REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podzielone zostały środki na zadania szkolne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katrzyna Wilko

REKLAMA

REKLAMA

Z subwencji oświatowej gminy otrzymają 18 509 304 tys. zł. Zwiększenie łącznej kwoty subwencji oświatowej w tym roku dla samorządów spowodowane zostało planowanym wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli.

Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2008, podobnie jak w ubiegłych latach, jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych określonych w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2008 łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej wynosi 30 910 553 tys. zł. Została ona zwiększona - w porównaniu do kwoty subwencji oświatowej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2007 (28 204 949 tys. zł) - o 2 705 604 tys. zł, tj. o 9,6 proc. Zwiększenie łącznej kwoty subwencji oświatowej spowodowane zostało planowanym w roku bieżącym wzrostem średnich wynagrodzeń nauczycieli (z uwzględnieniem skutków awansu zawodowego nauczycieli). W 2008 roku kwota bazowa dla nauczycieli została ustalona w art. 2 ustawy z 6 grudnia 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 247, poz. 1821) w wysokości 2074,15 zł, tj. wyższej o 10 proc. od kwoty bazowej z roku ubiegłego.

Podział subwencji

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.), określona w ustawie budżetowej na rok 2008 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy - podzielona została między samorządy terytorialne.

Podział kwoty 30 725 088 tys. zł na poszczególne rodzaje samorządu kształtuje się następująco:

REKLAMA

• gminy 18 509 304 tys. zł,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• powiaty 11 605 780 tys. zł,

• województwa 610 004 tys. zł.

W powyższych kwotach uwzględnione zostały: kwota bazowa części oświatowej subwencji ogólnej według tzw. finansowego standardu A, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych, kwota na zadania pozaszkolne.

Z danych przedstawionych przez MF wynika, że z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2008 rok - 30 910 553 tys. zł - wyłączona została ustawowa 0,6 proc. rezerwa w wysokości 185 463 tys. zł, która została powiększona o kwotę 2 tys. zł, wynikającą z zaokrąglenia kwot skalkulowanych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok wynosi łącznie 185 465 tys. zł. Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych naliczone zostały zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. nr 247, poz. 1825).

 

Wyliczanie subwencji

W wyliczeniach części oświatowej subwencji ogólnej na 2008 rok względniono zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę zmiany w podziale terytorialnym kraju wprowadzone 1 stycznia 2008 r.

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że przy naliczaniu jednostkom samorządu terytorialnego kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2008 nie uwzględniono uczniów (wychowanków), a także etatów nauczycieli wykazanych w szkołach rolniczych oraz leśnych, które od 1 stycznia 2008 r. zostały przejęte do prowadzenia - przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz przez ministra środowiska - na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego. Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji na 2008 rok, określony został na podstawie danych dotyczących liczby uczniów (wychowanków) w roku szkolnym 2007/2008, wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na 30 września 2007 r. i 10 października 2007 r.) oraz danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w sprawozdaniach EN-3 (wg stanu na 10 września 2007 r.).

Katalog zadań

Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem m.in.:

• finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek pozaszkolnych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;

• dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;

• finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego,

• finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;

• dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom;

• finansowania wydatków związanych z realizacją czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej oraz uczniów gimnazjum;

• finansowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;

• finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.

Podział części oświatowej, po odliczeniu 0,6 proc. rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).

 

ZADANIA SZKOLNE I POZASZKOLNE

Zadania szkolne to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, zakładów kształcenia nauczycieli, kolegiów pracowników służb społecznych, szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, szkół artystycznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek;

Zadania pozaszkolne to zadania związane z:

• prowadzeniem m.in. przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, bibliotek pedagogicznych, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów,

• udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,

• prowadzeniem burs i internatów oraz domów wczasów dziecięcych,

• prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych.

KATRZYNA WILKO

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz.U. z 2007 r. nr 247, poz. 1825).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA