Utrzymanie czystości i porządku w gminach - sposób realizacji obowiązków przez gminę
REKLAMA
Odmienne zasady polegają na ograniczeniu możliwości wyboru wykonawcy na wykonanie następujących zadań własnych gminy:
REKLAMA
1) budowa, utrzymanie i eksploatacja regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (art. 3a ust. 1),
2) odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c (tj. właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, a których gmina objęła odbieraniem tych odpadów na podstawie uchwały rady gminy), albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów (art. 6d ust. 1).
Instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych
REKLAMA
W pierwszym przypadku przepis art. 3a. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza alternatywnie wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, poprzez zastosowanie jednej z trzech procedur:
1) przeprowadzenie przetargu na wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych (na zasadach określonych w ustawie o zamówieniach publicznych), lub
2) dokonanie wyboru podmiotu na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, lub
3) dokonanie wyboru podmiotu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Użycie alternatywy łącznej polegającej na zastosowaniu spójnika „lub” na określenie przedmiotu postępowania, którym jest wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, daje najszersze możliwości. Gminy mogą bowiem przeprowadzić przetarg lub postępowanie w celu wyboru koncesjonariusza lub partnera prywatnego na wszystkie trzy lub dwa etapy łącznie lub na każdy z nich oddzielnie. Należy co prawda zauważyć, że podział na utrzymanie i na eksploatację byłby dosyć dziwny i sztuczny, wydaje się, że te działania powinny być traktowane łącznie, bo zachodzą też jednocześnie i są ze sobą ściśle związane.
Przy wyborze podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych gmina bezwzględnie w pierwszej kolejności musi zastosować jeden ze wskazanych trybów, z tym iż w przypadku gdy ich zastosowanie nie doprowadzi do wyłonienia wykonawcy, następuje przejście do stosowania zasad ogólnych (tj. ustawy o gospodarce komunalnej.
Odbieranie odpadów komunalnych
W przypadku wyboru wykonawcy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów art. 6d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza wyłącznie tryb przetargu. W tym przypadku ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie ogranicza wymogu zastosowania trybu przetargowego do jakiej określonej liczby przetargów. Jest to jedyny tryb wyłonienia wykonawcy do wykonywania tych usług, z jednym wyjątkiem. W przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki od właścicieli nieruchomości, z tym, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 1 tej ustawy.
Zobacz serwis: Gospodarka komunalna
REKLAMA
Tryby wskazane w art. 3a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach inne niż przetarg nie mogą być stosowane w przypadku wyboru wykonawcy usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, ani odbierania i zagospodarowania tych odpadów, ponieważ art. 6d tej ustawy reguluje te kwestie samodzielnie w inny sposób.
Do przetargów stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Ponieważ ani z ustawy o zamówieniach publicznych, ani z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wynikają preferencje co do rodzaju przetargu, można stosować zarówno tryb przetargu nieograniczonego, jak i przetargu ograniczonego.
Stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych oznacza również możliwość organizowania przez gminy przetargów wspólnych jak również to, że wykonawcy mogą się ubiegać wspólnie o udzielenie zamówienia.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 236),
• Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132 poz. 622 ze zm.).
Źródło: MŚ
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.