REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Superwizja pracy socjalnej 2016 – nowe rozporządzenie

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Szkolenie./ Fot. Fotolia
Szkolenie./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Superwizja pracy socjalnej ma przyczyniać się do podnoszenia jakości usług świadczonych przez pomoc społeczną. Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 19 kwietnia 2016 r. ujednolica wymogi, dotyczące nadawania certyfikatu superwizora.

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie superwizji pracy socjalnej jest na etapie konsultacji społecznych, które potrwają do 30 maja 2016 r. Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 14 dni od dnia ogłoszenia. W projekcie określono w szczególności cele i standardy rewizji pracy socjalnej, a także sposób szkolenia dla samych superwizorów. Ujednolicono zasady, dotyczące nadawania certyfikatów dla superwizorów.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt superwizyjny

Nowe przepisy szczegółowo normują instytucję kontraktu superwizyjnego, zawieranego pomiędzy superwizorem a pracownikiem socjalnym. Umowa taka ma mieć formę pisemną. Jej celem będzie ustalenie merytorycznego zakresu superwizji pomiędzy superwizorem a pracownikiem socjalnym.

Kontrakt superwizyjny ma w szczególności określać obowiązki stron, metody superwzji oraz ich zakres tematyczny, a także zasady postępowania w sytuacjach spornych.

Zgodnie z projektowanymi przepisami pracownik socjalny będzie mógł wnioskować o osobę superwizora i formę superwizji pracy socjalnej.

REKLAMA

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat superwizora pracy socjalnej

Uzyskanie certyfikatu superwizora pracy socjalnej jest niezbędne do prowadzenia superwizj. Minimum programowe dla szkolenia superwizorów ma obejmować pięć obszarów tematycznych:

  • Moduł 1 - Wzmacnianie umiejętności interpersonalnych i społecznych - 120 godzin:
  • Moduł 2 - Teoria i metody pracy socjalnej - 60 godzin;
  • Moduł 3 - Superwizja pracy socjalnej - podstaw y teoretyczne - 40 godzin;
  • Moduł 4 - Trening superwizyjny - 120 godzin:
  • Moduł 5 - Praktyka superwizyjna i superwizja pracy własnej - 140 godzin.

Szkolenie ma być realizowane w terminie nie krótszym niż 18 miesięcy. Po odbyciu szkolenia i złożeniu wniosku kandydat na superwizora będzie mógł przystąpić do egzaminu (w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia ukończenia szkolenia). Egzamin będzie płatny. Opłata ma być wnoszona na rachunek bankowy wskazany przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Według prognoz resortu pracy pierwsze certyfikaty zostaną wydane w 2017 roku.

Wzór certyfikatu określa załącznik do projektowanego rozporządzenia:

Certyfikat superwizora pracy socjalnej/Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie superwizji pracy socjalnej (z 19 kwietnia 2016 r.)

Instytucja superwizji w pracy socjalnej została wprowadzona do ustawy o pomocy społecznej na mocy przepisów, obowiązujących od 31 grudnia 2013 r.  Polega ona na ustawicznym rozwoju zawodowym pracowników socjalnych, służącym utrzymaniu wysokiego poziomu świadczonych usług, zachowaniu i wzmacnianiu kompetencji zawodowych, udzielaniu wsparcia, poszukiwaniu źródeł trudności w pracy i możliwości ich pokonywania. Uprawnienie do korzystania z superwizji przysługuje każdemu pracownikowi socjalnemu.

Superwizorem pracy socjalnej może być osoba, która ukończyła szkolenie dla superwizorów pracy socjalnej, przystąpiła do egzaminu, zdała egzamin i uzyskała certyfikat superwizora pracy socjalnej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 163 z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie superwizji pracy socjalnej (z dnia 19 kwietnia 2016 r.) - etap legislacji: konsultacje.

Polecamy serwis: Opieka społeczna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA