REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co utrudnia opracowanie map akustycznych przez samorządy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁK

REKLAMA

REKLAMA

Jakie uprawnienie ma główny inspektor ochrony środowiska w stosunku do samorządów zobowiązanych do opracowania map akustycznych? Jakie mogą być konsekwencje braku map?

EWA ZRAŁEK

REKLAMA

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska

REKLAMA

Obowiązek sporządzenia map akustycznych na swoim terenie do 30 czerwca 2007 r. miały aglomeracje miejskie o liczbie mieszkańców powyżej 250 tys., zarządzający głównymi drogami o obciążeniu ruchem ponad 6 milionów przejazdów rocznie i liniami kolejowymi o obciążeniu ruchem ponad 60 tysięcy przejazdów składów pociągów rocznie, a także główne lotniska w kraju. Strona polska miała do 30 grudnia 2007 r. przekazać Komisji Europejskiej poszczególne dane z tych map. Do KE trafiły już wymagane dane z map akustycznych opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz kilku prezydentów miast.

Mapy akustyczne potrzebne są do ustalenia obszarów zagrożonych nadmiernym hałasem w celu podejmowania działań naprawczych, a także określania obszarów cichych, podlegających ochronie. Za pięć lat dobiegnie końca kolejna tura opracowywania takich map. Tym razem będą musiały opracować je również miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., a także zarządzający drogami i liniami kolejowymi o mniejszym natężeniu ruchu.

Każdy, na kim spoczywa obowiązek opracowania map akustycznych, musi w rok po ich przygotowaniu sporządzić programy naprawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska tak naprawdę może jedynie przypominać samorządom o tym, aby przygotowały mapy akustyczne. Nie może jednak nałożyć żadnych sankcji karnych, które by zmobilizowały je do terminowego wypełniania obowiązków. Wkrótce może jednak pojawić się problem dla państwa polskiego. Niedługo Komisja Europejska będzie przeglądać zawartość tych map. Wówczas może ostrzec Polskę o braku realizacji tego obowiązku. Jeżeli później mapy akustyczne nadal nie będą sporządzone, to wówczas Polsce grożą kary ze strony Unii Europejskiej.

Trudność samorządów przy sporządzaniu map głównie polega na braku pieniędzy. Środki finansowe potrzebne są m.in. na sporządzenie mapy miasta w postaci elektronicznej. Znacznie ułatwiłoby posiadanie trójwymiarowych modeli terenu, co jednocześnie przydałoby się władzom miast do zarządzania nie tylko środowiskiem.

Przyczyną opóźnień w realizacji obowiązku sporządzenia map akustycznych jest także to, że miasta muszą uwzględniać hałas na terenach np. lotnisk, które są w granicach aglomeracji. W praktyce wygląda to tak, że na przykład lotnisko Okęcie w Warszawie jest zobowiązane do zrobienia mapy akustycznej swojego terenu, którą po wykonaniu musi przekazać prezydentowi miasta. Dane z takiej mapy są następnie wykorzystywane do sporządzenia mapy akustycznej całego miasta. Bywa jednak tak, że zarządzający opóźniają się z realizacją map i to przekłada się także na problemy samorządów. Przykładowo Gdańsk postanowił od samego początku do końca samodzielnie przygotować mapę akustyczną swojego terenu.

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska dał narzędzie samorządom w postaci szkoleń oraz odpowiednich wytycznych dla wszystkich, którzy są zobowiązani przygotować mapy akustyczne. Samorządy mają zatem wiedzę, jak sporządzać takie mapy. Pozostaje kwestia mobilizacji i wygospodarowania środków finansowych na ten cel.

Za pięć lat obowiązek opracowania map akustycznych obejmie miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. Dysponują one mniejszymi środkami finansowymi. Dlatego w ich przypadku sporządzenie map akustycznych może okazać się jeszcze trudniejszym zadaniem. Warto przygotować się do tego zadania poprzez wcześniejsze gromadzenie danych.

ŁK

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

REKLAMA

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

REKLAMA

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA