REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebna nowa decyzja o warunkach zabudowy

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 59 ust. 2 w zw. z art. 59 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.) wydania decyzji o warunkach zabudowy wymaga każda zmiana sposobu zagospodarowania terenu, nawet taka, która nie wymaga pozwolenia na budowę, chyba że jest to zmiana o charakterze jednorazowym, tymczasowym, trwająca do 1 roku.

 

Wyrok NSA z 13 lipca 2007 r.

SYGN. AKT II OSK 1069/06

STAN FAKTYCZNY

Prezydent miasta W. odmówił przedsiębiorcy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie nośnika reklamowego trwale związanego z gruntem. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że postawienie nośnika reklamowego jest niemożliwe, gdyż planowane jest w odległości mniejszej niż 50 metrów od istniejącego już nośnika w pasie drogowym tej samej ulicy. Jak ocenił organ rozpoznający sprawę w pierwszej instancji, położenie dwóch wielkowymiarowych obiektów reklamowych jest niezgodne z art. 1 i 2 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej ustawa), ponieważ zaburzy to ład przestrzenny okolicy. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Decyzję SKO do WSA zaskarżyła Spółka A. Skarżąca spółka w skardze podniosła m.in. zarzut, że przedmiotowe postępowanie powinno zostać umorzone jako bezprzedmiotowe z uwagi na to, że planowana inwestycja w ogóle nie wymaga ustalenia warunków zabudowy, ponieważ nie wymaga ona pozwolenia na budowę. Sąd uznał ten zarzut za niezasadny, gdyż z przepisów art. 59 ust. 1 w zw. z art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy oraz art. 59 ust. 2 ustawy wynika, iż każda zmiana zagospodarowania terenu (nawet niewymagająca wydania pozwolenia na budowę) wymaga wydania decyzji o warunkach zabudowy, z wyjątkiem tymczasowej zmiany zagospodarowania trwającej krócej niż rok. Sąd I instancji stwierdził, iż zawarte w art. 59 ust. 1 ustawy sformułowanie, że przepis art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio oznacza, iż art. 50 ustawy nie znajduje zastosowania wprost, lecz tylko w przypadku braku regulacji szczególnej. Taką regulację szczególną stanowi art. 59 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że nawet zmiana zagospodarowania terenu niewymagająca pozwolenia na budowę (oprócz zmian tymczasowych) wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy. Od wyroku WSA w W. skargę kasacyjną złożyła spółka A. żądając uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielił stanowiska skarżącej spółki przedstawionego w skardze kasacyjnej. Uznał, że zarzuty przez nią podniesione są nieuzasadnione. Na wstępie swoich rozważań NSA wskazał, że z art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika generalna zasada, zgodnie z którą w razie braku planu miejscowego na danym obszarze wymagane jest ustalenie warunków zabudowy, w każdym przypadku zmiany zagospodarowania terenu. Wyłączenie stosowania tejże zasady wynika z art. 59 ust. 1 zdanie drugie, który to przepis odsyła do art. 50 ust. 2 ustawy, z którego wynika, iż od uzyskania decyzji lokalizacyjnej zwolnione są inwestycje, których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Odpowiednie stosowanie tej normy prawnej do decyzji o warunkach zabudowy powodowałoby wyłączenie obowiązku uzyskania tej decyzji w razie wykonania robót budowlanych, które nie wymagają uzyskania takiego pozwolenia. Taka interpretacja art. 59 ust. 1 ustawy, prezentowana również przez skarżącą spółkę w skardze kasacyjnej, dokonana byłaby jednak z naruszeniem przepisu art. 59 ust. 2 ustawy, który wyraźnie stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Nie oznacza to jednak całkowitego wyłączenia stosowania tego przepisu do warunków zabudowy, gdyż np. w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego związanej z wykonaniem robót budowlanych, na które nie jest wymagane pozwolenie na budowę, istnieje możliwość odpowiedniego stosowania art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy. NSA ocenił, że przedstawiona przez skarżącą spółkę interpretacja cytowanych wyżej przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest sprzeczna z wykładnią logiczną i językową. W związku z powyższym NSA podzielił stanowisko zaprezentowane w zaskarżonym wyroku WSA w W. i oddalił skargę kasacyjną.

OPINIA

Szczepan Borowski

asystent sędziego NSA

Stan faktyczny, na tle którego zapadło omówione orzeczenie, dotyczy problematyki odstępstw od zasady określonej w art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Szczególne kłopoty wynikają z zapisu zdania drugiego wspomnianego przepisu, zgodnie z którym w sprawach dotyczących obowiązku stosowania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy stosuje się odpowiednio art. 50 ust. 2 ustawy. Stosując ten przepis, można by dojść do wniosku, że ustawodawca generalnie nie wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji niewymagających pozwolenia na budowę o których mowa jest w ustawie Prawo budowlane. Jak zauważył NSA, w takich sytuacjach nie można zapominać o treści art. 59 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który w sposób oczywisty mówi o konieczności uzyskania warunków zabudowy także dla inwestycji, które nie wymagają pozwolenia na budowę. NSA uznał, że skoro przepis ten znajduje się po art. 59 ust. 1, to należy przyjąć, że dokonano nim zmiany przepisów ustawy, które znajdują się wcześniej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kursy samoobrony "Bezpieczny Warszawiak" i "Bezpieczna Warszawianka". Miejsce, terminy

26 czerwca będzie można zapisać się na kursy samoobrony "Bezpieczna Warszawianka” i "Bezpieczny Warszawiak”. Zajęcia będą odbywać się w lipcu. Są organizowane przez Straż Miejską.

FORUM LIDERÓW PPP 2024. Rozwój rynku PPP w Polsce wymaga aktywnego wsparcia nowego rządu

W Warszawie odbyła się IX edycja konferencji Forum Liderów PPP, poświęcona infrastrukturze krytycznej oraz korzyściom wynikającym z zastosowania formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w kontekście jakości inwestycji, jej odporności oraz zarządzania kryzysowego. Eksperci zaprezentowali niezbędne rodzaje partnerstwa, potencjalne współprace, mapowanie interesariuszy, podział ryzyk, elementy zapewniające odporność inwestycji, warunki umów i efektywne zarządzanie projektami. 

Amerykanie, Niemcy i Francuzi będą produkować amunicję na Ukrainie. Podpisano już umowy z ukraińskim rządem

Koncern zbrojeniowy ze Stanów Zjednoczonych Northrop Grumman zacznie produkcję amunicji na Ukrainie. Taką informacje przekazał ukraiński portal Militarnyj. To pierwsza taka umowa między ukraińskim rządem a amerykańską firmą produkującą broń.

Za małe podwyżki dla policjantów? Będzie jednak więcej na kontach niż 4,1%? Przecież w policji już dziś jest 15 000 wakatów

Już dziś jest w Policji 15 000 wakatów. Co się stanie z zainteresowaniem pracą policjanta w przypadku podniesienia mundurowym pensji w 2025 r. tylko o 4,1%. Tyle deklaruje rząd premiera D. Tuska dla całej budżetówki w 2025 r.

REKLAMA

Czy nauczycielka teraz może przejść na emeryturę z ZUS już po ukończeniu 55. roku życia, na czym polega wcześniejsza emerytura dla nauczycieli

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne choć formalnie emeryturą nie jest, w rzeczywistości pełni rolę wcześniejszej emerytury dla nauczycieli. Czy jednak wszyscy zatrudnieni w tym zawodzie mogą z takiego świadczenia z ZUS skorzystać, zy tylko gdy stracą pracę?

Od 1 września 2025 r. zmiany w szkołach. Jedna godzina tygodniowo religii. Czy coś jeszcze się zmieni?

Ministra edukacji Barbara Nowacka ogłosiła, że od 1 września 2025 roku w polskich szkołach zostanie wprowadzona jedna godzina lekcji religii. To oznacza, że uczniowie będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach religijnych raz w tygodniu.

Podwyżki wynagrodzeń nawet o 1000 zł dla pracowników samorządowych. Padł apel ZMP

 Związek Miast Polskich wyraził negatywną opinię o projekcie nowelizacji rozporządzenia dotyczącego wynagradzania pracowników samorządowych. 

Nauczyciele wciąż bez wynagrodzenia za opiekę nad uczniami. Od dziś wnioski. Wzór wniosku [Podróże z klasą]

Pomimo apeli ZNP nauczyciele wciąż bez wynagrodzenia za opiekę nad uczniami w czasie wycieczek szkolnych. Dziś rusza przyjmowanie wniosków do najnowszego programu dofinansowania wycieczek szkolnych (2-5 dni) [Podróże z klasą].

REKLAMA

Zmiany w podstawie programowej. Nowa lista lektur bez Rymkiewicza i Dukaja

Minister Edukacji, Barbara Nowacka, ogłosiła, że do końca czerwca zostanie opublikowana podstawa programowa z listą lektur.

W szkołach będzie jedna godzina lekcji religii. Będzie nowe rozporządzenie MEN

Barbara Nowacka, minister edukacji, poinformowała, że od 1 września 2025 r. w szkołach będzie jedna godzina lekcji religii. Lekcje będą mogły być prowadzone w grupach międzyklasowych.

REKLAMA