REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

ZAPYTANIE RIO:

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu pismem z 13 maja 2010 r. (znak WIAS-421-4/1/10) odpowiadając na pismo Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 26 kwietnia br. (znak DF-W.III.0724-13291/ /04/10) poinformowała, że zdaniem Izby Zarząd Województwa Dolnośląskiego zobowiązany jest do wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na pismo to Izba otrzymała odpowiedź Skarbnika Województwa Dolnośląskiego z 28 czerwca br. (znak DF-W.III.0724-4017/06/2010). Po zapoznaniu się z argumentacją zawartą w tym piśmie rodzą się istotne wątpliwości prawne dotyczące obowiązku sprawozdawczego Zarządu Województwa Dolnośląskiego w odniesieniu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Chcąc ustalić legalne relacje, o których mowa w korespondencji Izby ze Skarbnikiem Województwa Dolnośląskiego – w mojej ocenie – należy ustalić zamiar ustawodawcy dokonującego zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska.

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska (ustawa z 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 215 poz. 1664) było m.in. dostosowanie systemu finansowania ochrony środowiska do zmian proponowanych w dwóch ustawach reformujących finanse publiczne: ustawy o finansach publicznych i ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Dostosowanie to miało polegać przede wszystkim na przekształceniu dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Miały one otrzymać status odpowiednio: państwowej osoby prawnej oraz samorządowych osób prawnych, przejmując ich nazwy i całość realizowanych przez nie dotychczas zadań (art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu).

Należy zauważyć, że już na etapie projektu ustawy zarzucano jej, że nie jest w pełni zgodna z zasadami techniki prawodawczej [np. w: „Opinii w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 1776 – sporządzona przez dr Teresa Augustyniak-Górna – ekspert do spraw legislacji oraz Mirosław Gwiazdowicz – specjalista do spraw systemu gospodarczego].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie regulacje ustawy o ochronie środowiska są niejasne. Na przykład w ustawie jest mowa o kilku rodzajach planów (projektach planów) funduszy wojewódzkich: projekcie planu działalności (art. 400k ust. 1 pkt 1), planach działalności wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), planie zadaniowym (art. 400h ust. 2 pkt 5) oraz rocznych planach finansowych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 2 pkt 5). Regulacje dotyczące tych planów są ujęte w kilku różnych przepisach, co istotnie utrudnia ustalenie treści tych planów oraz kompetencji organów do opracowywania ich projektów, uchwalania tych projektów oraz uchwalania planów. W szczególności nie jest jasne: czy plany wojewódzkich funduszy, których częścią są plany finansowe (art. 400k ust. 1 pkt 1), są wojewódzkimi planami działalności, czy planami innego rodzaju i czy w art. 400k ust. 1 pkt 1 jest mowa o opracowywaniu projektów tych planów, czy już planów.

Czytaj także: Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej>>

Wątpliwości dotyczą również kompetencji organów w kwestii, czy roczne plany finansowe funduszy wojewódzkich mają być uchwalane przez zarządy tych funduszy (jak mogłoby się wydawać na podstawie art. 400k ust. 1 pkt 1 ustawy), czy też przez inny organ, a jeśli tak, to który? W odniesieniu do tych planów nie ma odpowiednich przepisów w ustawie o finansach publicznych. Na podstawie przepisów ustawy zmieniającej ustawę – Prawo ochrony środowiska można jedynie ustalić, że opracowywanie projektów tych planów należy do kompetencji zarządów wojewódzkich funduszy (art. 400k ust. 1 pkt 2), zaś uchwalanie tych projektów – do rad nadzorczych wojewódzkich funduszy (art. 400h ust. 1 pkt 2). Ta ostatnia kompetencja mnoży wątpliwości co do tego, czy uchwalanie planów finansowych, o których mowa w art. 400k ust. 1 pkt 1, należy do zarządów wojewódzkich.

Sprawa ma wymiar ogólnopolski. Proszę Pana Ministra o zajęcie stanowiska wobec powstałego problemu prawnego.

ODPOWIEDŹ MF:

W związku z pismem (...) w sprawie obowiązku składania sprawozdań z wykonania planów finansowych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej zgodnie z art. 265 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) – Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że stosownie do postanowień:

1) ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.):

● wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których celem działania jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 400 ust. 2 i art. 400b ust. 2),

● do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy, jako organów należy m.in. składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego, sprawozdań z działalności wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw środowiska (art. 400h ust. 1 pkt 7b);

2) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.):

● sektor finansów publicznych tworzą m.in. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 9 pkt 14),

● podstawą gospodarki finansowej samorządowych osób prawnych, tworzonych na podstawie odrębnych ustaw jest plan finansowy, sporządzany zgodnie z ustawami o ich utworzeniu, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 30),

● Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej, które powinno zawierać m.in. przychody i koszty jednostek, o których mowa w art. 9 pkt 14 (art. 182 ust. 3).

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że nieodłączną częścią sprawozdania z działalności wojewódzkiego funduszu jest sprawozdanie z wykonania planu finansowego – obowiązek składania sprawozdań przez samorządowe osoby prawne, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego, wynikający z art. 265 ustawy o finansach publicznych, dotyczy także wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Czytaj także: Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach>>

Pismo Ministerstwa Finansów

Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa

znak pisma: RR4-400/11.3/10/330/DKP/2500

źródło: www.wroclaw.rio.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

REKLAMA

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

REKLAMA