REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie jest uzasadnienie poboru opłaty adiacenckiej

AJ

REKLAMA

REKLAMA

W jakim stopniu opłaty adiacenckie uiszczane przez obywateli wpływają na realizację inwestycji w infrastrukturę techniczną?

Opłata adiacencka jest to swego rodzaju danina, którą gmina pobiera z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 11 ustawy o gospodarce nieruchomościami możemy wyróżnić trzy rodzaje opłat adiacenckich:

REKLAMA

• ustalone w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej, przez które rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi lub nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych,

• ustalone w związku z podziałem nieruchomości,

• ustalone w związku ze scaleniem i podziałem gruntów.

REKLAMA

Przepisy prawa nie wskazują minimalnej wysokości opłaty, określając jedynie jej górną granicę, która w chwili obecnej wynosi 50 proc. wzrostu wartości nieruchomości w przypadku wzrostu spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej lub też wzrostu spowodowanego scaleniem i podziałem gruntów, oraz 30 proc. w przypadku wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego podziałem nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W gminie Białystok stawki opłaty adiacenckiej ustalone są na poziomie maksymalnym. Co do zasady opłata ta to wkład mieszkańców, chociaż niewielki, w koszt budowy urządzeń infrastruktury technicznej. Z jednej strony obowiązek budowy urządzeń infrastruktury technicznej oraz ich utrzymania spoczywa na gminie, z drugiej jednak strony koszty te częściowo ponosić powinny osoby, które z tytułu budowy takich urządzeń uzyskały wymierną korzyść w postaci wzrostu wartości ich nieruchomości. W praktyce opłata ta nie stanowi znacznego dochodu w przychodach miasta. Zaniechanie jej naliczania byłoby jednak sprzeczne z ideą ustalenia opłaty adiacenckiej, bowiem celem tej opłaty jest częściowe odzyskanie przez gminę publicznych pieniędzy. Jeżeli w wyniku zainwestowania publicznych środków na wartości zyskują nieruchomości, to gmina ma prawo częściowego udziału w zysku i z niego korzysta.

REKLAMA

Znaczącą rolę odgrywa kwestia nakładów wnoszonych przez właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości na rzecz budowy poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej przed ich realizacją. Wartość takich wkładów niejednokrotnie jest znacząca z punktu widzenia kosztów inwestycji i osiąga nawet 20 proc. jej wartości. Można przyjąć, iż taki udział obywateli przyspiesza realizację zamierzenia inwestycyjnego, jakim jest np. budowa drogi, i jest ściśle związany z kwestią konieczności poniesienia opłaty adiacenckiej po zakończeniu procesu inwestycyjnego.

Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami z 2007 roku wprowadziła na gruncie opłaty adiacenckiej kilka ważnych, choć nie rewolucyjnych zmian. W przypadku opłaty adiacenckiej ustalanej z tytułu podziału nieruchomości zmieniono maksymalną stawkę procentową z 50 na 30 proc. Pozostałe zmiany mają charakter jedynie uściślający i doprecyzowujący. Pomimo tego konieczna wydaje się kolejna nowelizacja, gdyż w dalszym ciągu nie zostały wyjaśnione wątpliwości wokół niektórych przepisów, które są rozmaicie interpretowane przez organy odwoławcze na terenie kraju, np. co na gruncie ustawy oznacza budowa drogi.


MONIKA SUSZCZYŃSKA

kierownik referatu czasowego zagospodarowania nieruchomości i opłat w Urzędzie Miasta Białystok

 

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 4 pkt 11 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA