Regulamin wynagradzania nauczycieli
REKLAMA
REKLAMA
STAN FAKTYCZNY
REKLAMA
W styczniu 2008 r. rada miejska w Tykocinie podjęła uchwałę w sprawie określenia regulaminu ustalania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia oraz przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez gminę. Rada, regulując w par. 9 ust. 2 uchwały kwestię dodatku za trudne warunki pracy, wymieniła dodatek z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia.
Z UZASADNIENIA
REKLAMA
Przeprowadzona przez organ nadzoru analiza prawna wykazała, że część postanowień wskazanej wyżej uchwały podjętych zostało z naruszeniem prawa. Wojewoda podlaski uznał, że naruszenie prawa jest na tyle istotne, że par. 9 ust. 2 uchwalonego regulaminu należy uznać w świetle obowiązującego prawa za nieważny.
W ocenie wojewody rozwiązanie przyjęte w regulaminie ustalania dodatków do wynagrodzenia nie znajduje umocowania w obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa. Na podstawie art. 34 ust. 1 Karty Nauczyciela nauczycielom przysługują dodatki z tytułu pracy w warunkach trudnych lub uciążliwych. Zdaniem wojewody skoro dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia został zniesiony na mocy art. 5 ustawy z 18 października 2006 r. o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz.U. nr 220, poz. 1600), to organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie posiada kompetencji do wprowadzania regulacji dotyczących tego dodatku.
Ponadto, zwraca uwagę wojewoda, przepisy par. 8 i 9 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. nr 22, poz. 181 ze zm.) przewidują jedynie pracę w warunkach trudnych i uciążliwych.
Organ nadzoru zwrócił również uwagę, że regulamin wynagradzania nauczycieli ma charakter przepisu wykonawczego i powinien bezwzględnie odpowiadać wymogom wewnętrznej zgodności systemu źródeł prawa, m.in. wynikających z art. 94 konstytucji oraz 9 kodeksu pracy.
Mając powyższe na uwadze, wojewoda podlaski stwierdził nieważność par. 9 ust. 2 w części, w jakiej przepis ten posługuje się sformułowaniem - lub szkodliwych dla zdrowia.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego.
SYGN. AKT NK.II.J.S. 0911- 45 /08
ANDRZEJ JANKOWSKI
REKLAMA
REKLAMA