REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach można zwalniać z opłat za posiłki w stołówkach szkolnych

_ JG
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowelizacją ustawy oświatowej, w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej z opłat za posiłki zwalnia organ prowadzący szkołę. Czy jednak nie może uczynić tego dyrektor? Jakie są przesłanki zwolnienia z opłat za posiłki?

REKLAMA

Do wyłącznej właściwości organu prowadzącego szkołę należy rozstrzyganie o zwolnieniu ucznia (lub rodzica) z obowiązku uiszczenia opłaty za posiłek lub o częściowym zwolnieniu z tej opłaty. Przesłankami uzasadniającymi zwolnienie z opłaty lub z części opłaty jest szczególnie trudna sytuacja materialna rodziny albo szczególnie uzasadniona sytuacja losowa. O ile ustalenia dotyczące zasad (regulaminu) korzystania ze stołówki szkolnej i podejmowane przez organ prowadzący szkołę ustalenia o wysokości opłat za korzystanie z posiłków mają charakter regulacji ogólnych, o tyle uznaniowe decyzje z art. 67a, ust. 4 ustawy o systemie oświaty dotyczą już spraw indywidualnych i konkretnych. Brak użycia w ustawie słowa decyzja uniemożliwia jednak przyjęcie, że ww. sprawy indywidualne winien rozstrzygać organ wykonawczy samorządu terytorialnego na zasadach z kodeksu postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia zasadne wydaje się twierdzenie, że ilość tego rodzaju spraw indywidualnych, jakie mogą trafiać do organu prowadzącego szkołę, będzie go skłaniać do poszukiwania rozwiązań prawnych umożliwiających scedowanie decyzji na dyrektorów szkół. W przypadku szkół prowadzonych przez podmioty prywatne możliwe wydaje się tutaj zastosowanie cywilnoprawnej konstrukcji pełnomocnictwa (z art. 96 i art. 98-109 kodeksu cywilnego).

Konstrukcją pełnomocnictwa nie można jednak posłużyć się w przypadku szkół samorządowych, gdzie tego rodzaju indywidualne rozstrzygnięcia zastrzeżone są do wyłącznej właściwości rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa (Wynika to między innym z art. 18 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm. - oraz z braku przypisania ww. kompetencji w gestię organu stanowią lub organu wykonawczego samorządu w art. 5c ustawy o systemie oświaty). Tak rozumianych kompetencji uchwałodawczych z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty nie da się scedować na organ wykonawczy samorządu ani na dyrektorów poszczególnych szkół.

Warto zaznaczyć, że podobny problem będzie miał również minister właściwy do spraw kultury ze względu na sprawowanie funkcji organu prowadzącego podległe mu państwowe szkoły artystyczne.

Z wypowiedzi Krystyny Szumilas, wiceminister edukacji, można wnioskować jednak, że resort już pracuje nad odpowiednimi zmianami. Zapowiedziała ona, że o zwolnieniach z opłat i zasadach funkcjonowania stołówek będą decydować dyrektorzy szkół. Nowelizacja odpowiednich przepisów ustawy o systemie oświaty ma w ciągu najbliższych dwóch tygodni być przedmiotem obrad Rady Ministrów. Jeśli równie szybko zajmie się nią Sejm i Senat, to nowe przepisy mogą zaczął, funkcjonować już w kwietniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WNIOSEK

Do czasu ewentualnej nowelizacji przepisu, o całkowitym lub częściowym zwolnieniu ucznia (rodzica) z opłaty za posiłek będzie musiał każdorazowo decydować w odrębnej uchwale organ stanowiący samorządu.


WOJCIECH LACHIEWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie

 

Podstawa prawna

• Art. 67a ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA