REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

ZAPYTANIE RIO:

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu pismem z 13 maja 2010 r. (znak WIAS-421-4/1/10) odpowiadając na pismo Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 26 kwietnia br. (znak DF-W.III.0724-13291/ /04/10) poinformowała, że zdaniem Izby Zarząd Województwa Dolnośląskiego zobowiązany jest do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na pismo to Izba otrzymała odpowiedź Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 28 czerwca br. (znak DF-W.III.0724-4017/06/2010). Po zapoznaniu się z argumentacją zawartą w tym piśmie rodzą się istotne wątpliwości prawne dotyczące obowiązku sprawozdawczego Zarządu Województwa Dolnośląskiego w odniesieniu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Chcąc ustalić legalne relacje, o których mowa w korespondencji Izby ze Skarbnikiem Województwa Dolnośląskiego – w mojej ocenie – należy ustalić zamiar ustawodawcy dokonującego zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska.

Celem nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska (ustawa z 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 215 poz. 1664) było m.in. dostosowanie systemu finansowania ochrony środowiska do zmian proponowanych w dwóch ustawach reformujących finanse publiczne: ustawy o finansach publicznych i ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Dostosowanie to miało polegać przede wszystkim na przekształceniu dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Miały one otrzymać status odpowiednio: państwowej osoby prawnej oraz samorządowych osób prawnych, przejmując ich nazwy i całość realizowanych przez nie dotychczas zadań (art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu).

REKLAMA

Należy zauważyć, że już na etapie projektu ustawy zarzucano jej, że nie jest w pełni zgodna z zasadami techniki prawodawczej [np. w: „Opinii w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 1776 – sporządzona przez dr Teresa Augustyniak-Górna – ekspert do spraw legislacji oraz Mirosław Gwiazdowicz – specjalista do spraw systemu gospodarczego].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie regulacje ustawy o ochronie środowiska są niejasne. Na przykład w ustawie jest mowa o kilku rodzajach planów (projektach planów) funduszy wojewódzkich: projekcie planu działalności (art. 400k ust. 1 pkt 1), planach działalności wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), planie zadaniowym (art. 400h ust. 2 pkt 5) oraz rocznych planach finansowych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 2 pkt 5). Regulacje dotyczące tych planów są ujęte w kilku różnych przepisach, co istotnie utrudnia ustalenie treści tych planów oraz kompetencji organów do opracowywania ich projektów, uchwalania tych projektów oraz uchwalania planów. W szczególności nie jest jasne: czy plany wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), są wojewódzkimi planami działalności, czy planami innego rodzaju i czy w art. 400k ust. 1 pkt 1 jest mowa o opracowywaniu projektów tych planów, czy już planów.

Czytaj także: Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej>>

Wątpliwości dotyczą również kompetencji organów w kwestii, czy roczne plany finansowe funduszy wojewódzkich mają być uchwalane przez zarządy tych funduszy (jak mogłoby się wydawać na podstawie art. 400k ust. 1 pkt 1 ustawy), czy też przez inny organ, a jeśli tak, to który? W odniesieniu do tych planów nie ma odpowiednich przepisów w ustawie o finansach publicznych. Na podstawie przepisów ustawy zmieniającej ustawę – Prawo ochrony środowiska można jedynie ustalić, że opracowywanie projektów tych planów należy do kompetencji zarządów wojewódzkich funduszy (art. 400k ust. 1 pkt 2), zaś uchwalanie tych projektów – do rad nadzorczych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 1 pkt 2). Ta ostatnia kompetencja mnoży wątpliwości co do tego, czy uchwalanie planów finansowych, o których mowa w art. 400k ust. 1 pkt 1, należy do zarządów wojewódzkich.

Sprawa ma wymiar ogólnopolski. Proszę Pana Ministra o zajęcie stanowiska wobec powstałego problemu prawnego.

ODPOWIEDŹ MF:

W związku z pismem (...) w sprawie obowiązku składania sprawozdań z wykonania planów finansowych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zgodnie z art. 265 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) – Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że stosownie do postanowień:

1) ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.):

● wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których celem działania jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 400 ust. 2 i art. 400b ust. 2),

● do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jako organów należy m.in. składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego, sprawozdań z działalności wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska (art. 400h ust. 1 pkt 7b);

2) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.):

● sektor finansów publicznych tworzą m.in. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 9 pkt 14),

● podstawą gospodarki finansowej samorządowych osób prawnych, tworzonych na podstawie odrębnych ustaw jest plan finansowy, sporządzany zgodnie z ustawami o ich utworzeniu, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 30),

● Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej, które powinno zawierać m.in. przychody i koszty jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 14 (art. 182 ust. 3).

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że nieodłączną częścią sprawozdania z działalności wojewódzkiego funduszu jest sprawozdanie z wykonania planu finansowego – obowiązek składania sprawozdań przez samorządowe osoby prawne, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, wynikający z art. 265 ustawy o finansach publicznych, dotyczy także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Czytaj także: Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach>>

Pismo Ministerstwa Finansów

Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa

znak pisma: RR4-400/11.3/10/330/DKP/2500

źródło: www.wroclaw.rio.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA