REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór o stypendia, dodatki stażowe i autonomię uczelni

Jolanta Góra

REKLAMA

Resort nauki kończy prace nad zmianą prawa o szkołach wyższych. Założenia do nowelizacji ustawy są zbyt ogólne i niespójne. Środowisko akademickie przygotowało własną propozycję zmian


Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP) i Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich (KRZSP) obawiają się, że zaproponowane przez resort nauki zmiany ograniczą autonomię i możliwość rozwoju szkół wyższych. Studenci dodają, że ministerstwo nie bierze pod uwagę ich postulatów. Dlatego Rada Główna Szkolnictwa Wyższego (RGSW), zamiast oceniać resortowe, bardzo ogólne założenia nowelizacji, przygotowała własny projekt uwzględniający postulaty całego środowiska akademickiego.

Profesor Jerzy Błażejewski, przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, uważa, że zawiera on przepisy, które nie naruszają zasadniczej konstrukcji ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Rada Główna uważa bowiem, że nie należy burzyć tego, co dopiero zaczęło funkcjonować. Jednak nie wszystkie zmiany są czysto kosmetyczne.

Kontrowersyjne dodatki stażowe

Projekt przygotowany przez Radę zakłada zniesienie obowiązku wypłacania co miesiąc dodatku stażowego pracownikom wszystkich uczelni, w tym prywatnych.

- Taka zmiana powinna być przyjęta już w ubiegłym roku - podkreśla Krzysztof Pawłowski, rektor Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu.

Do 31 sierpnia 2006 r. dodatek otrzymywali tylko pracownicy uczelni publicznych. Posłowie zdecydowali jednak, że powinni go dostawać także pracownicy uczelni prywatnych. Według rektora Krzysztofa Pawłowskiego ustawodawca zmusił uczelnie prywatne do zwiększenia kosztów z dnia na dzień o ponad 7 proc., nie wskazując jednocześnie źródła ich finansowania.

Profesor Jerzy Woźnicki, prezes Fundacji Rektorów Polskich i współautor ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, przyznaje, że szkoła niepubliczna, tak jak każdy podmiot prywatny, powinna samodzielnie ustalać zasady wynagradzania, ponieważ w przeciwieństwe do szkół publicznych, nie otrzymuje dotacji z budżetu państwa.

Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich przypomina, że prof. Stefan Jurga, sekretarz stanu w MNiSW, obiecał już w kwietniu, że obowiązek wypłaty dodatków stażowych przez szkoły prywatne zostanie zniesiony w drodze szybkiej nowelizacji. Resort jednak nie przygotował jeszcze żadnego projektu.

Wzmocnienie pozycji studentów

Rada Główna Szkolnictwa Wyższego chce również wzmocnić Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polski (PSRP).

- Obecnie wielu rektorów nie odpowiada na nasze pisma, twierdząc, że prawo zobowiązuje ich do współpracy z samorządem studenckim na danej uczelni, a nie z organizacją reprezentującą ogół studentów - podkreśla Leszek Cieśla, przewodniczący PSRP.

Tymczasem PSRP bardzo często broni studentów przed niezgodnymi z prawem praktykami uczelni, np. niekorzystnymi zapisami w umowach czy regulaminach.

Rada w swoim projekcie wprowadza przepis dający PSRP prawo do zwracania się w sprawach dotyczących studentów do organów władzy publicznej i uczelni oraz uzyskiwania wyjaśnień i informacji.

Projekt zmienia również definicję studenta. Obecnie jest to osoba kształcąca się na studiach I lub II stopnia albo na jednolitych. Tymczasem student nie zawsze musi się kształcić. Często nie uczestniczy w zajęciach, np. z powodu długiego zwolnienia lekarskiego czy czasowego wyjazdu, chociaż nadal jest studentem. Tymczasem w takich sytuacjach uczelnie odmawiają mu np. prawa do pomocy materialnej. Zdaniem PSRP problem rozwiązałby przepis, że student to osoba przyjęta na studia albo osoba immatrykulowana, która złożyła ślubowanie.

Ponadto projekt nowelizacji RGSW przywraca dotacje na działalność studenckich kół naukowych i kulturalnych.

- W skali kraju były to naprawdę nieduże pieniądze, około 2 mln zł, które jednak umożliwiały prowadzenie atrakcyjnych projektów - wyjaśnia Leszek Cieśla.

Stypendia dla doktorantów

Natomiast doktoranci domagają się wprowadzenia stypendiów za wyniki w sporcie oraz stypendium ministra za osiągnięcia w nauce i wybitne osiągnięcia sportowe. Obecnie doktoranci, w przeciwieństwie do studentów, nie mają możliwości ubiegania się o te świadczenia.

Paweł Kos, wiceprzewodniczący Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD), podkreśla, że to właśnie osoby robiące doktorat mogą pochwalić się szczególnymi osiągnięciami naukowymi i ich praca powinna być doceniona.

Rada Główna popiera też postulaty wzmocnienia pozycji KRD. Dziś organizacja ta nie może bowiem mieć swoich przedstawicieli m.in. w RGSW, a także nie otrzymuje wsparcia finansowego, mimo że w Polsce jest ponad 30 tys. doktorantów.

Tajne prace resortu

Michał Seweryński, minister nauki i szkolnictwa wyższego, zapowiada, że jeszcze w sierpniu przedstawi projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Czy będzie zawierał proponowane zmiany, nie wiadomo. Resort upublicznił tylko założenia do nowelizacji. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich stwierdziła, że nie można ich poddać ocenie merytorycznej, ponieważ są zbyt ogólnikowe i niespójne. Ponadto, zdaniem KRASP, wiele regulacji już funkcjonuje. Istnieje już np. podział na studia I, II i III stopnia. Możliwe jest łączenie się małych uczelni z dużymi, a także kształcenie przez internet.

- Problemem jest tylko brak aktów wykonawczych - uważa prof. Jerzy Woźnicki.

Resort wydał dopiero 33 z 41 rozporządzeń.

Niektóre propozycje zmian budzą jednak wiele kontrowersji. Uznanie stopnia doktora habilitowanego za postawę do automatycznego uzyskania tytułu profesora stanowiłoby zachętę do rezygnacji z rozwoju naukowego. KRASP i KRD krytykują też stworzenie tzw. uczelni doktorskich kształcących tylko doktorantów, ponieważ nie da się zbudować od podstaw szkoły, która z założenia będzie elitarna, kształcąca wybitnych absolwentów. Musi być ona częścią dużej, znaczącej instytucji.

Środowisko akademickie ma jednak nadzieję, że resort nauki uwzględni ich postulaty, przedstawione m.in. w projekcie przygotowanym przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Propozycje zmian w prawie o szkolnictwie wyższym



JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA