reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Oświata > Zobowiązania i należności szkoły podstawowej i gimnazjum połączonych w zespół

Zobowiązania i należności szkoły podstawowej i gimnazjum połączonych w zespół

W dniu 1 września 2009 r. ze szkoły podstawowej i gimnazjum został utworzony zespół szkół. Uchwała rady gminy wskazuje, że zespół wyposaża się w mienie znajdujące się w szkole podstawowej i gimnazjum. Jak postąpić z zobowiązaniami i należnościami tych jednostek?

Czy przejmuje je utworzony zespół czy gmina? Czy należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeśli wszyscy pracownicy szkoły i gimnazjum zostają przeniesieni do zespołu, czy tylko naliczyć i zaksięgować na zobowiązania – gminy czy zespołu?

 

Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół (art. 62 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: ustawa o systemie oświaty). Takie rozwiązanie ma miejsce w sytuacji opisanej w pytaniu, gdzie została podjęta uchwała rady gminy o powołaniu zespołu szkół. Wspomniany art. 62 ustawy o systemie oświaty stanowi jedynie, że połączenie w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół i placówek oraz samorządów uczniowskich poszczególnych szkół, ale sam statut zespołu może jednak przewidzieć w tym zakresie odrębną regulację.

Dyrektor zespołu staje się dyrektorem szkoły w myśl ustawy o systemie oświaty, a więc wykonuje prawa i obowiązki pracodawcy i kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Utworzenie zespołu następuje zaś w trybie art. 58 ustawy o systemie oświaty, co powoduje, że w zakresie uregulowanym odrębnie w statucie zespołu tracą moc postanowienia statutów poszczególnych szkół i placówek. Połączenie w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum wymaga opinii pozytywnej kuratora oświaty.

 

Czytaj także: Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych >>

 

Co do należności i zobowiązań, to zgodnie z art. 79 ustawy o systemie oświaty, szkoły są zakładami budżetowymi lub jednostkami budżetowymi, tak więc zasady ich gospodarki finansowej określają odrębne przepisy. W tym zakresie jest to obowiązująca do 31 grudnia 2009 r. ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, która w art. 21 ust. 4 stanowi, że należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, jednak z zastrzeżeniem, że należności i zobowiązania jednostki budżetowej likwidowanej w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną może przejąć utworzona jednostka – i tak chyba powinno stać się również w przypadku opisanym przez Czytelnika. Inaczej jeśli należności i zobowiązania miałaby przejąć rada, to weszłyby one na zobowiązania i należności organu, który podjął decyzję o likwidacji.

Co się zaś tyczy pracowników, to w drodze wypowiedzeń zmieniających warunki pracy i płacy zostaną oni przeniesieni do zespołu. Natomiast wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego warunkowana jest wprost przepisami ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym). Ustawa ta ma zastosowanie do pracowników samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych itd. A zatem również do osób zatrudnionych w zespole szkół.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama