REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebna nowa decyzja o warunkach zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 59 ust. 2 w zw. z art. 59 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.) wydania decyzji o warunkach zabudowy wymaga każda zmiana sposobu zagospodarowania terenu, nawet taka, która nie wymaga pozwolenia na budowę, chyba że jest to zmiana o charakterze jednorazowym, tymczasowym, trwająca do 1 roku.

 

Wyrok NSA z 13 lipca 2007 r.

SYGN. AKT II OSK 1069/06

STAN FAKTYCZNY

Prezydent miasta W. odmówił przedsiębiorcy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie nośnika reklamowego trwale związanego z gruntem. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że postawienie nośnika reklamowego jest niemożliwe, gdyż planowane jest w odległości mniejszej niż 50 metrów od istniejącego już nośnika w pasie drogowym tej samej ulicy. Jak ocenił organ rozpoznający sprawę w pierwszej instancji, położenie dwóch wielkowymiarowych obiektów reklamowych jest niezgodne z art. 1 i 2 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej ustawa), ponieważ zaburzy to ład przestrzenny okolicy. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Decyzję SKO do WSA zaskarżyła Spółka A. Skarżąca spółka w skardze podniosła m.in. zarzut, że przedmiotowe postępowanie powinno zostać umorzone jako bezprzedmiotowe z uwagi na to, że planowana inwestycja w ogóle nie wymaga ustalenia warunków zabudowy, ponieważ nie wymaga ona pozwolenia na budowę. Sąd uznał ten zarzut za niezasadny, gdyż z przepisów art. 59 ust. 1 w zw. z art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy oraz art. 59 ust. 2 ustawy wynika, iż każda zmiana zagospodarowania terenu (nawet niewymagająca wydania pozwolenia na budowę) wymaga wydania decyzji o warunkach zabudowy, z wyjątkiem tymczasowej zmiany zagospodarowania trwającej krócej niż rok. Sąd I instancji stwierdził, iż zawarte w art. 59 ust. 1 ustawy sformułowanie, że przepis art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio oznacza, iż art. 50 ustawy nie znajduje zastosowania wprost, lecz tylko w przypadku braku regulacji szczególnej. Taką regulację szczególną stanowi art. 59 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że nawet zmiana zagospodarowania terenu niewymagająca pozwolenia na budowę (oprócz zmian tymczasowych) wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy. Od wyroku WSA w W. skargę kasacyjną złożyła spółka A. żądając uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielił stanowiska skarżącej spółki przedstawionego w skardze kasacyjnej. Uznał, że zarzuty przez nią podniesione są nieuzasadnione. Na wstępie swoich rozważań NSA wskazał, że z art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika generalna zasada, zgodnie z którą w razie braku planu miejscowego na danym obszarze wymagane jest ustalenie warunków zabudowy, w każdym przypadku zmiany zagospodarowania terenu. Wyłączenie stosowania tejże zasady wynika z art. 59 ust. 1 zdanie drugie, który to przepis odsyła do art. 50 ust. 2 ustawy, z którego wynika, iż od uzyskania decyzji lokalizacyjnej zwolnione są inwestycje, których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Odpowiednie stosowanie tej normy prawnej do decyzji o warunkach zabudowy powodowałoby wyłączenie obowiązku uzyskania tej decyzji w razie wykonania robót budowlanych, które nie wymagają uzyskania takiego pozwolenia. Taka interpretacja art. 59 ust. 1 ustawy, prezentowana również przez skarżącą spółkę w skardze kasacyjnej, dokonana byłaby jednak z naruszeniem przepisu art. 59 ust. 2 ustawy, który wyraźnie stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Nie oznacza to jednak całkowitego wyłączenia stosowania tego przepisu do warunków zabudowy, gdyż np. w razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego związanej z wykonaniem robót budowlanych, na które nie jest wymagane pozwolenie na budowę, istnieje możliwość odpowiedniego stosowania art. 50 ust. 2 pkt 2 ustawy. NSA ocenił, że przedstawiona przez skarżącą spółkę interpretacja cytowanych wyżej przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest sprzeczna z wykładnią logiczną i językową. W związku z powyższym NSA podzielił stanowisko zaprezentowane w zaskarżonym wyroku WSA w W. i oddalił skargę kasacyjną.

OPINIA

Szczepan Borowski

asystent sędziego NSA

Stan faktyczny, na tle którego zapadło omówione orzeczenie, dotyczy problematyki odstępstw od zasady określonej w art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Szczególne kłopoty wynikają z zapisu zdania drugiego wspomnianego przepisu, zgodnie z którym w sprawach dotyczących obowiązku stosowania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy stosuje się odpowiednio art. 50 ust. 2 ustawy. Stosując ten przepis, można by dojść do wniosku, że ustawodawca generalnie nie wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji niewymagających pozwolenia na budowę o których mowa jest w ustawie Prawo budowlane. Jak zauważył NSA, w takich sytuacjach nie można zapominać o treści art. 59 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który w sposób oczywisty mówi o konieczności uzyskania warunków zabudowy także dla inwestycji, które nie wymagają pozwolenia na budowę. NSA uznał, że skoro przepis ten znajduje się po art. 59 ust. 1, to należy przyjąć, że dokonano nim zmiany przepisów ustawy, które znajdują się wcześniej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA