REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o KZN - czego można po niej oczekiwać i czy spełni nadzieje na dostępne lokum dla Kowalskiego?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Nowelizacja ustawy o KZN - czego można po niej oczekiwać i czy spełni nadzieje na dostępne lokum dla Kowalskiego?/ fot. Shutterstock
Nowelizacja ustawy o KZN - czego można po niej oczekiwać i czy spełni nadzieje na dostępne lokum dla Kowalskiego?/ fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

W sejmie trwa procedowanie noweli ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości. W powszechnej opinii to akt prawny o fundamentalnym znaczeniu dla realizacji i powodzenia sztandarowego rządowego programu Mieszkanie Plus (Mieszkanie  Plus). Pytanie, czy rodzima mieszkaniówka doczeka się wreszcie w ramach obecnej kadencji sejmu regulacji będącej przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

Pierwotna odsłona ustawy o KZN z września 2017 roku okazała się niestety klasycznym niewypałem legislacyjnym o nierealnych przesłankach i wyjątkowo słabej efektywności. W rezultacie praktycznie wszystkie jej najważniejsze założenia, czyli pozyskanie gruntów pod program M+, włączenie do niego branży deweloperskiej, czy wreszcie idea czynszów normowanych, okazały się chybione. Co prawda do Zasobu zgłoszono wg zapewnień gremiów rządowych aż pół miliona działek, ale w końcowym efekcie dało się z tego zbioru wyselekcjonować zaledwie 500 parceli mniej lub bardziej nadających się pod budownictwo mieszkaniowe.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowywana od zeszłego roku i przyjęta z końcem marca przez Radę Ministrów nowelizacja ma więc za zadanie wyeliminować błędne założenia pierwotnych przepisów. W pierwszym rzędzie zrezygnowano z czynszów normowanych, jako bodaj najbardziej kuriozalnego ich zapisu. Oznacza to, że czynsze w lokalach M+ jeśli nawet nie będą stuprocentowo rynkowe, to na pewno do rynkowych bardzo zbliżone. Natomiast gospodarstwa domowe o odpowiednio niskich dochodach będą wspierane dopłatami do czynszów, które przynajmniej teoretycznie funkcjonują już od początku br.

Z kolei budowę banku ziemi KZN ma zagwarantować odpłatne przekazywanie do Zasobu nieruchomości na podstawie wcześniej udostępnionych wykazów przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i Agencję Mienia Wojskowego w zamian za udział w dochodach ze zbycia nieruchomości. Nowela zakłada m.in., że agencje państwowe czy spółki, które będą przekazywały do KZN ziemię, otrzymają za nią 90 proc. ceny rynkowej, natomiast 10 proc. jej wartości trafi do KZN. To właśnie zachęta materialna zabezpieczająca interesy majątkowe państwowych agend, której wprowadzenia nie przewidziała pierwotna wersja ustawy, ma być gwarantem skuteczności pozyskania zakładanego wolumenu gruntów pod w sumie 100 tys. lokali na planowanych osiedlach M+. 

Poza tym nowela umożliwia tworzenie spółek celowych KZN  z udziałem innych podmiotów niż jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a więc m.in. ze spółkami Skarbu Państwa i funduszami inwestycyjnymi.

REKLAMA

Założenia poprawionej ustawy o KZN są z pewnością dalece bardziej realne i perspektywiczne od tych zawartych w wersji pierwotnej, jednak w dalszym ciągu nie gwarantują zakładanego, pełnego sukcesu w efektywnym pozyskiwaniu gruntów pod M+ i oczekiwanego przyśpieszenia jego realizacji, choć faktycznie w istotnym stopniu je uprawdopodobniają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem mianowicie w tym, że dotychczasowe osiągniecia obecnego ustawodawcy w regulowaniu i stymulowaniu rodzimej mieszkaniówki nie wyglądają nadzwyczaj imponująco. Po ewidentnej wpadce z ustawą o KZN z 2017 roku, kolejne akty prawne regulujące rynek nieruchomości okazywały się niewiele bardziej efektywne.

Po pierwsze chodzi tu o tzw. specustawę mieszkaniową, po wprowadzeniu której deweloperzy nie tylko jakby nie mają łatwiej, ale coraz głośniej narzekają wręcz na pogorszenie ich środowiska gospodarczego. Z kolei misja tzw. ustawy o dopłatach do czynszów trwa już wprawdzie od czterech miesięcy, tyle tylko że nie za bardzo jest, a i długo jeszcze nie będzie do czego dopłacać. Wreszcie tzw. ustawa o FINN-ach, która miała z hukiem wejść w życie już od początku tego roku, generując programowi M+ szeroki strumień kapitałów, jakby zapadła się pod ziemię. Bardzo trudno jest więc na dziś dzień znaleźć wiarygodny argument, na podstawie którego można już dziś wieszczyć pewny sukces ustawy o KZN w nowej odsłonie. Stąd bardzo duże znaczenie przedmiotowej noweli nie tylko dla samego programu M+ i jego perspektyw, ale także dla wyraźnie kulejącej ostatnio efektywności krajowego prawodawstwa w odniesieniu do całego rynku nieruchomości mieszkaniowych.

Ustawa o KZN po nowelizacji ma zabezpieczyć grunty pod budowę ponad 60 tys. lokali w ramach M+, z ogólnej puli 100 tys. zapowiedzianych do realizacji w najbliższych 10-ciu latach. Właśnie tej wielkości wolumen z taką perspektywą jest najnowszą oficjalną wersją realizacji rządowego programu, zakomunikowaną niedawno przez włodarzy z PFRN. Pytanie, czy 100 tys. lokali w ramach M+ w ciągu dekady to faktycznie cel godny najwyższego uznania.

Niestety powyższa koncepcja realizacji programu M+ wydaje się raczej dość zachowawcza i ostrożna. Zwłaszcza jeśli za punkt odniesienia uznać zeszłoroczną deklarację premiera rządu o 100 tys. mieszkań M+ w budowie jeszcze przed końcem bieżącego 2019 roku, nie mówiąc już o przyjętych trzy lata temu założeniach Narodowego Programu Mieszkaniowego. A wg tego ostatniego do końca przyszłej dekady, a wiec do roku 2030, parametry rodzimej mieszkaniówki mają osiągnąć obecny poziom UE, czyli przede wszystkim ilość  mieszkań na 1 tys. mieszkańców na poziomie 435 lokali, który na dziś dzień jest niższy w Polsce o 55 jednostek. A to oznacza deficyt mieszkaniowy do uzupełnienia na poziomie, bagatela, co najmniej 2 mln lokali.

Poza tym w Polsce, co zresztą pozostaje oficjalną wersją rządową, około 40 procent rodaków pozostaje wykluczonych z rynku nieruchomości za sprawą zbyt niskich zarobków. Z kolei dane Eurostatu sygnalizują ponad 40-procentowy odsetek młodych Polaków w wieku 25-34 lata, czyli mniej więcej 3,5 mln osób, zamieszkujących pod jednym dachem z rodzicami za sprawą braku szans na samodzielne lokum. Pytanie, w jakim stopniu do eliminacji wciąż piramidalnych problemów mieszkaniowych przysłowiowych Kowalskich przyczyni się program M+ ze swą, jak by nie patrzeć dość skromnie wyglądającą setką tysięcy lokali w perspektywie najbliższej dekady.

Opracowanie materiału: Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA