REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

ZAPYTANIE RIO:

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu pismem z 13 maja 2010 r. (znak WIAS-421-4/1/10) odpowiadając na pismo Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 26 kwietnia br. (znak DF-W.III.0724-13291/ /04/10) poinformowała, że zdaniem Izby Zarząd Województwa Dolnośląskiego zobowiązany jest do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na pismo to Izba otrzymała odpowiedź Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 28 czerwca br. (znak DF-W.III.0724-4017/06/2010). Po zapoznaniu się z argumentacją zawartą w tym piśmie rodzą się istotne wątpliwości prawne dotyczące obowiązku sprawozdawczego Zarządu Województwa Dolnośląskiego w odniesieniu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Chcąc ustalić legalne relacje, o których mowa w korespondencji Izby ze Skarbnikiem Województwa Dolnośląskiego – w mojej ocenie – należy ustalić zamiar ustawodawcy dokonującego zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska.

Celem nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska (ustawa z 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 215 poz. 1664) było m.in. dostosowanie systemu finansowania ochrony środowiska do zmian proponowanych w dwóch ustawach reformujących finanse publiczne: ustawy o finansach publicznych i ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Dostosowanie to miało polegać przede wszystkim na przekształceniu dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Miały one otrzymać status odpowiednio: państwowej osoby prawnej oraz samorządowych osób prawnych, przejmując ich nazwy i całość realizowanych przez nie dotychczas zadań (art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu).

REKLAMA

Należy zauważyć, że już na etapie projektu ustawy zarzucano jej, że nie jest w pełni zgodna z zasadami techniki prawodawczej [np. w: „Opinii w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 1776 – sporządzona przez dr Teresa Augustyniak-Górna – ekspert do spraw legislacji oraz Mirosław Gwiazdowicz – specjalista do spraw systemu gospodarczego].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie regulacje ustawy o ochronie środowiska są niejasne. Na przykład w ustawie jest mowa o kilku rodzajach planów (projektach planów) funduszy wojewódzkich: projekcie planu działalności (art. 400k ust. 1 pkt 1), planach działalności wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), planie zadaniowym (art. 400h ust. 2 pkt 5) oraz rocznych planach finansowych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 2 pkt 5). Regulacje dotyczące tych planów są ujęte w kilku różnych przepisach, co istotnie utrudnia ustalenie treści tych planów oraz kompetencji organów do opracowywania ich projektów, uchwalania tych projektów oraz uchwalania planów. W szczególności nie jest jasne: czy plany wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), są wojewódzkimi planami działalności, czy planami innego rodzaju i czy w art. 400k ust. 1 pkt 1 jest mowa o opracowywaniu projektów tych planów, czy już planów.

Czytaj także: Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej>>

Wątpliwości dotyczą również kompetencji organów w kwestii, czy roczne plany finansowe funduszy wojewódzkich mają być uchwalane przez zarządy tych funduszy (jak mogłoby się wydawać na podstawie art. 400k ust. 1 pkt 1 ustawy), czy też przez inny organ, a jeśli tak, to który? W odniesieniu do tych planów nie ma odpowiednich przepisów w ustawie o finansach publicznych. Na podstawie przepisów ustawy zmieniającej ustawę – Prawo ochrony środowiska można jedynie ustalić, że opracowywanie projektów tych planów należy do kompetencji zarządów wojewódzkich funduszy (art. 400k ust. 1 pkt 2), zaś uchwalanie tych projektów – do rad nadzorczych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 1 pkt 2). Ta ostatnia kompetencja mnoży wątpliwości co do tego, czy uchwalanie planów finansowych, o których mowa w art. 400k ust. 1 pkt 1, należy do zarządów wojewódzkich.

Sprawa ma wymiar ogólnopolski. Proszę Pana Ministra o zajęcie stanowiska wobec powstałego problemu prawnego.

ODPOWIEDŹ MF:

W związku z pismem (...) w sprawie obowiązku składania sprawozdań z wykonania planów finansowych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zgodnie z art. 265 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) – Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że stosownie do postanowień:

1) ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.):

● wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których celem działania jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 400 ust. 2 i art. 400b ust. 2),

● do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jako organów należy m.in. składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego, sprawozdań z działalności wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska (art. 400h ust. 1 pkt 7b);

2) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.):

● sektor finansów publicznych tworzą m.in. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 9 pkt 14),

● podstawą gospodarki finansowej samorządowych osób prawnych, tworzonych na podstawie odrębnych ustaw jest plan finansowy, sporządzany zgodnie z ustawami o ich utworzeniu, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 30),

● Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej, które powinno zawierać m.in. przychody i koszty jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 14 (art. 182 ust. 3).

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że nieodłączną częścią sprawozdania z działalności wojewódzkiego funduszu jest sprawozdanie z wykonania planu finansowego – obowiązek składania sprawozdań przez samorządowe osoby prawne, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, wynikający z art. 265 ustawy o finansach publicznych, dotyczy także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Czytaj także: Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach>>

Pismo Ministerstwa Finansów

Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa

znak pisma: RR4-400/11.3/10/330/DKP/2500

źródło: www.wroclaw.rio.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA