REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapowiedź: Nowelizacja ustawy o świadczeniu wspierającym. Będzie łatwiej dostać 3500 zł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Zapowiedź: Nowelizacja ustawy o świadczeniu wspierającym. Będzie łatwiej dostać 3500 zł?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posłanka Katarzyna Kotula zapowiedziała nowelizację ustawy o świadczeniu wspierającym.

Wszystkie programy prorodzinne zostaną utrzymane, jestem ich gorącą zwolenniczką; rozmawiamy też o różnych propozycjach dla opiekunów osób starszych - powiedziała PAP posłanka Lewicy Katarzyna Kotula. Chciałabym się też zmierzyć z luką demograficzną; to jest wyzwanie, a ja lubię wyzwania - dodała.

REKLAMA

REKLAMA

Posłanka Lewicy, która w poprzedniej kadencji Sejmu zasiadała w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny wskazała, że jedną z najpilniejszych spraw jest nowelizacja ustawy o świadczeniu wspierającym dla osób z niepełnosprawnościami.

Zapowiedź nowelizacji ustawy o świadczeniu wspierającym

Posłanka, która w poprzedniej kadencji Sejmu zasiadała w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny wskazała, że jedną z najpilniejszych spraw jest nowelizacja ustawy o świadczeniu wspierającym dla osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą od 1 stycznia 2024 r. świadczenie wspierające ma trafić bezpośrednio do dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Świadczenie może wynosić nawet około 3500 zł.  O wysokości świadczenia będzie decydować m.in. zdolność danej osoby do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem czy jej wiek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

31 października opublikowano rozporządzenie MRiPS, które określa sposób postępowania wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności przy ustalaniu poziomu potrzeby wsparcia oraz obowiązujące w związku z tym standardy.

"Rozporządzenie, które się pojawiło pokazuje, że niestety nie udało się dokonać takich zmian, żeby ta skala (wsparcia), która jest sercem tej ustawy była dostosowana do wszystkich osób z niepełnosprawnościami. Myślę więc, że takim dobrym kierunkiem byłaby szybka konsultacja w sprawie zmiany w rozporządzeniu i w ustawie" - oceniła Kotula.

Co się zmieni w programach prorodzinnych w 2024 r.

Posłanka Lewicy wskazała na najważniejsze działania w zakresie polityki społecznej, jakie należy podjąć w nowej kadencji Sejmu. Wymieniła m.in. wsparcie osób z niepełnosprawnościami, deinstytucjonalizację pieczy zastępczej oraz walkę z kryzysem demograficznym. Zaznaczyła, że wszystkie programy prorodzinne powinny być utrzymane.

"One nie tylko zostają, ale ja jestem ich gorącą zwolenniczką. Nie wiem jak z Rodzinnym Kapitałem Opiekuńczym, bo myślę, że to jest dobry moment, żeby zbadać jego skuteczność, czy działa, a jeśli nie działa, to dlaczego. Być może jest jakiś mechanizm, który moglibyśmy wdrożyć, żeby ten program działał lepiej" - powiedziała Kotula.

Nowa ustawa o asystencji i zmiany w pieczy 

Wskazała, że równolegle należy podjąć pracę nad ustawą o asystencji osobistej. "Muszą być dwa osobne systemy wsparcia dla seniorów oraz dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami" - zaznaczyła Kotula.

Podkreśliła, że należy również podjąć działania na rzecz pomocy rodzicom dzieci z niepełnosprawnościami.

Posłanka Lewicy zwróciła uwagę, że jednym z wyzwań jest także deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej. "Deinstytucjonalizacja nie jest realizowana. Słyszę takie głosy samorządów każdej ze stron sceny politycznej, którzy chwalą się tym, że powstają ośrodki preadopcyjne, nowe domy dziecka. Nie będziemy tego chwalić, nie będziemy tego popierać i mówię tu jako przyszła koalicja rządowa. Zobowiązaliśmy się do odejścia od opieki instytucjonalnej" - przypomniała Kotula.

Jak dodała, trzeba jeszcze raz przeprowadzić konsultacje ze stroną społeczną i sprawdzić, co jeszcze można w tym celu poprawić. "Postawić trzeba na pewno na kampanie społeczne, to jest coś, czego mi brakowało" - powiedziała posłanka.

Zwróciła uwagę, że poprzez kampanie społeczne powinno się także promować model rodzicielstwa partnerskiego. "Nie mówimy o modelu partnerskim w stosunku do tego, czy ktoś ma ślub, czy go nie ma, tylko w stosunku do zaangażowania w życie rodzinne, w życie domowe, w wychowanie dziecka. Potrzebujemy bardziej zaangażowanych ojców. Państwo powinno postawiło na mechanizmy, które tych ojców do tego zachęcą i możemy zacząć właśnie od kampanii społecznej" - powiedziała Kotula.

Zapowiedziała także działania na rzecz osób starszych. "Z Koalicją Obywatelską rozmawiamy o różnych propozycjach jakiegoś bonu opiekuńczego dla osoby, która opiekuje się taką osobą" - powiedziała polityczka Lewicy.

Luka demograficzna 

"Chciałabym się też zmierzyć z luką demograficzną. To jest zapaść, katastrofa, ale to jest też wyzwanie, a ja lubię wyzwania" - zaznaczyła.

Jak przyznała posłanka, nie da się całkowicie zatrzymać procesu niekorzystnych zmian demograficznych, ale można próbować go wyhamować. Jak dodała, może się do tego przyczynić wiele elementów. Kotula wymieniła m.in. wsparcie kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka, przywrócenie finansowania in vitro, ale też skuteczną politykę migracyjną.

"Mamy wielu uchodźców z Ukrainy, którzy u nas zostaną. Trzeba o nich pomyśleć także w obszarze polityki społecznej. Ci, którzy zostaną i założą tu rodzinę będą się także przyczyniać do wzrostu liczby urodzeń" - zauważyła Kotula.

Podkreśliła, że "rolą państwa jest zrobić wszystko, by kobiety czuły się bezpiecznie i chciały podejmować decyzję o założeniu rodziny". "Ważne jest, by kobiety miały świadomość, że państwo otoczy je wsparciem i opieką" - dodała polityczka Lewicy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA