Nowe wzory wniosków budowlanych od grudnia 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowe wzory wniosków budowlanych są odpowiedzią na dość powszechną krytykę obecnie obowiązujących, niezwykle rozbudowanych i nadmiernie szczegółowych wzorów wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Ich uproszczenie ma przyspieszyć proces inwestycyjny.
REKLAMA
17 grudnia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (dalej: nowe rozporządzenie). Zastąpi ono obowiązujące od 20 sierpnia 2015 r. zasady, których wprowadzenie w życie wymusiła ostatnia znacząca nowelizacja Prawa budowlanego, kojarzona powszechnie ze zniesieniem obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
Polecamy produkt: Gazeta Samorządu i Administracji
Wnioski budowlane
Nowe rozporządzenie ośmiostronicowy wniosek o pozwolenie na budowę oraz pięciostronicowy wniosek o pozwolenie na rozbiórkę łączy we wspólny dokument i zmniejsza jego rozmiar do dwóch stron, z których znaczną część stanowią informacje dotyczące załączników. Podobnie stanie się z objętością zgłoszenia budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego, które z pięciu zmniejszy się również do dwóch stron. Dzięki temu zabiegowi wszystkie ważne informacje o inwestycji i inwestorze znajdą się na pierwszej stronie składanych dokumentów. Przy dużej liczbie wpływających wniosków ułatwi to znacznie dekretacje wewnętrzne i prowadzenie obowiązkowych rejestracji przez organy administracji architektoniczno-budowlanej. Zabrakło jednak konsekwencji w konstruowaniu tych wzorów, ponieważ tylko w zgłoszeniu znalazło się miejsce na odpowiednie adnotacje dotyczące opłaty skarbowej. Sugeruje to błędnie, że złożenie pozostałych wniosków zwolnione jest z dokonywania takiej opłaty.
Nowe wzory wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę oraz wzory zgłoszenia budowy lub przebudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego będą liczyć jedynie dwie strony.
REKLAMA
We wszystkich wzorach zrezygnowano z niezwykle rozbudowanej i rzadko potrzebnej części zawierającej dane wnioskodawców i pełnomocników, zezwalając na umieszczenie dowolnych, dodatkowych informacji w załączniku oraz na luźnych, ponumerowanych kartkach o formacie A4. Dyskusyjna pozostaje jednak kwestia rezygnacji w ogóle z informacji dotyczących możliwych wymaganych w procesie inwestycyjnym decyzji administracyjnych i innych dokumentów, których obowiązek uzyskiwania wynika z przepisów innych niż Prawo budowlane. Wykaz potencjalnie niezbędnych decyzji zastąpiono zapisem w brzmieniu: „Obowiązek dołączenia załączników może wynikać również z przepisów odrębnych”. Takie stwierdzenia, stosowane już w poprzednio obowiązujących wzorach, były często źródłem nieporozumień między wnioskodawcą a urzędnikiem prowadzącym postępowanie administracyjne czy przyjmującym zgłoszenie. Kompletny zestaw potencjalnie wymaganych decyzji czy innych dokumentów znalazł się w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. W tej sytuacji niezbędne stanie się systematyczne kontrolowanie internetowych stron resortowych w celu bieżącego śledzenia licznych nowelizacji prawa, aby właściwie ocenić kompletność wniosku czy zgłoszenia.
Trudno też zaakceptować rezygnację z umieszczania w treści wniosku informacji na temat kategorii obiektu budowlanego. Powinna ona wprawdzie być umieszczona na stronie tytułowej projektu budowlanego, lecz ze względu na swe rozmiary projekt ten rzadko towarzyszy wewnętrznemu obiegowi dokumentacji oraz obligatoryjnym rejestrom prowadzonym w urzędach.
Prawo do dysponowania nieruchomością
Obecnie oświadczenie mieści się na trzech stronach, a nowy wzór ograniczył jego zakres do dwóch stron. Pożądane i oczekiwane jest uproszczenie i zmniejszenie objętości oświadczenia, a zaproponowany w projekcie wzór realizuje te oczekiwania. Niemożliwa do zaakceptowania jest jednak rezygnacja z podania danych osobowych i adresowych osób posiadających tytuł prawny do działek, na których realizowana będzie inwestycja. Pomimo zgłaszania takich uwag w fazie opiniowania, resort uznał za zbędne umieszczanie w oświadczeniu danych stron postępowania, uznając, że ustalanie ich jest zadaniem organu administracji architektoniczno-budowlanej. Może to jednak napotkać liczne utrudnienia spowodowane chociażby brakiem dostępu do ewidencji gruntów i budynków lub nieaktualnymi danymi, co z kolei wymusza konieczność ustalania danych stron w inny sposób. Oczywiście dobrym miejscem na umieszczanie takich informacji może być załącznik, lecz potrzebny jest w zaproponowanym wzorze jednoznacznie określony obowiązek w tym zakresie. W przeciwnym razie wnioskodawcy mogą potraktować prośbę organu o uzupełnienie informacji o dane władających nieruchomościami jako nieuzasadnione żądanie bez podstawy prawnej. Nadal, niestety, dość powszechne jest niedbałe oraz niezgodne ze stanem prawnym składanie oświadczeń o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Dalsze ograniczanie informacji zawartych w tych oświadczeniach nie poprawi, a wręcz pogorszy tę sytuację. Przywołanie klauzuli odpowiedzialności karnej za podanie informacji niezgodnych z prawdą nie poprawiło i nie poprawi tej sytuacji.
Konsekwencje zmian
Zmiany zaproponowane w nowym rozporządzeniu idą w dobrym kierunku. Pomoc w wypełnianiu wniosków, zgłoszeń i oświadczeń stała się bowiem codziennym i niezwykle czasochłonnym obowiązkiem pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej – i to zarówno biur podawczych, jak też urzędników merytorycznych. Za dowód na to, jak trudne jest to zagadnienie, niech posłuży liczba pytań zgłaszanych na stronie internetowej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (http://www.gunb.gov.pl/). Uproszczenie wzorów budowlanych stało się więc niezwykle pilnym zadaniem, aby zakończyć wreszcie długotrwałe i żmudne codzienne konsultacje.
NA TEN TEMAT PISZEMY...
O stanie prac nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym piszemy też w artykule pt.: „Problemy z interpretacją przepisów dotyczących budowy lub przebudowy infrastruktury”
Ułatwiona wreszcie zostanie czynność dekretacji oraz rejestracji w obligatoryjnych rejestrach budowlanych, gdyż wszystkie istotne informacje znajdą się na pierwszej stronie wniosku czy zgłoszenia, a nie – tak jak obecnie – na trzeciej i następnych. Wnioski, zgłoszenia i oświadczenia o mniejszych rozmiarach zajmują też znacznie mniej miejsca w już i tak przepełnionych archiwach. Jak do tej pory, niestety, żadna z nowelizacji Prawa budowlanego nie zezwoliła na posługiwanie się wersjami elektronicznymi składanych dokumentów.
Wszystkie te problemy miały być przedmiotem rozstrzygnięć niezwykle oczekiwanego już od kilku lat kodeksu urbanistyczno-budowlanego, który miał połączyć wszystkie przepisy związane z inwestowaniem w jednym akcie prawnym.
PODSTAWY PRAWNE:
● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (Dz.U. z 2016 r. poz. 1493)
● rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 24 lipca 2015 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1146; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1961)
Polecamy serwis: Podatki
REKLAMA
REKLAMA