REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie zmiany w operacie ewidencji gruntów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prezydent miasta wykonujący zadania starosty jako organ właściwy w sprawach ewidencji gruntów i budynków nie posiada uprawnień do rozstrzygania poprzez wpisy do ewidencji o własności nieruchomości - przypomniał białostocki WSA.

STAN FAKTYCZNY

Małżonkowie Z. złożyli do prezydenta miasta wniosek dotyczący wprowadzenia w ewidencji gruntów i budynków miasta zmiany. Miała ona polegać na wykazaniu ich jako właścicieli działki w oparciu o prawomocne postanowienia sądu rejonowego o nabyciu spadku oraz wypis z księgi majątku nieruchomego z 1890 roku. Organ odmówił, wskazując, iż aktualnie w ewidencji gruntów i budynków działka wykazana jest jako własność gminy i stanowi ona drogę publiczną-gminną.

Nie godząc się z takim rozstrzygnięciem, małżonkowie złożyli skargę do białostockiego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Sformowano w niej zarzuty naruszenia art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, par. 12 rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków oraz art. 1025 kodeksu cywilnego poprzez błędne uznanie, że skarżący nie wykazali tytułu prawnego skutkującego wprowadzeniem w ewidencji zmiany polegającej na wpisaniu ich jako właścicieli działki.

UZASADNIENIE

Sąd przypomniał, że zgodnie par. 44 ust. 2 rozporządzenia z dnia 29 marca 2001 r. do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji należy utrzymywanie jej w stanie aktualności, zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi. Stosownie zaś do par. 46 ust. 2 pkt 1 z urzędu wprowadza się zmiany wynikające z prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów normatywnych. Z kolei z treści art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. wynika, iż osoby zgłaszające zmiany danych objętych ewidencją gruntów na żądanie starosty są obowiązane dostarczyć dokumenty geodezyjne, kartograficzne i inne niezbędne do wprowadzenia zmian. Tak więc dokonanie zmian w operacie ewidencyjnym możliwe jest poprzez udokumentowanie przez osobę zainteresowaną rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w ewidencji gruntów a danymi wynikającymi z przedłożonych dokumentów.

W niniejszej sprawie podstawą wydania decyzji odmownej był ostatni stan prawny przedmiotowej nieruchomości, uwidoczniony w operacie gruntów i budynków, wynikający z ostatecznej decyzji wojewody. Jej mocą stwierdzono, iż sporna działka zajęta pod drogę publiczną stała się z mocy prawa własnością gminy. W tym stanie rzeczy powołane przez skarżących dokumenty nie mogą stanowić podstawy do dokonania zmian. Aktualny stan prawny działki jest znany, przedmiotowe dokumenty powstały przed wydaniem ostatecznej decyzji wojewody. Sąd szczególnie podkreślił, iż chodzi o takie dokumenty, które zostały sporządzone już po wprowadzeniu do ewidencji gruntów kwestionowanych danych. W efekcie stanowisko organów, iż do czasu wzruszenia wzmiankowanej decyzji brak jest podstaw do dokonania zmian, należy uznać za słuszne. Niewątpliwie podważenie tej decyzji nie może nastąpić w toczącym się postępowaniu ewidencyjnym. Podmioty dokonujące wpisów w ewidencji gruntów i budynków nie mogą prowadzić postępowania wyjaśniającego, zmierzającego do ustalenia praw właścicielskich do nieruchomości. Prezydent miasta wykonujący zadania starosty jako organ właściwy w sprawach ewidencji gruntów i budynków nie posiada uprawnień do rozstrzygania poprzez wpisy do ewidencji o własności nieruchomości. Utrwalona linia orzecznicza wskazuje, że zapisy w ewidencji gruntów mają wyłącznie charakter techniczno-deklaratoryjny. Nie kształtują nowego stanu prawnego nieruchomości, a organy ewidencyjne rejestrują jedynie stany prawne ustalone w innym trybie lub przez inne organy orzekające. Nie mogą natomiast samodzielnie rozstrzygać kwestii uprawnień wnioskodawcy do gruntu lub budynku. Stąd też poprzez żądanie wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów nie można dochodzić ani udowadniać swoich praw właścicielskich czy uprawnień do władania nieruchomością.

Mając na uwadze specyfikę postępowania ewidencyjnego, uznać należy, iż w postępowaniu tym nie można domagać się ustalenia praw właścicielskich będących następnie podstawą wzruszenia ostatecznej decyzji potwierdzającej stan prawny danej nieruchomości. Postanowienia wojewody, wzywającego małżonków do wystąpienia do prezydenta miasta z wnioskiem o dokonanie zmian w ewidencji gruntów i budynków, nie można odczytywać jako zalecenia dla organów ewidencyjnych dokonania wpisu, bez obowiązku badania jego zasadności. Z kolei powołane przez małżeństwo Z. dokumenty mogą służyć jako jeden z dowodów przy ustalaniu praw własności uprawniających ich do odszkodowania za działkę. Jednakże stan własności istniejący przed dniem 1 stycznia 1999 r. może ustalić jedynie sąd powszechny w odrębnym postępowaniu lub biegły do spraw geodezji, powołany przez organ przeprowadzający postępowanie administracyjne w sprawie odszkodowania za tę działkę, a nie organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.

SYGN. AKT II SA/Bk 589/06

MICHAŁ STUCZYŃSKI

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA