REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

ZAPYTANIE RIO:

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu pismem z 13 maja 2010 r. (znak WIAS-421-4/1/10) odpowiadając na pismo Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 26 kwietnia br. (znak DF-W.III.0724-13291/ /04/10) poinformowała, że zdaniem Izby Zarząd Województwa Dolnośląskiego zobowiązany jest do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na pismo to Izba otrzymała odpowiedź Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 28 czerwca br. (znak DF-W.III.0724-4017/06/2010). Po zapoznaniu się z argumentacją zawartą w tym piśmie rodzą się istotne wątpliwości prawne dotyczące obowiązku sprawozdawczego Zarządu Województwa Dolnośląskiego w odniesieniu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Chcąc ustalić legalne relacje, o których mowa w korespondencji Izby ze Skarbnikiem Województwa Dolnośląskiego – w mojej ocenie – należy ustalić zamiar ustawodawcy dokonującego zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska.

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska (ustawa z 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 215 poz. 1664) było m.in. dostosowanie systemu finansowania ochrony środowiska do zmian proponowanych w dwóch ustawach reformujących finanse publiczne: ustawy o finansach publicznych i ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Dostosowanie to miało polegać przede wszystkim na przekształceniu dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Miały one otrzymać status odpowiednio: państwowej osoby prawnej oraz samorządowych osób prawnych, przejmując ich nazwy i całość realizowanych przez nie dotychczas zadań (art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu).

Należy zauważyć, że już na etapie projektu ustawy zarzucano jej, że nie jest w pełni zgodna z zasadami techniki prawodawczej [np. w: „Opinii w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 1776 – sporządzona przez dr Teresa Augustyniak-Górna – ekspert do spraw legislacji oraz Mirosław Gwiazdowicz – specjalista do spraw systemu gospodarczego].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie regulacje ustawy o ochronie środowiska są niejasne. Na przykład w ustawie jest mowa o kilku rodzajach planów (projektach planów) funduszy wojewódzkich: projekcie planu działalności (art. 400k ust. 1 pkt 1), planach działalności wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), planie zadaniowym (art. 400h ust. 2 pkt 5) oraz rocznych planach finansowych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 2 pkt 5). Regulacje dotyczące tych planów są ujęte w kilku różnych przepisach, co istotnie utrudnia ustalenie treści tych planów oraz kompetencji organów do opracowywania ich projektów, uchwalania tych projektów oraz uchwalania planów. W szczególności nie jest jasne: czy plany wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), są wojewódzkimi planami działalności, czy planami innego rodzaju i czy w art. 400k ust. 1 pkt 1 jest mowa o opracowywaniu projektów tych planów, czy już planów.

Czytaj także: Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej>>

Wątpliwości dotyczą również kompetencji organów w kwestii, czy roczne plany finansowe funduszy wojewódzkich mają być uchwalane przez zarządy tych funduszy (jak mogłoby się wydawać na podstawie art. 400k ust. 1 pkt 1 ustawy), czy też przez inny organ, a jeśli tak, to który? W odniesieniu do tych planów nie ma odpowiednich przepisów w ustawie o finansach publicznych. Na podstawie przepisów ustawy zmieniającej ustawę – Prawo ochrony środowiska można jedynie ustalić, że opracowywanie projektów tych planów należy do kompetencji zarządów wojewódzkich funduszy (art. 400k ust. 1 pkt 2), zaś uchwalanie tych projektów – do rad nadzorczych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 1 pkt 2). Ta ostatnia kompetencja mnoży wątpliwości co do tego, czy uchwalanie planów finansowych, o których mowa w art. 400k ust. 1 pkt 1, należy do zarządów wojewódzkich.

Sprawa ma wymiar ogólnopolski. Proszę Pana Ministra o zajęcie stanowiska wobec powstałego problemu prawnego.

ODPOWIEDŹ MF:

W związku z pismem (...) w sprawie obowiązku składania sprawozdań z wykonania planów finansowych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zgodnie z art. 265 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) – Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że stosownie do postanowień:

1) ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.):

● wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których celem działania jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 400 ust. 2 i art. 400b ust. 2),

● do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jako organów należy m.in. składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego, sprawozdań z działalności wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska (art. 400h ust. 1 pkt 7b);

2) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.):

● sektor finansów publicznych tworzą m.in. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 9 pkt 14),

● podstawą gospodarki finansowej samorządowych osób prawnych, tworzonych na podstawie odrębnych ustaw jest plan finansowy, sporządzany zgodnie z ustawami o ich utworzeniu, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 30),

● Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej, które powinno zawierać m.in. przychody i koszty jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 14 (art. 182 ust. 3).

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że nieodłączną częścią sprawozdania z działalności wojewódzkiego funduszu jest sprawozdanie z wykonania planu finansowego – obowiązek składania sprawozdań przez samorządowe osoby prawne, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, wynikający z art. 265 ustawy o finansach publicznych, dotyczy także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Czytaj także: Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach>>

Pismo Ministerstwa Finansów

Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa

znak pisma: RR4-400/11.3/10/330/DKP/2500

źródło: www.wroclaw.rio.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    W powietrzu nad Rzymem krążą... narkotyki

    W powietrzu nad Wiecznym Miastem krąży już nie tylko smog. Eksperci włoskiego Komitetu Badań Naukowych stwierdzili duże stężenie kokainy i innych narkotyków. W ciągu dekady zawartość wzrosła aż o 60 procent!

    Jakie są zasady refundacji leków? Kto może wypisać receptę?

    Koszty leczenia bywają naprawdę wysokie. Wiedzą o tym zwłaszcza pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe i wymagający stałego przyjmowania leków. Zmniejszenie kosztów kuracji, miedzy innymi poprzez refundację leków, to jedno z kluczowych zadań ministra zdrowia. Kiedy możliwa jest refundacja leków?

    Podwyżki dla strażaków PSP 2024 - przeciętnie więcej o 1472 zł miesięcznie. Nowa tabela grup uposażenia zasadniczego. Zmiany w tabelach zaszeregowania [projekt rozporządzenia]

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia strażaków PSP o 20%. Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie strażaka PSP wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1472 zł.

    Podwyżki w Policji 2024. Nowa tabela dodatku za stopień. [projekt rozporządzenia] Przeciętne miesięczne uposażenie (z nagrodą roczną) wzrasta o 1472 zł od 1 stycznia

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 20% tj. o 1.359 zł od 1 stycznia 2024 r. w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek dodatku za stopień.  Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł.

    REKLAMA

    Wybory samorządowe. 4 marca 2024 r. ostatnim dniem na zgłaszanie list kandydatów na radnych

    W tegorocznych wyborach samorządowych komitety wyborcze mogą zgłaszać listy kandydatów na radnych tylko do godz. 16 w poniedziałek.

    Helikopter z odbiornikiem pasywnym szukają surowców krytycznych na Suwalszczyźnie. Co to są surowce krytyczne?

    Od 1 marca 2024 r. na terenie kilku gmin na Suwalszczyźnie rozpoczęły się poszukiwania złóż surowców krytycznych ze skał magmowych. Badania z wykorzystaniem helikoptera potrwają około dwóch tygodni – poinformował PAP Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy.

    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    REKLAMA

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA