REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może zrobić gmina, aby odpady trafiały do właściwego miejsca

_ ŁK

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wydawane jest zarządzenie w sprawie określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

ElŻbieta Jakubczak-Garczyńska

REKLAMA

REKLAMA

naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Pruszkowie

W zezwoleniach udzielanych przez miasto Pruszków przedsiębiorcom, którzy zamierzają odbierać odpady komunalne od mieszkańców gminy, wskazujemy miejsce, do którego powinny być transportowane nieczystości. Na terenie gminy jest sortownia odpadów, której głównym udziałowcem jest miasto. Firmy, które chcą pracować na naszym terenie, mają wskazane w warunkach umowy właśnie to miejsce i tam powinny trafiać odpady.

Zgodnie z ustawą o odpadach miejsce, gdzie mają trafiać odpady, musi być położone najbliżej miejsca, w którym zostały one wytworzone, aby nie krążyły po Polsce. W naszym przypadku najbliżej położoną instalacją jest właśnie sortownia. Zazwyczaj przedsiębiorcy, wnioskując o udzielenie zezwolenia na odbiór odpadów od mieszkańców miasta, przedstawiają już podpisane z sortownią umowy i deklarują, że tam będą trafiały śmieci.

REKLAMA

W praktyce bywa różnie. Niektóre przedsiębiorstwa mają wątpliwości dotyczące tego, gdzie mają jeździć z odpadami. Zastanawiają się, dlaczego muszą jechać akurat do Pruszkowa, a nie na przykład do Warszawy. Jednak większa część odpadów trafia do sortowni w Pruszkowie, ale nie wszystkie. Gmina może stwierdzić, gdzie trafiają odpady po zarządzeniu kontroli. Wówczas okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy postępują z odpadami tak, jak to zostało określone w zezwoleniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadkach gdy dany przedsiębiorca nie wywiązuje się z warunków umowy, gmina może nawet cofnąć zezwolenie. Jednak w takiej sytuacji gmina naraża się na procesy w sądach administracyjnych. Przedsiębiorcy próbują podważać, czy wskazana przez miasto sortownia rzeczywiście jest punktem najbliżej położonym od miejsca powstania odpadów. W przypadku miasta Pruszków problem zazwyczaj rozwiązywali sami przedsiębiorcy. Po przekalkulowaniu bilansu zysków i strat decydowali się jednak transportować odpady do wskazanej w zezwoleniu sortowni.

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie firma, która występuje o zezwolenie na odbiór odpadów z gospodarstw domowych, przedstawia swój sposób gospodarowania odpadami. Przedsiębiorca wskazuje w nim miejsca, gdzie chciałby wywozić odpady. Jeżeli zamierza transportować je do instalacji, które są daleko położone, np. w innym rejonie Polski, to takie rozwiązanie nawet nie jest brane pod uwagę. Jeżeli chce wywozić śmieci bliżej, to jednak może powstać problem. Jednak gmina stoi na stanowisku, że odpady powinny trafiać tam, gdzie wskazuje ustawa o odpadach, czyli do najbliżej położonego miejsca. Nie ma od tego odstępstw i nie powinno wchodzić w grę inne rozwiązanie. Jednak gdyby przedsiębiorca miał własną instalację położoną równie blisko co nasza sortownia, to wówczas gmina musiałaby być bardziej elastyczna. Nie można jednak tak do tego podchodzić, gdyby firma chciała wywozić odpady np. 40 kilometrów dalej.

W przypadku Pruszkowa obecne regulacje prawne wydają się w zupełności wystarczające do tego, aby na naszym terenie właściwie postępować z odpadami. Trudno powiedzieć, czy istnieje potrzeba doprecyzowania w przepisach kwestii związanych z transportem odpadów - aby nie było żadnych wątpliwości, gdzie wywozić odpady komunalne. Z punktu widzenia przedsiębiorców mogą pojawić się wówczas protesty, że gmina mogłaby mieć zbyt dużą kontrolę nad nimi. Jednak przy elastycznym podejściu do transportu odpadów komunalnych gmina i przedsiębiorcy mogą się na tyle porozumieć, aby nie powstawały większe komplikacje.

ŁK

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA