reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zarządzanie nieruchomościami > Wpis do księgi wieczystej

Wpis do księgi wieczystej

Aby dokonać wpisu, należy złożyć odpowiedni wniosek. Podpowiadamy jak tego dokonać oraz jakie dokumenty dołączyć.

Wpisy do księgi wieczystej dokonywane są przede wszystkim na wniosek. Jedynie w wyjątkowych przypadkach określonych przez prawo wpis może zostać dokonany z urzędu. Wniosek o wpis do księgi wieczystej powinien zostać złożony na piśmie.

Kto może złożyć wniosek o wpis do księgi wieczystej?

Uprawnioną do złożenia wniosku o wpis do księgi wieczystej jest osoba, na rzecz której wpis ma nastąpić, albo osoba, której prawo ma być wpisem dotknięte, chyba, że przepis szczególny będzie stanowił inaczej.

Wniosek składa się na specjalnym formularzu dostępnym m.in. w siedzibie sądu. Można go również pobrać i wydrukować we własnym zakresie. Wypełniony formularz należy opłacić zgodnie z opłatami ustalonymi dla danego rodzaju wpisu.

Wymagane dokumenty

Aby dokonać wpisu do księgi wieczystej należy do wniosku dołączyć odpowiednie dokumenty stanowiące podstawę wpisu. Dokumentami takimi mogą być orzeczenia sądu, dokumenty stwierdzające dokonanie czynności prawnej – np. akt notarialny, decyzje administracyjne, np. o wywłaszczeniu. Wyjątkowo do wpisu ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości wystarcza oświadczenie właściciela o ustanowieniu takiego prawa.

Zobacz pełny tekst: Jak dokonać wpisu do księgi wieczystej?

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Kik

Dyrektor ds. maszyn i urządzeń w Aureus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama