REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydać decyzję w sprawie stypendium, której nie podważy kolegium odwoławcze

Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 września uczniowie i rodzice mają czas na składanie wniosków o przyznanie stypendium szkolnego. Następnie organy gminy muszą rozpatrzyć wniosek i wydać decyzję. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że wiele samorządów nie zawsze robi to zgodnie z przepisami prawa.

Samorządy zapominają bowiem, że decyzje w sprawie przyznania pomocy materialnej dla uczniów, czyli stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego, muszą być wydane zgodnie z przepisami ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz kodeksem postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 107).

Termin złożenia wniosku

Zgodnie z art. 90n ust. 6 ustawy o systemie oświaty wnioski o przyznanie stypendium można składać do 15 września w danym roku szkolnym w przypadku uczniów oraz do 15 października w przypadku słuchaczy kolegiów, np. językowych, nauczycielskich. Wnioski złożone po wymienionych terminach gminy często pozostawiają bez rozpoznania. Uznają bowiem, że jest to tzw. termin materialno-prawny, czyli nieprzywracalny. Tymczasem jest to niedopuszczalne. Co do zasady, samorządy muszą rozpatrzyć każdy wniosek i wydać decyzję. W przypadku wniosku złożonego po terminie może być ona negatywna, ale nie musi. Kolejny ustęp wspomnianego artykułu stanowi bowiem, że w uzasadnionych przypadkach wniosek może być złożony po 15 września czy po 15 października. Wówczas jednak wnioskodawca powinien udowodnić, dlaczego nie mógł zachować terminu. Organ wydający decyzję sprawdza natomiast, czy przedstawione uzasadnienie jest prawdziwe. Jeśli uzna, że jest ono mało przekonujące, może wydać decyzję odmowną. Jeśli jednak ktoś udowodni, że z powodu choroby nie miał możliwości dotrzymania terminu, to gmina powinna przyznać pomoc, o ile wnioskodawca spełnia kryteria wskazane w ustawie. Gminy muszą także pamiętać, że zgodnie z art. 107 par. 3 k.p.a. uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności.

Brakujące dokumenty

Zdarza się, że samorządy odmawiają rozpatrzenia wniosku, który nie zawiera wszystkich wymaganych załączników. Tymczasem wniosek niekompletny także trzeba rozpatrzyć. W takim przypadku gmina powinna wezwać do uzupełnienia wniosku w ciągu siedmiu dni pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania. Dopiero, jeśli wnioskodawca nie dostarczy wymaganych dokumentów we wskazanym terminie, wniosek można odrzucić. Jeśli jednak gmina nie dopełni tej formalności, wnioskodawca będzie mógł poskarżyć się do SKO na bezczynność. Zatem, aby zmieścić się w ustawowym terminie, można złożyć wniosek niekompletny.

Opinia dyrektora

Powodem unieważnienia decyzji o przyznaniu lub nieprzyznaniu stypendium bywa także brak opinii dyrektora szkoły. Z tego powodu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję prezydenta miasta Płocka, mimo że sama treść decyzji nie budziła wątpliwości (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 marca 2006 r., sygnatura I SA/Wa 206/06).

Radosław S., słuchacz Centrum Kształcenia Ustawicznego, zakwestionował formę przyznanego stypendium. Jego zdaniem wnioskował o stypendium w formie świadczenia pieniężnego i takie powinien otrzymać. WSA uznał, że co do zasady stypendium powinno być przyznawane w formie pomocy rzeczowej, wypłacanej po okazaniu dokumentów potwierdzających poniesione koszty. Sędziowie jednak stwierdzili, że prezydent mógł podjąć decyzję dopiero po zasięgnięciu opinii dyrektora placówki, w której uczył się Radosław S. Wymóg taki zawiera art. 90n ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Jest to element niezbędny do przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji. Tymczasem takiej opinii zabrakło w aktach sprawy. Dlatego sąd uznał, że prezydent nie wyjaśnił dokładnie sprawy, nie rozpatrzył całego materiału dowodowego, czyli decyzję podjął z naruszeniem przepisów prawa.

STYPENDIA MOŻNA PRZYZNAWAĆ Z URZĘDU

Jeśli wniosek w sprawie przyznania stypendium szkolnego nie został złożony w terminie, z powodu np. nieznajomości przepisów, organy gminy muszą odmówić przyznania stypendium. Jeśli jednak mimo to wójt, burmistrz czy prezydent chciałby przyznać danemu uczniowi pomoc, to może to zrobić z urzędu.

BŁĘDY W DECYZJACH

Jakie błędy samorządy popełniają najczęściej

l Wydają dwie decyzje, jedną przydzielającą pomoc do końca grudnia i drugą od stycznia do końca roku szkolnego

l Nie rozpatrują wniosków złożonych po terminie oraz niekompletnych

l Przyznają pomoc na wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia

l Wydają decyzję na podstawie opinii dyrektora, wydanej nie w formie postanowienia

Zwykle jednak gminy zasięgają opinii dyrektora szkoły. Niestety, najczęściej dyrektorzy nie wydają jej zgodnie z k.p.a., czyli w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Gmina zatem musi powiadomić wnioskodawcę o tym, że zwraca się o opinię, a dyrektor dostarczyć ją wszystkim stronom postanowienia. Pracownicy samorządowych kolegiów odwoławczych twierdzą, że choć wydłuża to postępowanie, jest jednak niezbędne z punktu widzenia formalnego. Uważają jednak, że dobrze byłoby zmienić przepisy, tak aby opinia nie musiała być wydawana zgodnie z k.p.a.

Kto składa wniosek

Art. 90n ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowi wyraźnie, że pomoc może być przyznana na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. W praktyce jednak bardzo często zdarza się, że w imieniu osiemnastolatka wniosek składa mama. Rodzice tymczasem mogą wnioskować do momentu osiągnięcia przez ucznia pełnoletniości. Potem uczeń sam dba o swoje sprawy albo udziela pisemnego pełnomocnictwa rodzicom. Bez pełnomocnictwa wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia jest nieważny.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA