| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Deklaracje odpadowe a obowiązki spółdzielni mieszkaniowych

Deklaracje odpadowe a obowiązki spółdzielni mieszkaniowych

Spółdzielnia mieszkaniowa jest podmiotem, który winien wypełniać zamiast właścicieli nieruchomości znajdujących się w zabudowanym budynku wielorodzinnym, których ustanowiono odrębną własność lokali, deklaracje o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynika to wprost z przepisów.

Czy spółdzielnie mieszkaniowe winny wypełniać deklarację o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi?

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2012 poz. 391 z poz. zm.) jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

Uznać należy, iż spółdzielnia mieszkaniowa jest podmiotem, który winien wypełniać zamiast właścicieli nieruchomości znajdujących się w zabudowanym budynku wielorodzinnym, których ustanowiono odrębną własność lokali, deklaracje o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynika to wprost z wyżej cytowanego przepisu.

Jednocześnie nie można zgodzić się z twierdzeniem spółdzielni, mającym dowodzić, iż adresatami w/w deklaracji są właściciele nieruchomości, iż art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. 2003 Nr 119 poz. 1116 z poz. zm.), w oparciu o który wykonywany jest przez nią zarząd powierzony nieruchomości wspólną, nie stanowi zarządu w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali. A co za tym idzie wyłącza zastosowanie art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jak wynika to wprost z art. 27 ust. 2 zd. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, choćby właściciele lokali nie byli członkami spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 241 i art. 26. Zatem zarząd wykonywany przez spółdzielnie mieszkaniową jest zarządem tożsamym z zarządem nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. A co za tym idzie do spółdzielni mieszkaniowej ma zastosowanie art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, bowiem z przepisu tego wprost wynika, iż stosuje się go do osoby, która wykonuje zarząd jak w ustawie o własności lokali.

Bardzo często spółdzielnie mieszkaniowe, aby dowieść racji swojej tezy, iż brak jest podstaw do wypełnienia przez nich w/w deklaracji, przytaczają uzasadnienie uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. akt II OPS 2/12. Zważyć należy, iż powoływanie się na tą uchwałę przez spółdzielnie mieszkaniowe jest nietrafne, albowiem uchwała ta rozróżnia czynności zwykłego zarządu oraz czynności przekraczające zwykły zarządu spółdzielni mieszkaniowej, przy założeniu, że do zarządu sprawowanego przez spółdzielnię ma zastosowanie wprost wyłącznie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Marcin M. Wyrzykowski

Główny Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »