REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebna nowa decyzja o warunkach zabudowy

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 59 ust. 2 w zw. z art. 59 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.) wydania decyzji o warunkach zabudowy wymaga każda zmiana sposobu zagospodarowania terenu, nawet taka, która nie wymaga pozwolenia na budowę, chyba że jest to zmiana o charakterze jednorazowym, tymczasowym, trwająca do 1 roku.

 

Wyrok NSA z 13 lipca 2007 r.

SYGN. AKT II OSK 1069/06

STAN FAKTYCZNY

Prezydent miasta W. odmówił przedsiębiorcy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie nośnika reklamowego trwale związanego z gruntem. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że postawienie nośnika reklamowego jest niemożliwe, gdyż planowane jest w odległości mniejszej niż 50 metrów od istniejącego już nośnika w pasie drogowym tej samej ulicy. Jak ocenił organ rozpoznający sprawę w pierwszej instancji, położenie dwóch wielkowymiarowych obiektów reklamowych jest niezgodne z art. 1 i 2 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej ustawa), ponieważ zaburzy to ład przestrzenny okolicy. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Decyzję SKO do WSA zaskarżyła Spółka A. Skarżąca spółka w skardze podniosła m.in. zarzut, że przedmiotowe postępowanie powinno zostać umorzone jako bezprzedmiotowe z uwagi na to, że planowana inwestycja w ogóle nie wymaga ustalenia warunków zabudowy, ponieważ nie wymaga ona pozwolenia na budowę. Sąd uznał ten zarzut za niezasadny, gdyż z przepisów art. 59 ust. 1 w zw. z art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy oraz art. 59 ust. 2 ustawy wynika, iż każda zmiana zagospodarowania terenu (nawet niewymagająca wydania pozwolenia na budowę) wymaga wydania decyzji o warunkach zabudowy, z wyjątkiem tymczasowej zmiany zagospodarowania trwającej krócej niż rok. Sąd I instancji stwierdził, iż zawarte w art. 59 ust. 1 ustawy sformułowanie, że przepis art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio oznacza, iż art. 50 ustawy nie znajduje zastosowania wprost, lecz tylko w przypadku braku regulacji szczególnej. Taką regulację szczególną stanowi art. 59 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że nawet zmiana zagospodarowania terenu niewymagająca pozwolenia na budowę (oprócz zmian tymczasowych) wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy. Od wyroku WSA w W. skargę kasacyjną złożyła spółka A. żądając uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielił stanowiska skarżącej spółki przedstawionego w skardze kasacyjnej. Uznał, że zarzuty przez nią podniesione są nieuzasadnione. Na wstępie swoich rozważań NSA wskazał, że z art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika generalna zasada, zgodnie z którą w razie braku planu miejscowego na danym obszarze wymagane jest ustalenie warunków zabudowy, w każdym przypadku zmiany zagospodarowania terenu. Wyłączenie stosowania tejże zasady wynika z art. 59 ust. 1 zdanie drugie, który to przepis odsyła do art. 50 ust. 2 ustawy, z którego wynika, iż od uzyskania decyzji lokalizacyjnej zwolnione są inwestycje, których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Odpowiednie stosowanie tej normy prawnej do decyzji o warunkach zabudowy powodowałoby wyłączenie obowiązku uzyskania tej decyzji w razie wykonania robót budowlanych, które nie wymagają uzyskania takiego pozwolenia. Taka interpretacja art. 59 ust. 1 ustawy, prezentowana również przez skarżącą spółkę w skardze kasacyjnej, dokonana byłaby jednak z naruszeniem przepisu art. 59 ust. 2 ustawy, który wyraźnie stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Nie oznacza to jednak całkowitego wyłączenia stosowania tego przepisu do warunków zabudowy, gdyż np. w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego związanej z wykonaniem robót budowlanych, na które nie jest wymagane pozwolenie na budowę, istnieje możliwość odpowiedniego stosowania art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy. NSA ocenił, że przedstawiona przez skarżącą spółkę interpretacja cytowanych wyżej przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest sprzeczna z wykładnią logiczną i językową. W związku z powyższym NSA podzielił stanowisko zaprezentowane w zaskarżonym wyroku WSA w W. i oddalił skargę kasacyjną.

OPINIA

Szczepan Borowski

asystent sędziego NSA

Stan faktyczny, na tle którego zapadło omówione orzeczenie, dotyczy problematyki odstępstw od zasady określonej w art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Szczególne kłopoty wynikają z zapisu zdania drugiego wspomnianego przepisu, zgodnie z którym w sprawach dotyczących obowiązku stosowania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy stosuje się odpowiednio art. 50 ust. 2 ustawy. Stosując ten przepis, można by dojść do wniosku, że ustawodawca generalnie nie wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji niewymagających pozwolenia na budowę o których mowa jest w ustawie Prawo budowlane. Jak zauważył NSA, w takich sytuacjach nie można zapominać o treści art. 59 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który w sposób oczywisty mówi o konieczności uzyskania warunków zabudowy także dla inwestycji, które nie wymagają pozwolenia na budowę. NSA uznał, że skoro przepis ten znajduje się po art. 59 ust. 1, to należy przyjąć, że dokonano nim zmiany przepisów ustawy, które znajdują się wcześniej.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA