają role, obowiązki ale i prerogatywy poszczególnych uczestników systemu.
Wraz z wejściem w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nastąpiła deregionalizacja rynku gospodarki odpadami, w zakresie w jakim uprzednio istniał obowiązek zagospodarowywania odpadów w instalacjach o statusie RIPOK. Powyższe nie tylko skutkuje zmianą charakterystyki ekonomicznej wskazanego fragmentu rynku ale również może stanowić podstawę zmian zachowań nabywczych gmin, a w konsekwencji przełożyć się na rozwiązania stosowane przez nie przy udzielaniu zamówień publicznych.
Dla wszystkich interesariuszy gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi kluczowe znaczenie ma precyzyjne określenie daty wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zapewnienie ciągłości odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest kluczowym argumentem przemawiającym za dozwoleniem, w sytuacjach awaryjnych, na udzielanie przedmiotowych zamówień w trybie zamówienia z wolnej ręki. Niemniej jednak gminy powinny pamiętać, iż jest to tryb wyjątkowy a jego nadużycie stanowi naruszenie obowiązujących regulacji. Powyższe potwierdza zarówno Prezes UZP jak i KIO.
Czy  zarządca  nieruchomości  powinien  odpowiadać  za  każde,  choćby  incydentalne  naruszenie  obowiązki  segregacji odpadów i czy powinna na  nim ciążyć odpowiedzialność (wyrażająca się w kalkulacji opłaty śmieciowej  według wyższej stawki) za działania  innych osób?
Spółka cywilna nie jest stroną postępowania w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Status strony mają jej wspólnicy. Na spółce cywilnej nie ciążą obowiązki, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało nowelizację ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Gminy ostrzegają przed wzrostem cen usług komunalnych.
Lokatorzy mieszkań komunalnych już od dawna słyszą o ważnych zmianach dotyczących najmu „M” od gminy. Te zmiany weszły w życie wraz z dniem 21 kwietnia 2019 r. Pozwalają one gminom między innymi na znaczącą podwyżkę czynszu pobieranego od bardziej zamożnych najemców. Właśnie dlatego pojawiło się sporo artykułów prasowych i komentarzy utrzymanych w dość alarmistycznym tonie.
W dniu 13 lutego 2019 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz tzw. ustawy przekształceniowej. W stosunku do pierwotnego projektu wniesionego przez Senat, ostateczna wersja zawiera kilka istotnych zmian.
Coraz częściej padają pytania o opłaty na PSZOKach. W interpelacji poselskiej w lipcu 2018 roku poseł Marek Kwitek (KP PiS) pytał o nieodpłatne przyjmowanie przez PSZOK odpadów zielonych i innych odpadów powstających na terenach zielonych, z których nie została złożona deklaracja (interpelacja nr 24936).
Za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczącymi nieruchomości letniskowych, również ponosi się opłaty. Sprawdź zasady ponoszenia opłat za nieruchomości letniskowe w 2019 r.
Skrócenie okresu magazynowania odpadów, obowiązek wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania lub składowania odpadów, zmiana zasad wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z odbieraniem i gospodarowaniem odpadami - to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwalona 20 lipca 2018 r. nowelizacja ustawy o odpadach.
W dniu 10 sierpnia 2018 r. Prezydent RP podpisał rządowy projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów. Warto przyjrzeć się bliżej zmianom, jakie wprowadzają nowe regulacje.
Dokonując nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym Sejm dokonał jednoczesnej zmiany w ustawie o gospodarce komunalnej. W dniu 5 lipca 2018 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw.
Zdaniem NSA rada gminy nie może określić w regulaminie czystości minimalnej ilości odpadów wytwarzanych odpadów na danej nieruchomości niezamieszkałej na potrzeby ustalenia minimalnej wielkość pojemników na te odpady. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 14 czerwca 2018 roku (sygn. II OSK 1740/16) uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2016 roku (sygn. II SA/Wr 872/15) oddalający skargę jednego z przedsiębiorców na uchwałę rady miasta w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie.
W dniu 12 czerwca 2018 r. upłynął termin na opracowanie i przekazanie radom gminy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne. Rady gminy mają dwa miesiące na przekazanie organowi regulacyjnemu projektu regulaminu do zaopiniowania.
Tegoroczny maj stanowi dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz gmin (jako podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków) długo oczekiwany czas uzyskiwania odpowiedzi na pytanie co do przyszłości (i pewności) finansowania przedmiotowej działalności.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2013 r. nie pozostawiał złudzeń co do efektywności systemu mieszkań komunalnych w Polsce. Wspomniana analiza NIK-u wykazała całą masę nieprawidłowości dotyczących zarządzania zasobem mieszkaniowym przez gminy. Dopiero po pięciu latach od publikacji krytycznego raportu Najwyższej Izby Kontroli, wejdą w życie zmiany porządkujące między innymi zasady wynajmu mieszkań komunalnych. Zmiany w tym zakresie mogły być większe, ale na przeszkodzie prawdopodobnie stanęło niezadowolenie potencjalnych wyborców. Tym niemniej mamy do czynienia ze swoistą komunalną rewolucją. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, na czym będą polegały najważniejsze zmiany związane z wynajmem lokalu od miasta.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych. Nowe prawo ma wspierać samorządy w tworzeniu mieszkań na wynajem. Pozwoli im też ubiegać się o dofinansowanie budowy nowych lokali.
27 marca o godzinie 9.00 w Hotelu Ambasador Premium w Łodzi, w ramach Konferencji 5xP: Partnerstwo Publiczno-Prywatne i Pomoc Publiczna, odbędzie się seminarium samorządowe „Prawidłowa i efektywna konstrukcja powierzeniowa w finansowaniu usług publicznych – jak bezpiecznie wykorzystać in-house”. Gospodarzami konferencji są  Marszałek Województwa Łódzkiego, COMPER Fornalczyk i Wspólnicy sp.j i Bank Gospodarstwa Krajowego. Seminarium skierowane do przedstawicieli samorządów i podmiotów komunalnych województwa łódzkiego.
Zdaniem WSA w Krakowie, to rada gminy jest organem właściwym do ustalania w drodze uchwały minimalnych stawek czynszu najmu za lokale komunalne.
Najemcy mieszkań komunalnych będą zobowiązani do składania deklaracji o dochodach i majątku już od 1 marca 2018 r.
Od lipca 2018 r. w Polsce nie będzie można produkować ani instalować pieców o niższej niż piąta klasie emisyjności. W kotłach nie będzie można też instalować rusztów awaryjnych, które najczęściej służą do spalania odpadów komunalnych.