REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiemy za długi wspólnoty lub spółdzielni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Odpowiemy za długi wspólnoty lub spółdzielni?/ Fot. Fotolia
Odpowiemy za długi wspólnoty lub spółdzielni?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W skali całego kraju działa bardzo duża liczba wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych. Takie podmioty zwykle prowadzą racjonalną politykę finansową. Nie można jednak wykluczyć negatywnych wyjątków. W przypadku problemów finansowych wspólnoty mieszkaniowej albo spółdzielni, osoby będące członkami takich instytucji zaczynają się zastanawiać, czy zadłużenie podmiotu zarządzającego budynkiem będzie miało negatywny wpływ na ich własną sytuację finansową. Warto zatem wyjaśnić zasady odpowiedzialności członków wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych za długi wspomnianych instytucji. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl przygotowali artykuł na ten temat.

Za długi wspólnoty odpowiada się wedle wielkości mieszkania

REKLAMA

Informacji o zasadach działania wspólnot mieszkaniowych trzeba poszukiwać w ustawie o własności lokali z 24 czerwca 1994 r. (Dz.U. 1994 nr 85 poz. 388). Wspomniany akt prawny przedstawia m.in. kluczowe zasady odpowiedzialności wspólnoty mieszkaniowej oraz jej członków za zaciągnięte zobowiązania. Zgodnie z artykułem 6 ustawy o własności lokali, wspólnota mieszkaniowa jest tworzona przez ogół właścicieli mieszkań oraz lokali użytkowych. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, a także występować jako strona w postępowaniu sądowym.

REKLAMA

Wg portalu RynekPierwotny.pl kolejna ważna informacja na temat odpowiedzialności wspólnoty mieszkaniowej została zawarta w artykule 17 ustawy z 24 czerwca 1994 r. Ten artykuł wskazuje, że wspólnota mieszkaniowa powinna odpowiadać bez żadnych ograniczeń za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej. Jeżeli chodzi o takie zobowiązania i odpowiedzialność właścicieli lokali za nie, to obowiązujące przepisy przewidują pewien limit. Według art. 17 ustawy o własności lokali, właściciel każdego lokalu odpowiada za zobowiązania wspólnoty proporcjonalnie do udziału posiadanego w nieruchomości wspólnej. Jeżeli przykładowe zobowiązanie wspólnoty mieszkaniowej wynosi 10 000 zł, a właściciel danego mieszkania posiada pięcioprocentowy udział w nieruchomości wspólnej, to jego odpowiedzialność zostanie ograniczona do kwoty wynoszącej tylko 500 zł (500 zł = 5% x 10 000 zł). Taka regulacja chroni członków wspólnoty przed skutkami złych decyzji osób zarządzających danym budynkiem.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Właścicieli „M” trzeba pozwać razem ze wspólnotą lub osobno

REKLAMA

W nawiązaniu do opisywanej wcześniej zasady, warto przypomnieć, że udział właściciela „M” w nieruchomości wspólnej zależy od powierzchni jego lokalu. Taki udział oblicza się porównując powierzchnię konkretnego lokum wraz z pomieszczeniami przynależnymi do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali oraz pomieszczeń przynależnych znajdujących się w danym budynku.

Kolejna ważna informacja dotyczy uprawnień wierzyciela do pozywania właścicieli mieszkań i lokali użytkowych w związku z zobowiązaniami wspólnoty mieszkaniowej. Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl warto wiedzieć, że na podstawie tytułu egzekucyjnego wydanego przeciwko wspólnocie, nie można automatycznie dochodzić roszczeń także w stosunku do właścicieli mieszkań. Jeżeli wierzyciel wcześniej nie pozwał właścicieli lokali razem ze wspólnotą mieszkaniowa, a dochodzenie roszczeń z majątku wspólnoty okazało się bezskuteczne, to konieczne będzie wytoczenie kolejnego procesu (tym razem przeciwko członkom wspólnoty mieszkaniowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Członek spółdzielni też jest chroniony przed dużymi długami …

Warto wiedzieć, że w odniesieniu do spółdzielni mieszkaniowych polski ustawodawca również przewidział pewne ograniczenia dotyczące odpowiedzialności ich członków za długi. O zasadach funkcjonowania takich ograniczeń mówi ustawa z 16 września 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 30 poz. 210). Wielokrotnie nowelizowana ustawa prawo spółdzielcze wskazuje, że członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu strat tej organizacji tylko do wysokości zadeklarowanych udziałów (patrz art. 19 paragraf 2). Co więcej, spółdzielca nie odpowiada wobec wierzycieli spółdzielni za jej zobowiązania.

W nawiązaniu do odpowiedzialności członka spółdzielni mieszkaniowej warto wspomnieć o niedawnej nowelizacji ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. 2001 nr 4 poz. 27). Przepisy tej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych mają charakter szczegółowy w stosunku do prawa spółdzielczego. To oznacza, że regulacje ustawy prawo spółdzielcze stosuje się tylko wtedy, gdy ustawa z 15 grudnia 2000 r. nie przewiduje innych rozwiązań.

Niektórzy czytelnicy mogą pamiętać, że w 2017 r. ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych została dość znacząco znowelizowana. W ramach jednej z najważniejszych zmian, zniesiono obowiązek wnoszenia udziałów przez nowych członków spółdzielni mieszkaniowych. Taka sytuacja oznacza, że odpowiedzialność nowych spółdzielców za długi spółdzielni będzie zerowa (identyczna jak wartość ich udziału).

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA