REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może zrobić gmina, aby odpady trafiały do właściwego miejsca

_ ŁK

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wydawane jest zarządzenie w sprawie określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

ElŻbieta Jakubczak-Garczyńska

REKLAMA

naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Pruszkowie

W zezwoleniach udzielanych przez miasto Pruszków przedsiębiorcom, którzy zamierzają odbierać odpady komunalne od mieszkańców gminy, wskazujemy miejsce, do którego powinny być transportowane nieczystości. Na terenie gminy jest sortownia odpadów, której głównym udziałowcem jest miasto. Firmy, które chcą pracować na naszym terenie, mają wskazane w warunkach umowy właśnie to miejsce i tam powinny trafiać odpady.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o odpadach miejsce, gdzie mają trafiać odpady, musi być położone najbliżej miejsca, w którym zostały one wytworzone, aby nie krążyły po Polsce. W naszym przypadku najbliżej położoną instalacją jest właśnie sortownia. Zazwyczaj przedsiębiorcy, wnioskując o udzielenie zezwolenia na odbiór odpadów od mieszkańców miasta, przedstawiają już podpisane z sortownią umowy i deklarują, że tam będą trafiały śmieci.

W praktyce bywa różnie. Niektóre przedsiębiorstwa mają wątpliwości dotyczące tego, gdzie mają jeździć z odpadami. Zastanawiają się, dlaczego muszą jechać akurat do Pruszkowa, a nie na przykład do Warszawy. Jednak większa część odpadów trafia do sortowni w Pruszkowie, ale nie wszystkie. Gmina może stwierdzić, gdzie trafiają odpady po zarządzeniu kontroli. Wówczas okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy postępują z odpadami tak, jak to zostało określone w zezwoleniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadkach gdy dany przedsiębiorca nie wywiązuje się z warunków umowy, gmina może nawet cofnąć zezwolenie. Jednak w takiej sytuacji gmina naraża się na procesy w sądach administracyjnych. Przedsiębiorcy próbują podważać, czy wskazana przez miasto sortownia rzeczywiście jest punktem najbliżej położonym od miejsca powstania odpadów. W przypadku miasta Pruszków problem zazwyczaj rozwiązywali sami przedsiębiorcy. Po przekalkulowaniu bilansu zysków i strat decydowali się jednak transportować odpady do wskazanej w zezwoleniu sortowni.

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie firma, która występuje o zezwolenie na odbiór odpadów z gospodarstw domowych, przedstawia swój sposób gospodarowania odpadami. Przedsiębiorca wskazuje w nim miejsca, gdzie chciałby wywozić odpady. Jeżeli zamierza transportować je do instalacji, które są daleko położone, np. w innym rejonie Polski, to takie rozwiązanie nawet nie jest brane pod uwagę. Jeżeli chce wywozić śmieci bliżej, to jednak może powstać problem. Jednak gmina stoi na stanowisku, że odpady powinny trafiać tam, gdzie wskazuje ustawa o odpadach, czyli do najbliżej położonego miejsca. Nie ma od tego odstępstw i nie powinno wchodzić w grę inne rozwiązanie. Jednak gdyby przedsiębiorca miał własną instalację położoną równie blisko co nasza sortownia, to wówczas gmina musiałaby być bardziej elastyczna. Nie można jednak tak do tego podchodzić, gdyby firma chciała wywozić odpady np. 40 kilometrów dalej.

W przypadku Pruszkowa obecne regulacje prawne wydają się w zupełności wystarczające do tego, aby na naszym terenie właściwie postępować z odpadami. Trudno powiedzieć, czy istnieje potrzeba doprecyzowania w przepisach kwestii związanych z transportem odpadów - aby nie było żadnych wątpliwości, gdzie wywozić odpady komunalne. Z punktu widzenia przedsiębiorców mogą pojawić się wówczas protesty, że gmina mogłaby mieć zbyt dużą kontrolę nad nimi. Jednak przy elastycznym podejściu do transportu odpadów komunalnych gmina i przedsiębiorcy mogą się na tyle porozumieć, aby nie powstawały większe komplikacje.

ŁK

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA