REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzice muszą być poinformowani o zamiarach rady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Istotą wymogu powiadamiania rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły, o którym jest mowa w art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, jest to, aby rodzice mogli się zapoznać z takim zamiarem i podjąć kroki w celu znalezienia dla dzieci odpowiedniej szkoły bądź kroki w celu wyeliminowania takiej uchwały z obrotu prawnego. Wymóg ten jest spełniony także wówczas, gdy informacja o zebraniu rodziców poświęconym likwidacji szkoły została przekazana poprzez wpisy do dzienniczków uczniów, tj. w zwyczajowej formie komunikowania się szkoły z rodzicami.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażając uchwalony rok wcześniej plan naprawy gminnych finansów, rada gminy podjęła uchwałę w sprawie likwidacji prowadzonej przez siebie szkoły podstawowej. Poprzedzone zostało to spotkaniem z rodzicami, na którym dyrektor szkoły oraz wójt gminy, poinformowali zebranych o zamiarze likwidacji szkoły. Z protokołu z tego spotkania wynika, że uczestniczący w nim rodzice odmówili podpisania listy obecności, a następnie skierowali do rady gminy pismo sprzeciwiające się likwidacji szkoły. Rozstrzygnięciem nadzorczym wydanym przez wojewodę kujawsko-pomorskiego stwierdzono nieważność uchwały rady gminy z powodu naruszenia przez nią art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

UZASADNIENIE

Rada gminy w swojej skardze wniesionej do WSA w Bydgoszczy zarzuciła rozstrzygnięciu nadzorczemu, iż art. 59 ustawy nie wskazuje, w jaki sposób zamiar likwidacji szkoły powinien być uzewnętrzniony, a w szczególności nie wymaga on podjęcia uchwały rady gminy w tym zakresie ani też pisemnego poinformowania każdego z rodziców o zamiarze likwidacji szkoły. Wyjaśniono przy tym, że decyzję o zamiarze likwidacji szkoły podjęto już uchwałą z lutego 2005 r., zmienioną uchwałą z października 2005 r., którą został przyjęty program naprawy finansów gminy.

REKLAMA

WSA w Bydgoszczy uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego. W uzasadnieniu wyroku sąd uznał, że ustalenie wojewody dotyczące niedopełnienia zawiadomienia wszystkich rodziców o zamiarze likwidacji szkoły zostało podjęte w oparciu o nieprawidłową interpretację art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Przepis ten nie wymaga bowiem podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji, a w konsekwencji organ prowadzący szkołę mógł wyrazić ten zamiar w okresie przed podjęciem uchwały, w każdej zrozumiałej dla rodziców formie. Dlatego też nie można zakwestionować formy, jaką przyjął dyrektor szkoły przy zwołaniu z polecenia wójta zebrania rodziców. Skoro odmówili oni podpisania listy obecności, to należało ustalić, w jaki sposób zostali oni o tym zebraniu powiadomieni. Z ustaleń sądu wynika, że nastąpiło to przez stosowny wpis do dzienniczków uczniowskich poczyniony przez dyrektora szkoły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok sądu I instancji zaskarżył w całości wojewoda, wnosząc o jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania. Organ podniósł, że w tak poważnym przypadku, jakim jest likwidacja szkoły, nie wystarczy powiadomić rodziców poprzez dokonanie wpisu w dzienniczkach uczniów, gdyż brak jest pewności, czy przekażą oni ważną wiadomość swym rodzicom, a dzieci do lat 13 nie posiadają zdolności do czynności prawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 14 grudnia 2006 r. oddalił skargę kasacyjną. NSA stwierdził, iż zarzut naruszenia przez sąd I instancji art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty jest chybiony. Przepis ten wymaga, aby co najmniej na szesć miesięcy przed zamierzonym terminem likwidacji szkoły zawiadomiono o tym rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkoły danego typu. Wojewoda dopatruje się tego naruszenia przez przyjęcie przez sąd, iż zawiadomienie rodziców o zebraniu w szkole poświęconym zamiarowi likwidacji szkoły za pomocą informacji wpisanych do dzienniczków uczniowskich spełniało wymogi określone w tym przepisie, podczas gdy, zdaniem wojewody, ta forma zawiadomienia tych wymogów nie spełniała. Organ nadzoru nie wskazał przy tym, jaka byłaby jego zdaniem prawidłowa forma owego zawiadomienia. Trafnie jednak w odpowiedzi na skargę kasacyjną zauważono, iż kwestionowanie takiego sposobu kontaktów szkoły z rodzicami uczniów prowadziłoby do kwestionowania zwyczajowo przyjętej formy kontaktowania się szkoły z rodzicami. Odnotować przy tym trzeba, że chociaż sami rodzice przyczynili się do powstania pewnego zamieszania w kwestii swojej wiedzy o zamiarze likwidacji szkoły, odmawiając podpisania listy obecności na zebraniu, to kwestia ta nie miała w rozpoznawanej sprawie znaczenia. Rodzice uczniów o zamiarze likwidacji szkoły powinni być zawiadomieni, czego wymaga art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. W rozpoznawanej sprawie jednak, skoro odbyło się zebranie rodziców uczniów, a następnie rodzice skierowali do rady gminy pismo sprzeciwiające się likwidacji szkoły, to w kontekście wpisu do dzienniczków uczniów informacji o zebraniu rodziców poświęconym likwidacji szkoły trudno uznać, że organ prowadzący szkołę nie zawiadomił rodziców o zamiarze likwidacji szkoły.

SYGN. AKT I OSK 1391/06

Michał Folcholc

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA