REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może zrobić gmina, aby odpady trafiały do właściwego miejsca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁK

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wydawane jest zarządzenie w sprawie określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

ElŻbieta Jakubczak-Garczyńska

REKLAMA

REKLAMA

naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Pruszkowie

W zezwoleniach udzielanych przez miasto Pruszków przedsiębiorcom, którzy zamierzają odbierać odpady komunalne od mieszkańców gminy, wskazujemy miejsce, do którego powinny być transportowane nieczystości. Na terenie gminy jest sortownia odpadów, której głównym udziałowcem jest miasto. Firmy, które chcą pracować na naszym terenie, mają wskazane w warunkach umowy właśnie to miejsce i tam powinny trafiać odpady.

Zgodnie z ustawą o odpadach miejsce, gdzie mają trafiać odpady, musi być położone najbliżej miejsca, w którym zostały one wytworzone, aby nie krążyły po Polsce. W naszym przypadku najbliżej położoną instalacją jest właśnie sortownia. Zazwyczaj przedsiębiorcy, wnioskując o udzielenie zezwolenia na odbiór odpadów od mieszkańców miasta, przedstawiają już podpisane z sortownią umowy i deklarują, że tam będą trafiały śmieci.

REKLAMA

W praktyce bywa różnie. Niektóre przedsiębiorstwa mają wątpliwości dotyczące tego, gdzie mają jeździć z odpadami. Zastanawiają się, dlaczego muszą jechać akurat do Pruszkowa, a nie na przykład do Warszawy. Jednak większa część odpadów trafia do sortowni w Pruszkowie, ale nie wszystkie. Gmina może stwierdzić, gdzie trafiają odpady po zarządzeniu kontroli. Wówczas okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy postępują z odpadami tak, jak to zostało określone w zezwoleniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadkach gdy dany przedsiębiorca nie wywiązuje się z warunków umowy, gmina może nawet cofnąć zezwolenie. Jednak w takiej sytuacji gmina naraża się na procesy w sądach administracyjnych. Przedsiębiorcy próbują podważać, czy wskazana przez miasto sortownia rzeczywiście jest punktem najbliżej położonym od miejsca powstania odpadów. W przypadku miasta Pruszków problem zazwyczaj rozwiązywali sami przedsiębiorcy. Po przekalkulowaniu bilansu zysków i strat decydowali się jednak transportować odpady do wskazanej w zezwoleniu sortowni.

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie firma, która występuje o zezwolenie na odbiór odpadów z gospodarstw domowych, przedstawia swój sposób gospodarowania odpadami. Przedsiębiorca wskazuje w nim miejsca, gdzie chciałby wywozić odpady. Jeżeli zamierza transportować je do instalacji, które są daleko położone, np. w innym rejonie Polski, to takie rozwiązanie nawet nie jest brane pod uwagę. Jeżeli chce wywozić śmieci bliżej, to jednak może powstać problem. Jednak gmina stoi na stanowisku, że odpady powinny trafiać tam, gdzie wskazuje ustawa o odpadach, czyli do najbliżej położonego miejsca. Nie ma od tego odstępstw i nie powinno wchodzić w grę inne rozwiązanie. Jednak gdyby przedsiębiorca miał własną instalację położoną równie blisko co nasza sortownia, to wówczas gmina musiałaby być bardziej elastyczna. Nie można jednak tak do tego podchodzić, gdyby firma chciała wywozić odpady np. 40 kilometrów dalej.

W przypadku Pruszkowa obecne regulacje prawne wydają się w zupełności wystarczające do tego, aby na naszym terenie właściwie postępować z odpadami. Trudno powiedzieć, czy istnieje potrzeba doprecyzowania w przepisach kwestii związanych z transportem odpadów - aby nie było żadnych wątpliwości, gdzie wywozić odpady komunalne. Z punktu widzenia przedsiębiorców mogą pojawić się wówczas protesty, że gmina mogłaby mieć zbyt dużą kontrolę nad nimi. Jednak przy elastycznym podejściu do transportu odpadów komunalnych gmina i przedsiębiorcy mogą się na tyle porozumieć, aby nie powstawały większe komplikacje.

ŁK

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA