REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Karcie Nauczyciela 2013 - opinia ZNP

REKLAMA

Związek Nauczycielstwa Polskiego opublikował oficjalną opinię w sprawie przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji projektu założeń do nowelizacji Karty Nauczyciela.

Wydana przez ZNP opinia przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji projektu nowelizacji Karty Nauczyciela nie jest niestety zbyt pozytywna. W opinii ZNP przedstawiona przez projektodawców koncepcja nowelizacji Karty Nauczyciela w dalszym ciągu nie została podporządkowana deklarowanym celom i jak twierdzi związek – zamiast troską o jakość – motywowana jest względami ekonomicznymi.

REKLAMA

O proponowanych przez resort edukacji zmianach w Karcie Nauczyciela można przeczytać w artykule: Projekt zmian w Karcie Nauczyciela trafił do konsultacji!

Uwagi ZNP do projektowanych rozwiązań szczegółowych

REKLAMA

1. Zastąpienie średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wskaźnikami kalkulacyjnymi środków ogółem przeznaczonych na wynagrodzenia nauczycieli oraz zmiana sposobu rozliczania środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli

Niejasne i budzące wątpliwości Związku jest założenie zastąpienia średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego bliżej nieokreślonymi wskaźnikami kalkulacyjnymi środków ogółem przeznaczonych na te wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektowane rozliczanie środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli dokonywane łącznie na wszystkich stopniach awansu zawodowego powiązane z modyfikacją zapisów art. 30 ust. 3 Karty rodzi według związku obawę, że w konsekwencji wynagrodzenie nauczycieli będzie w całości kształtowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako organy prowadzące szkoły.

Taka modyfikacja przepisów o wynagrodzeniach nauczycieli destabilizowałaby ich sytuację zawodową i w opinii ZNP jest nie do przyjęcia.

2. Ujednolicenie wysokości tzw. dodatku wiejskiego i uwzględnienie go w rozliczaniu środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli.

Zdaniem związku, środki na dodatek wiejski nie powinny być wliczane do wysokości środków na wynagrodzenia nauczycieli, gdyż – jako środki o charakterze socjalnym – nie stanowią jego części. Jednostki samorządu terytorialnego nie powinny wliczać ich do puli wynagrodzeń obowiązkowo wydatkowanych w danym roku budżetowym.

Ponadto zwrócono uwagę, że proponowana wysokość dodatku wiejskiego – 10% kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej zgodnie z art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela – nie może odnosić się w kolejnych latach do wielkości obowiązującej w dniu 1 stycznia 2013 r. Powinna ona wzrastać wraz ze wzrostem kwoty bazowej w kolejnych latach.

3. Doprecyzowanie zasad przeznaczania środków wyodrębnianych przez organy prowadzące na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli

W opublikowanej opinii, nie jest jasne o jakim doprecyzowaniu form i doprecyzowaniu zapisów delegacji dla rozporządzenia wykonawczego oraz innych przepisów ustawy mówią projektodawcy.

4. Określenie wymiaru i terminu udzielenia nauczycielom urlopu wypoczynkowego w sposób umożliwiający lepszą organizację pracy szkoły i wykonywanie jej zadań statutowych

Związek w tym zakresie nie znajduje uzasadnienia dla różnicowania w ustawie wymiaru nieprzerwanego urlopu nauczyciela i nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora. Oznaczałoby to bowiem zakwestionowanie potrzeby takiej samej regeneracji sił nauczyciela i nauczyciela – dyrektora i stanowiłoby naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu.

Zobacz serwis: Oświata

5. Doprecyzowanie celu przeznaczenia urlopu dla poratowania zdrowia, zmiana kryteriów jego przyznawania, wymiaru oraz zmiany w zakresie orzekania

REKLAMA

Dla ZNP całkowicie nie do zaakceptowania jest propozycja wydłużenia z 7 do 20 lat wymaganego okresu pracy uprawniającego do skorzystania z tego urlopu oraz ograniczenie jego wymiaru do jednego roku. Taka regulacja w większości przypadków uniemożliwiłaby bowiem realizację celu urlopu, jakim jest regeneracja (poratowanie) zdrowia i powrót nauczyciela do pracy. Jest to zagadnienie szczególnie doniosłe w kontekście zmian w uprawnieniach emerytalnych, w myśl których nauczyciel, pracując do sześćdziesiątego siódmego roku życia, powinien zachować odpowiednią kondycję psychofizyczną nie przez dwadzieścia czy dwadzieścia pięć, lecz przez ponad czterdzieści lat.

Związek popiera natomiast propozycję zmiany w zakresie orzekania o potrzebie udzielenia nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zalecanego leczenia i przekazanie tego uprawnienia lekarzowi medycyny pracy.

6. Rozszerzenie zakresu rejestrowania zajęć i czynności realizowanych przez nauczycieli

Zgodnie z opinią ze względu na specyfikę i różnorodność wykonywanych zadań zawodowych, a także określone warunki pracy, nie jest możliwe pełne ewidencjonowanie wszystkich nauczycielskich obowiązków.

ZNP widzi natomiast konieczność doprecyzowania zapisów w zakresie:

• ograniczenia możliwości realizowania przez nauczycieli dodatkowych godzin (tzw. karcianych) w formie zajęć opieki świetlicowej

• ograniczenia nadmiernej swobody jst przy ustalaniu pensum nauczycieli logopedów, pedagogów, psychologów i doradców zawodowych.

7. Zwiększenie roli rodziców uczniów poprzez włączenie przedstawicieli rodziców do procedury dokonywania oceny pracy nauczycieli oraz zwiększenie ich udziału w postępowaniu o nadanie nauczycielowi stopnia awansu zawodowego

Wątpliwości Związku budzi koncepcja udziału członka rady rodziców w postępowaniu awansowym nauczyciela. Postępowanie to – prowadzone w oparciu o ściśle określone kryteria – ma charakter stricte profesjonalny, a jego nadzorowanie wymaga fachowych kwalifikacji pedagogicznych i dydaktycznych. Planowane zmiany, polegające na włączeniu uczestnika społecznego do postępowań awansowych, należy analizować przez pryzmat jego kompetencji do podejmowania określonych czynności lub działań. W tym kontekście za niecelowe uznać należy także uczestnictwo rodzica w postępowaniu awansowym nauczycieli, nawet w charakterze obserwatora.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
- Opinia ZNP do projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw z 22 kwietnia 2013 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA